اهمیت نسبت آب به سیمان در دستگاه شاتکریت

دیوارهای شاتکریت نه تنها در سازه های قدیمی استفاده می شود بلکه در سازه های جدید نیز استفاده می شود. تکنیک های تقویت به ایجاد سازه های پایدار، ایمن و قوی و در عین حال اقتصادی کمک می کند. سازندگان می توانند دیوارهای شاتکریت بزرگ را با بودجه بسیار کم ایجاد کنند. بنابراین، هزینه کلی ساخت و ساز را تحت تاثیر قرار نمی دهد. بنابراین، سازندگان می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های شاتکریت، یک ساختمان قوی در حد بودجه طراحی کنند. اما در تولید شاتکریت در دستگاه شاتکریت، نسبت آب به سیمان در دستگاه شاتکریت برای دوام و استحکام شاتکرریت دارای اهمیت بالایی است.

شاتکریت

هنگامی که بتن توسط یک برآمدگی پنوماتیکی با سرعت بالا از یک نازل در دستگاه شاتکریت قرار می گیرد، به آن شاتکریت می گویند. شاتکریت با سرعت بالا روی سطح عمودی یا سقف اعمال می شود. شاتکریت با ضربه خود در استحکام بتن نقش دارد و مقرون به صرفه تر از بتنی است که به صورت متعارف قرار می گیرد و کار کمتری نیز نیاز دارد.

تکنیک ساتکریت ، یک تکنیک جادویی است که برای تقویت دیوارها و سازه ها از آن استفاده می شود. این فرآیند، سال هاست که برای تقویت ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، اکثر مردم هیچ اطلاعی در مورد فوایدی که دارد، ندارند. تکنیک شاتکریت در دیوارهای ساختمان ها، مزارع، حیاط ها، استخرها و غیره توسط دستگاه شاتکریت استفاده می شود. نسبت آب به سیمان در دستگاه شاتکریت باید به گونه ای باشد که شاتکریت قوام مناسب را دارا باشد و هنگام پاشش توسط دستگاه شاتکریت بر روی سطح به درستی قرار گیرد.

مروری بر شاتکریت

پایه های شاتکریت انواع مختلفی دارند. هر نوع به همان اندازه مفید است و استحکام یکسانی را برای ساخت و ساز فراهم می کند. مهندسان معمولاً با توجه به ساختار و الزامات سازه، نوع مورد استفاده را تعیین می کنند. به عنوان مثال، پایه شاتکریت برای یک سازه موقت با سازه آسیب دیده متفاوت خواهد بود. بنابراین، مهندسان باید در زمان ساخت تصمیم بگیرند که چه نوع شاتکریتی مناسب برای ایمنی ساخت و ساز است.

از سال 1907، خدمات شاتکریت و کاربردهای آن بسیار تکامل یافته است تا دقیقاً نیازهای بتن ریزی انواع مختلف پروژه های ساختمانی را برآورده کند. در طول سال‌ها، پیمانکاران بتن لیست خدمات خود را برای افزایش ارتباط شاتکریت در صنعت ساخت‌وساز گسترش داده‌اند. از شاتکریت سازه ای گرفته تا تعمیرات زیربنایی، این روش کاربرد بتن فهرستی بی پایان، از کاربردها دارد.

علیرغم استفاده گسترده از آن، یک فرد متوسط با دانش محدود از صنعت ساخت و ساز نمی تواند درک کند که شاتکریت چیست، چه زمانی باید به کاربرد بتن معمولی ترجیح داده شود و چگونه هر پروژه ساختمانی را امکان پذیرتر می کند. از این رو، هرگز نمی دانید چه زمانی ممکن است این اطلاعات به کارتان بیاید. صادقانه بگویم، اگر مکرراً در پروژه های ساخت و ساز تجاری یا مسکونی افراط می کنید، استفاده از دستگاه شاتکریت و تکنیک شاتکریت می تواند پول زیادی برای شما صرفه جویی کند.

تفاوت شاتکریت و بتن

قبل از صحبت در مورد شاتکریت، اجازه دهید به شما در درک تفاوت بین شاتکریت و بتن کمک کنیم. به طور معمول، بسیاری از مردم به اشتباه معتقدند که بتن و شاتکریت دو چیز متفاوت هستند و شاتکریت جایگزین بهتری برای بتن است. با این حال، هیچ کدام درست نیست. در حقیقت، شاتکریت نوعی از بتن است. تنها تفاوت در نسبت اجزای آن و روش کاربرد است.

نسبت آب به سیمان در دستگاه شاتکریت کمتر است و معمولاً “شات” با سرعت بالا از طریق شیلنگ دستگاه شاتکریت پمپ می شود. گاهی اوقات به آن بتن پاشیده یا گونیت نیز گفته می شود. با این وجود، نه بتن معمولی و نه کاربرد شاتکریت بر دیگری برتری ندارند. اهمیت هر دو روش به ماهیت کاری که انجام می شود بستگی دارد. به عنوان مثال، ریختن بتن معمولی در هنگام پی ریزی ساختمان های بزرگ امکان پذیرتر است. از طرفی شاتکریت برای پرکردن ترک ها گزینه بهتری است.

نسبت آب به سیمان در دستگاه شاتکریت

شاتکریت با استفاده از دو روش مخلوط مرطوب و مخلوط خشک اعمال می شود. در فرآیند مخلوط مرطوب، همه مواد از جمله آب، قبل از وارد کردن آنها به شلنگ تحویل مخلوط می شوند. در حالی که در فرآیند مخلوط خشک، آب در نازل به مخلوط اضافه می شود. وقتی صحبت از مخلوط شاتکریت می شود، آب عنصر کلیدی است. بدون آن، نمی توانید یک مخلوط شاتکریت قوی بسازید. آب بیش از حد می تواند مخلوط را بسیار روان کند، در حالی که آب کافی آن را بسیار سخت می کند، بنابراین برای ایجاد مخلوط شاتکریت ایده آل باید تعادل کاملی بین تسبت آب و سیمان در دستگاه شاتکریت برقرار کنید.

بهترین راه برای ساخت مخلوط شاتکریت ایده آل، استخدام یک پیمانکار بتن حرفه ای و باتجربه است. همانطور که این متخصصان آموزش دیده اند، می دانند که چگونه نسبت آب به سیمان ایده آل را ایجاد کنند و مخلوط شاتکریت عالی را برای دستگاه شاتکریت بسازند. دلایل زیادی وجود دارد که نسبت آب به سیمان در دستگاه شاتکریت اهمیت دارد.

  • امکان قرار دادن بتن بر روی سطوح مختلف

شاتکریت از چهار قسمت ماسه و یک قسمت سیمان به همراه تقریباً 7 درصد آب بر حسب جرم مواد خشک تشکیل شده است. سنگدانه های درشت و مواد افزودنی را نیز می توان در این فرآیند گنجاند. این به شاتکریت در دستیابی به قرارگیری بر روی سطوح عمودی، نامنظم و سقف که سخت یا پرهزینه هستند، کمک می کند. این می تواند با موفقیت در اشکال مختلف سازه ها از جمله سدها، پل ها، ساختمان ها و غیره استفاده شود.

  • باعث افزایش برگشت مواد و گرد و غبار می شود

شاتکریت متکی به مهارت های یک شخص است که نازل دستگاه شاتکریت را در دست دارد و می داند چگونه نازل را دستکاری کند تا اختلاط کافی در سطح کاربرد را تحریک کند. نسبت آب به سیمان در دستگاه شاتکریت و به مخلوط یک فرآیند بسیار حیاتی است. آب ناکافی مسئول برگشت مواد و گرد و غبار در طول فرآیند خواهد بود. در عین حال، آب اضافی باعث ریزش مخلوط می شود. به همین دلیل است که دستگاه شاتکریت سازه ای در دسترس است تا بتوانید به درستی و راحتی شاتکریت را اعمال کنید.

  • باعث از بین رفتن دوام می شود

وقتی صحبت از دانستن ویژگی های دوام هر جزء می شود، اهمیت نسبت آب به سیمان در دستگاه شاتکریت نمود پیدا می کند. در شاتکریت با افزایش سطح آب مخلوط دوام خود را از دست می دهد. به دلیل افزایش سطح آب، ذرات سیمان پراکنده می شوند که در هنگام گیرش بتن باعث ایجاد پوشش متخلخل می شود. این به این دلیل است که محصولات هیدراتاسیون سیمان کل سطح را پوشش نمی دهند. بنابراین آب بیشتر به معنای افزایش سطح متخلخل و کاهش دوام آن است. مقدار مناسب نسبت آب دوام بیشتری را فراهم می کند.

  • وابستگی نرخ بازگشت

Rebound بخشی از شاتکریت است که در طول اجرا به سطح نمی چسبد. اندازه نسبت آب به سیمان بر نرخ بازگشت مخلوط تأثیر می گذارد. اگر نسبت افزایش یابد، نرخ بازگشت کاهش می یابد و بالعکس. این به این معنی است که مخلوط در حال جاری شدن، لیز خوردن و ترک خوردن است. اگر لکه های خشکی روی سطح وجود داشته باشد و در حین فرآیند گرد و غبار تولید شود، نشان دهنده افزایش میزان برگشت نیز خواهد بود.

هنگامی که سطح صاف، براق و گرد و غبار کمتر باشد، به طور خودکار پایداری خواهد داشت. به همین دلیل است که باید از اهمیت شاتکریت و نحوه عملکرد آن برای ایجاد خطای صفر آگاه باشید.

مزایای شاتکریت

  • انجام سریعتر پروژه

از آنجایی که از دستگاه شاتکریت برای اعمال مخلوط به جای ریختن استفاده می شود، فرآیند اعمال زمان کمتری دارد. این به نوبه خود ساعات کار را کاهش می دهد و در نهایت منجر به کاهش هزینه های مستقیم ساخت و ساز می شود.

  • سازه های محکم تر

بر خلاف روش معمولی ریختن بتن که از آب زیادی استفاده می کند، نسبت آب به سیمان در دستگاه شاتکریت ،کمتر است و شاتکریتبه نسبت آب کمتری مصرف می کند و آن را متراکم تر می کند. در نتیجه، سطحی که روی آن اعمال می شود، محکم تر از سطحی است که بتن روی آن ریخته می شود.

  • مقاوم در برابر جذب آب و هوا

از آنجایی که نازل دستگاه شاتکریت، بتن را با سرعت زیاد شلیک می کند، فضای کمتری روی سطح باقی می ماند. بنابراین، به طور خودکار فشرده تر می شود. در نتیجه، سطح از نفوذپذیری آب کمتری برخوردار است و هوازدگی به دلیل جذب آب رخ نمی دهد.

  • ماندگاری بالا

در این روش، به دلیل مقاومت شاتکریت در برابر هوا، نفوذپذیری کمتر، مقاومت در برابر جذب آب و فشردگی افزایش یافته و در نتیجه دوام بهتری را ارائه می دهد. مورد دوم شاید بزرگترین مزیت سازه های شاتکریت نسبت به سازه های ساخته شده از طریق روش ریختن سنتی باشد. همچنین، این استحکام و دوام افزایش یافته به این معنی است که در آینده از صرفه جویی زیادی در زمینه تعمیر و نگهداری برخوردار خواهید شد.

  • کاربرد آسان تر روی سطوح نامنظم

یکی از مهم ترین اشکالات بتن ریزی سنتی، سختی استفاده از آن بر روی سطوح نامنظم است. شاتکریت به طور موثر بر روی سازه ها و اشکالی کار می کند که روش کاربردی معمولی بر روی آنها غیرممکن است.

  • پایداری

با توجه به سرعت بالایی که در آن به یک سطح شلیک می شود و نسبت آب به سیمان در دستگاه شاتکریت ، کاربرد شاتکریت منجر به صرفه جویی در هزینه مواد می شود، زیرا برای رسیدن به مقاومت بهینه به بتن کمتری نیاز است. علاوه بر این، فرآیند کاربرد ، خود منجر به کاهش ضایعات می شود و روش شاتکریت را پایدارتر می کند. علاوه بر این، نیاز به لرزش برای افزایش فشردگی نیز ریشه کن می شود.

تمام مزایای فوق در نهایت به سمت یک دستاورد بزرگ یعنی کاهش هزینه ها ساده می شود. بنابراین، خدمات شاتکریت غیرقابل انکار ساخت شما را می سازد و پروژه عملی تر و مقرون به صرفه تر است.

کلام آخر

شرکت مهندسی توسعه عمران داتام ، به عنوان یک شرکت پیشرو و مستقل، با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ارائه خدمات کلایمر و اجاره کلایمر ، انواع دستگاه فوم بتن ، دستگاه شاتکریت ، دستگاه انتقال مصالح ، دستگاه گچ پاش و غیره فعالیت می نماید. رسالت اصلی شرکت عمران داتام ، ارائه محصولات و تجهیزات عمرانی و ساخت و ساز به روز ، مطمئن ، ایمن با قیمت مناسب و کیفیت بالاست و مشارکت مسئولانه در حفظ سلامت و ایمنی پرسنل و ساخت و سازها دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول و دریافت مشاوره یا ثبت سفارش خرید کافی است ، با شماره ۰۹۱۲۲۱۲۹۰۳۴ تماس بگیرید.

 

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *