تولید فوم بتن

افزایش ساخت و ساز با افزایش جمعیت باعث شده است تا استفاده از مصالح ساختمانی نیز افزایش یابد. به دنبال ساخت ساختمان های بلند مرتبه و چندین طبقه افزایش استفاده از مصالح ساختمانی نیز بسیار زیاد شد و نیاز به مصالح ساختمانی با مزایای عالی و هم چنین تجهیزات بالابر و دسترسی عمودی مانند کلایمر و بالابر نیز افزایش یافت. بسیاری از کارفرمایان پروژه های ساخت و ساز به دنبال مصالحی بودند که برایشان هم از نظر کیفیت و هم هزینه کاربردی باشد. در اوایل قرن بیستم بود که استفاده از فوم بتن در ساخت و سازها شروع شد و امروزه استفاده از فوم بتن تولید شده توسط دستگاه تولید فوم بتن پیشرفت بسیاری کرده است و جایگاه ویژه ای را در ساخت و سازها بدست آورده است.

فوم بتن

در قرن بیستم ف ضخامت دیوار های آجری در حدود 60 سانتیمتر بود و با ساخت فوم بتن و تولید فوم بتن ، آنرا 40 تا 50 سانتیمتر کاهش داد و این یک دستاورد بسیار مهم و بزرگ بود که به کاهش هزینه ها و نیروی کار منجر شد.

فوم بتن یا بتن سبک به دلیل استفاده از سنگدانه های متخلخل،مانند گلوله های خاک رس منبسط شده ، گلوله های خاک رس سوخته و همچنین سایر مواد مشابه: ترموست، شونگیزیت و غیره امکان پذیر شده است. آنها با ملات معمولی و پانل های قالب گیری مخلوط می شدند. همه چیز خوب بود، تا اینکه تولید فوم بتن از مواد موثرتر ، باعث تولید بتن سلولی ساختاری و عایق حرارت شد، که باعث کاهش ضخامت دیوار به 28-35 سانتی متر شد. فوم بتن سبک وزن با سنگ سیمانی متخلخل ظاهر شد، که به اندازه کافی سبک بود.

تولید فوم بتن : اقتصادی

از نظر تئوری، شرایطی امکان پذیر است که در آن هم مقاومت و هم هدایت حرارتی دانه پرکننده با بتن سلولی اطراف یکسان باشد و ظرفیت باربری و مقاومت حرارتی عنصر ساختمانی ساخته شده از چنین موادی نباید به مقدار پرکننده وارد شده و نه به جابجایی دانه های آن بستگی داشته باشد. ما چنین پرکننده ای را کافی می نامیم.

فضای خالی بین دانه ای یک سنگدانه تک شکسته کروی در کسری از حجم حدود 0.5 است. در نتیجه، یک متر مکعب فوم بتن با سنگ سیمانی متخلخل حاوی حداقل نیم متر مکعب بتن سلولی و یک متر مکعب سنگدانه است. از این رو، تحقق معیار صرفه جویی مستلزم آن است که ارزش تجاری مترمکعب سنگدانه نصف هزینه بتن سلولی باشد. این اولین شرط برای وارد کردن سنگدانه متخلخل به فوم بتن است.

به این موارد باید هزینه های اضافی برای ذخیره سازی، حمل و نقل داخلی، کنترل کیفیت، نصب و نگهداری تجهیزات اضافی را نیز اضافه کنید. هر یک از مواد تشکیل دهنده بتن و هر قطعه تجهیزات جدید می تواند منشأ خطاها، شکستگی ها و تلفات پیش بینی نشده باشد.

به طور جداگانه، لازم است در مورد هزینه های بسیار مهم در شرایط جدید صحبت شود. مشخص است که برای تسریع سخت شدن و در نتیجه برای بهبود اقتصاد، محصولات ساخته شده از فوم بتن تحت عملیات هیدروترمال – بخار دهی قرار می گیرند. در عین حال، انرژی صرف فرآیندهای شیمیایی هیدراتاسیون سیمان نمی شود (آنها با آزاد شدن گرما پیش می روند)، بلکه فقط برای افزایش دمای ماده با در نظر گرفتن ظرفیت گرمایی آن صرف می شود، بنابراین خط تولید فوم بتن انرژی بر است. در عین حال، مصرف انرژی عملاً مستقل از وجود یا عدم وجود یک سنگدانه متخلخل در بتن است. اما به هر حال، پرکننده یک بار قبلاً بخش انرژی خود (و بسیار قابل توجهی) را هنگام ساخت (در حین پخت) دریافت کرده است و در اینجا، در بتن، دوباره گرم می شود.

ساخت فوم بتن: تئوری

در بررسی نظری یک سنگدانه ، فرض می‌شود که تمام دانه‌های آن دقیقاً یکسان هستند، هم از نظر مقاومت و هم از نظر هدایت حرارتی، هر دانه با بتن اطراف یکسان است. اما در عمل هرگز این اتفاق نمی افتد. حتی اگر میانگین ارقام دانه در این دسته به طور ایده‌آل با ویژگی‌های بتن منطبق باشد، در بین دانه‌های منفرد هم دانه‌هایی با دوام کمتر و هم دانه‌های “سرد” بیشتر یافت می‌شود و میانگین ارقام از حزبی به حزب دیگر متفاوت است.

بنابراین، هنگامی که یک سنگدانه متخلخل واقعی به بتن سلولی وارد می شود، به طور اجتناب ناپذیری هم از خواص مقاومتی و هم از خواص محافظتی در برابر حرارت استفاده می کند.

اگر به طور متوسط، دانه های سنگدانه نسبت به بتن سلولی “سردتر” باشند، برای بازگرداندن مقاومت حرارتی طراحی محصولات، یکی از دو چیز مورد نیاز است:

  • افزایش ضخامت محصول
  • کاهش تراکم سلولی بتن

در حالت اول، مصرف مواد، نیروی کار و منابع انرژی برای استخراج، تحویل، ذخیره سازی و فرآوری مواد اولیه افزایش می یابد، جایگزینی کامل پارک قالب ها و احتمالا جرثقیل ها، گسترش اتاقک های بخار مورد نیاز خواهد بود. در حالی که بهره وری کارخانه، باعث کاهش هزینه های حمل و نقل و نصب محصولات نهایی می شود، مساحت ساخت و ساز و انبارهای در محل افزایش می یابد.

در حالت دوم، مقاومت بتن کاهش می‌یابد، در بهترین حالت نیاز به افزایش مصرف سیمان یا ادغام حالت‌های عملیات حرارتی خواهد بود .

ساخت فوم بتن: عمل

در حال حاضر، عملاً در تمام کارخانه‌های بزرگی که در ساخت فوم بتن تسلط دارند، چگالی محصولات ساختاری و عایق حرارتی تولیدی 600 کیلوگرم بر متر مکعب با مقاومت 3.5 مگاپاسکال است (این شاخص‌ها روی بتن غیر اتوکلاو به دست می‌آیند). این یک فناوری معمولی است که در تولید فوم بتن و سایر بتن های سلولی معرفی شده است. اگر سنگدانه متخلخل با چگالی ظاهری بیش از 300 کیلوگرم در متر مکعب وجود داشته باشد که دستیابی به مقاومت بتن را کمتر از حد مشخص شده تضمین می کند، امکان کاربرد آن منتفی نیست.

برخی از اطلاعات در مورد این موضوع ، ارائه شده است که بر اساس آن حداقل چگالی بتن سبک بر روی سنگدانه متخلخل (رس منبسط شده) با سنگ سیمان متخلخل (بدون نشان دادن مقاومت بتن) 500 کیلوگرم بر متر مکعب است (لازم به ذکر است که طبق همین سند حداقل تراکم بتن سلولی 300 کیلوگرم بر متر مکعب است).

با فرض اینکه فضای خالی بین دانه ای سنگدانه در واقع 0.5 حجم است و با 600 کیلوگرم در متر مکعب بتن سلولی پر شده است (که مقاومت مورد نیاز را فراهم می کند)، جرم ظاهری سنگدانه در واقع نباید بیشتر از 300 کیلوگرم بر متر مکعب باشد. دانه متخلخل سنگدانه آب را از بتن سلولی اطراف می مکد، در نتیجه بتن متراکم می شود، یک لایه سخت شده با ساختار درشت متغیر که قادر به جذب بارهای مکانیکی افزایش یافته است در اطراف دانه تشکیل می شود.

در مورد یک دانه معمولی، نسبتاً سنگین، خاک رس منبسط شده، این اثر به سختی قابل توجه است. با این حال، یک دانه بسیار متخلخل با خواص هیالوفیلیک افزایش یافته می تواند پوسته ای قوی تر از خود دانه ایجاد کند. در عین حال ظرفیت باربری مورد نیاز و حفاظت حرارتی لازم نیز تامین خواهد شد.

مزایای فوم بتن

شاید برایتان سوال باشد که چرا امروزه از فوم بتن در ساخت و سازها استفاده می شود. در ادامه برخی از مزایای فوم بتن را باهم بررسی می کنیم ک

ذخیره انرژی

تولید فوم بتن با تکنولوژی های مختلف، با استفاده از دستگاه فوم بتن ، در مقایسه با فوم بتن اتوکلاو یا بتن هوادهی این امکان را فراهم می کند که هزینه عایق حرارتی دیوارها و سقف ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی را بسیار کاهش داده و زمان ساخت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. قیمت ساخت و سایر هزینه ها در حین نصب به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به همین دلیل، مزایای فوم بتن نسبت به سایر مصالح ساختمانی و تکمیلی بسیار آشکار می شود. این امر با صرفه جویی در مصرف برق، که صرف تولید فوم بتن، کاهش تعداد کارگران شاغل در تولید آن، هزینه پایین اجزای آن و عدم وجود تجهیزات پیچیده و گران قیمت ساختمانی می شود، حاصل می شود. کاهش هزینه های نگهداری خانه ها و سایر ساختمان ها از فوم بتن از اهمیت کمتری برخوردار نیست.

ایمنی فوم بتن

فوم بتن نمی سوزد، مقاومت بالایی در برابر آتش دارد، که باعث می شود، ضروری و در برخی مواقع تنها ماده لازم برای ساخت تاسیسات مقاوم در برابر آتش و جلوگیری از حریق باشد. هنگامی که سطح فوم بتن در معرض حرارت شدید یا حتی آتش سوزی قرار می گیرد، مانند بتن های ساختمانی معمولی، شکافته نمی شود و منفجر نمی شود. در آزمایشات انجام شده در استرالیا، قسمت بیرونی دیوار ساخته شده از فوم بتن با ضخامت 150 میلی متر تا دمای 12000 درجه سانتیگراد گرم شد و سطح داخلی آن پس از 5 ساعت آزمایش فشرده تنها تا دمای 460 درجه سانتیگراد گرم شد. این ماده کاملاً غیر سمی است و در هنگام گرم شدن و کاهش دما، انتشارات مضری ندارد که نمونه‌ای از سایر مواد عایق ساخته شده از پلاستیک یا پشم معدنی است.

عایق فوم بتن

با توجه به اینکه فوم بتن دارای ساختار سلولی است که با نصب برای فوم بتن ایجاد می شود، این ماده انتقال حرارتی بسیار کمی دارد. یعنی در بیشتر موارد استفاده از عایق اضافی در کف و دیوارها الزامی نیست.

خواص آکوستیک

خواص آکوستیک فوم بتن به گونه ای است که برخلاف دیوارهای ساخته شده از بتن، آجر و سایر مواد، صدا بدون انعکاس از سطح آن جذب می شود. به خصوص به طور موثر، نویز  را در فرکانس های صدای پایین جذب می کند. بنابراین اغلب به عنوان لایه عایق صدا در سازه های بتنی یا آجری برای افزایش عایق صوتی کف در منازل مختلف و ساختمان های تجاری استفاده می شود.

ماندگاری

تولید فوم بتن، که با پشم معدنی و مواد مختلف مانند پلاستیک فوم متفاوت است، عایق حرارتی و ویژگی های مکانیکی ذاتی آن را در طول زمان بهبود می بخشد. این به دلیل بلوغ داخلی طولانی مدت او است.

در پایان

ساخت و تولید فوم بتن از طریق دستگاه فوم بتن امکان پذیر است. شرکت توسعه عمران داتام انواع دستگاه فوم بتن در مدل ها و طرح های مختلف را با بهترین قیمت برای پروژه هعای شما به فروش می رساند. جهت خرید دستگاه فوم بتن و سایر تجهیزات ساخت و ساز مانند کلایمر و اجاره کلایمر ، دستگاه شاتکریت و غیره با شماره 09122129034 تماس بگیرید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *