خواص فیزیکی فوم بتن

فوم بتن نوعی بتن است که با قفل کردن حفره های هوا در ملات به کمک عامل کف ساز مناسب تولید می شود و در دسته بتن های سبک قرار می گیرد. دارای وزن کم، حداقل مصرف سنگدانه (بدون استفاده از سنگدانه درشت)، سیالیت بالا، استحکام پایین کنترل شده و عایق حرارتی است. خواص فوم بتن تحت تأثیر روش تولید و مواد مورد استفاده قرار می گیرد. بر خلاف سایر بتن های سبک متخلخل، فوم بتن پیش ساخته با مواد کف کننده به خمیر سیمان و ملات تازه اضافه می شود. منافذ هوا توسط فوم ها 10 تا 90 درصد حجمی بدنه سخت شده را تشکیل می دهند. این ساختار متخلخل اساس خواص مکانیکی و فیزیکی فوم بتن ، عایق حرارتی، ویژگی های صوتی و دوام فوم بتن را تشکیل می دهد.

خواص فیزیکی و مکانیکی فوم بتن

یکی از مزایای فوم بتن کاهش وزن آن (تا 80 درصد) نسبت به بتن معمولی است. حباب های هوا به طور مساوی در بدنه فوم بتن پخش می شوند. ساختار منافذ ممکن است در هنگام اختلاط، حمل و نقل و قرار دادن بتن تازه تحت تأثیر قرار گیرد، بنابراین باید دیوارهای ثابت داشته باشد. اندازه حباب های هوا از 0.1 تا 1 میلی متر متغیر است. چگالی فوم بتن عمدتاً تحت تأثیر میزان فوم است و بین 400 تا 1600 کیلوگرم بر متر مکعب متغیر است. می توان از آن برای کاربردهای ساختاری، پارتیشن بندی، عایق کاری و پرکردن با عایق صوتی/حرارتی عالی، مقاومت در برابر آتش بالا، هزینه کمتر مواد اولیه، پمپاژ آسان تر و در نهایت بدون تراکم، لرزش یا تراز کردن استفاده کرد.

خواص فیزیکی فوم بتن

مقاومت در برابر یخ زدگی

مقاومت فشاری، عمق نفوذ اولیه، متغیرهای نرخ جذب اثرات مهمی بر تولید فوم بتن مقاوم در برابر یخ زدگی دارند. چگالی و نفوذپذیری متغیرهای مهمی نیستند. آب وارد شده به بتن در طول رویداد انجماد منبسط شده و تنش ایجاد می کند. ساختار متخلخل فوم بتن با ایجاد فضای اضافی که در آن آب می تواند منبسط شود، مقاومت خوبی در برابر یخ زدگی و ذوب شدن ایجاد می کند. بتن های فوم معمولاً در مقایسه با بتن های هوادهی مقاومت FT خوبی دارند. البته بتن های فوم با تخلخل بالا همیشه منجر به مقاومت FT بالاتری نمی شود. مشخص شد که مقاومت FT بتن فوم بیشتر از اندازه فضای خالی هوا تحت تأثیر قرار می گیرد و تعداد حفره های هوای کوچکتر از 300 میکرومتر گزارش شده است که نقش مهمی در کاهش آسیب FT در فوم بتن دارد. از آنجایی که تعداد چرخه‌های انجماد و ذوب افزایش می‌یابد، تلفات افزایش می‌یابد و پوسته شدن روی سطح نمونه‌های فوم بتن رخ می‌دهد . نوع فوم مورد استفاده در فوم بتن بر کاهش جرم و کاهش مقاومت تاثیر دارد. تفاوت چگالی بر مقاومت FT بتن های فوم تأثیر می گذارد. گزارشها این مطلب را تائید می کند که فوم بتن با چگالی کم انبساط بیشتر و کاهش جرم و مقاومت بالایی را تجربه می کنند. این وضعیت به ساختار منافذ بزرگتر و به هم پیوسته بتن های فوم کم چگالی نسبت داده شد. چنین ساختار منفذی اجازه می دهد تا آب بیشتری به بتن وارد شود و باعث می شود بتن فوم مقاومت کمتری در برابر FT نشان دهد.

مقاومت در برابر درجه حرارت بالا

هنگامی که فوم بتن در معرض دمای بالا قرار می گیرد، به دلیل نرخ بالای تبخیر، انقباض شدیدی را تجربه می کند. با این حال، در مقایسه با بتن معمولی، فوم بتن دارای FR قابل قبولی است. FR مربوط به تغییرات خواص مکانیکی فوم بتن هنگام قرار گرفتن در معرض دمای بالا است . به طور کلی، ویژگی مقاومت فشاری فوم بتن تا 400 درجه سانتیگراد افزایش می یابد. دلیل آن این است که دمای بالا باعث تحریک واکنش بایندرها می شود. با این حال، قدرت آن به تدریج کاهش می یابد.
با افزایش دمایی که بتن فوم در معرض آن قرار می گیرد، افت زیادی رخ می دهد، که این کاهش سختی پس از 90 درجه سانتیگراد بدون توجه به چگالی شروع می شود. فوم بتن با چگالی 950 کیلوگرم بر متر مکعب می تواند تا 3.5 ساعت در برابر آتش و بتن با چگالی 1200 کیلوگرم بر متر مکعب تا 2 ساعت مقاومت کند . سازه های حفره ای به کاهش اثرات دمای بالا بر روی فوم بتن کمک می کنند. ساختار منافذ بتن فوم به طور کلی با چگالی مرتبط است ، که تحت تأثیر دماهای بالا قرار نمی گیرد. به همین دلیل، از دست دادن مقاومت در دماهای بالا به دلیل تغییر اجزای شیمیایی فوم بتن است.
مواد افزودنی معدنی و سنگدانه ها بر خواص فوم بتن پس از قرار گرفتن در معرض دماهای بالا تأثیر می گذارند. افزودنی های پوزولانی می توانند با افزایش دما، استحکام را افزایش دهند. در دماهای بالاتر از 400 درجه سانتیگراد، به دلیل از دست دادن آب در تبلور، تغییر در محتوای Ca(OH)2 و همچنین تغییر در مورفولوژی و تشکیل ترک های ریز باعث کاهش مقاومت فشاری می شود . مقاومت حرارتی بتن فوم ژئوپلیمری بر اساس تغییرات مقاومت فشاری و حجم پس از قرار گرفتن در معرض دماهای بالا ارزیابی می شود.
ترک در فوم بتن با افزایش دما ایجاد می شود. ترک ها در سطح فوم بتن پس از 400 درجه سانتی گراد ایجاد می شود و با افزایش دما افزایش می یابد. در عین حال، ترک‌هایی که در بتن‌های فوم دار با چگالی بالا مشاهده می‌شود، بیشتر است . علاوه بر این، روش های خنک سازی نمونه ها (با هوا یا آب) بر ایجاد ترک تأثیر می گذارد.

آکوستیک

خواص آکوستیک برای فوم بتن کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. عواملی مانند میزان کف، مقدار، اندازه و توزیع منافذ و درجه یکنواختی آنها می تواند بر عایق صوتی فوم بتن تأثیر بگذارد. در مقایسه با دیوارهای بتنی معمولی، دیوارهای سلولی بتنی فوم دار فرکانس صوتی را تا 3 درصد بالاتر منتقل می کنند و فوم بتن 10 برابر نرخ جذب صدا بیشتر از بتن متراکم است .  جذب صدا در 800-1600 هرتز در فوم بتن حاوی FA افزایش می یابد. این به خواص منافذ تغییر یافته با افزودن FA نسبت داده شد. علاوه بر این، افزایش دوز فوم در فرکانس های پایین تأثیر کمتری دارد. بتن های فوم با فرکانس متوسط ​​(600-1000 هرتز) ماده کارآمدتری تولید می کند.

هدایت حرارتی

تخلخل و چگالی بتن دو پارامتر اصلی موثر بر مقدار هدایت حرارتی هستند . تغییر در نسبت فوم بر چگالی خشک تأثیر می گذارد، تغییر در چگالی خشک بر هدایت حرارتی تأثیر می گذارد. با افزایش چگالی خشک، هدایت حرارتی افزایش می یابد. افزایش تخلخل باعث کاهش هدایت حرارتی می شود. به طور مشابه، افزایش w/c باعث کاهش هدایت حرارتی با افزایش تخلخل می شود . به عبارت دیگر هدایت حرارتی با چگالی خشک افزایش می یابد.  رسانایی حرارتی بسته به نوع سیمان مورد استفاده و گاز کف کننده متفاوت است. هرچه رسانایی حرارتی سیمان و گاز کف استفاده شده کمتر باشد، هدایت حرارتی بتن فوم کمتر است.  استفاده از الیاف زغال اخته رسانایی حرارتی فوم بتن را کاهش داد. فیبر کویر به دلیل مقاومت در برابر حرارت بالا، رسانایی حرارتی پایینی دارد. این را می توان به عنوان مثال دیگری نشان داد که ثابت می کند مواد با رسانایی حرارتی پایین رسانایی حرارتی فوم بتن را کاهش می دهند. علاوه بر این، ایجاد حفره های هوای یکنواخت در بتن به لطف افزودن الیاف عامل دیگری است که هدایت حرارتی را کاهش می دهد.

خواص فیزیکی فوم بتنسخن پایانی

استفاده و کاربرد فوم بتن به خاطر ویژگی های منحصر به فردی که دارد، در ساختمان سازی و پروژه های بزرگ تجاری و مسکونی طرفداران بسیاری پیدا کرده است. ما در عمران داتام انواع تجهیزات عمرانی و یسخت و ساز از فوم بتن و دستگاه تولید فوم بتن گرفته تا اجاره کلایمر و غیره با بهترین قیمت و کیفیت در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده ایم. شما م یتوانید انواع تجهیزات مورد نیاز خود را با بهترین و مناسبترین کیفیت از عمران داتام تهیه نمائید. جهت ثبت سفارش و شماوره خرید محصول با شماره 09122129034 در تماس باشید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *