فوم بتن یا فوم هوادهی

اغلب وقتی از فوم بتن در ساخت و ساز استفاده می کنید،شاید سوال پیش آید فوم بتن یا فوم هوادهی(گازی)؟ بتن هوادهی و فوم بتن به دسته بتن سلولی تعلق دارند، در حالی که تفاوت فاحش آنها در فناوری ساخت آنها نهفته است. هنگامی که بتن هوادهی تولید می شود، ساختار متخلخل بتن با کمک حباب های گاز که در نتیجه یک واکنش شیمیایی بین سیمان و پودر آلومینیوم موجود در ماده تشکیل دهنده گاز است، تشکیل می شود. ساختار متخلخل ماده در حالی که بتن هوادهی در حال جامد شدن است حفظ می شود. هنگامی که استحکام به دست می آید، ماده ای که به دست می آوریم سبک و بادوام است که به خوبی گرما را حفظ می کند.

تفاوت بتن هوادهی و فوم بتن

هنگام ساخت فوم بتن، ساختار متخلخل با کمک حباب های هوا که به طور یکنواخت در سراسر مخلوط سیمان توزیع شده است، تشکیل می شود. وجود حباب های هوا در فوم بتن با تغذیه فوم به مخلوط سیمان یا با افزودن یک عامل کف کننده به مخلوط سیمان در حین اختلاط تضمین می شود. هنگامی که مواد جامد می شوند، ساختار متخلخل حفظ می شود. بتن فوم در مقایسه با بتن هوادهی دارای ساختار سلول بسته است که جذب رطوبت کمتری را تضمین می کند.

با این حال، دیوارهای فوم یا بتن هوادهی معمولاً بدون پوشش باقی نمی‌مانند، بلکه با کمک گچ، سایدینگ، کاشی‌های پایانی و غیره از تأثیرات محیطی محافظت می‌شوند. در یک سایت ساخت‌وساز، نه تنها ویژگی‌های عایق حرارتی، بلکه مقاومت فشاری در برابر شکستگی نیز وجود دارد. مواد کف کننده (به ویژه مواد مصنوعی) که برای ساخت فوم بتن استفاده می شوند، تأثیر منفی بر مقاومت آجر سیمانی دارند. برای ساخت دیوار باربر باید از آجرهایی با حداقل مقاومت شکست فشاری کلاس B2 استفاده شود.

به منظور اطمینان از چنین مقاومتی در فوم بتن ، چگالی مواد باید حداقل 700-800 کیلوگرم در مکعب باشد. متر همان کلاس مقاومت (B2) در بتن هوادهی را می توان با چگالی 500-600 کیلوگرم در مکعب بدست آورد. بنابراین، بتن هوادهی را می توان به عنوان ماده قوی تری در نظر گرفت. به همین دلیل، ساخت فوم بتن گرانتر از بتن هوادهی است.

بتن هوادهی یا گازی چیست؟

بتن هوادهی را می توان به عنوان بتنی تعریف کرد که با افزودن فوم آماده یا تولید گاز در مخلوط سفت نشده بسیار سبک و سلولی ساخته می شود. به آن بتن سلولی و بتن فوم دار نیز گفته می شود. افزودن آلومینیوم یا روی به سیمان باعث تکامل گاز هیدروژن با افزودن آب می شود. فلز نیرو گرفته در حالت خشک به نسبت 1:1000 به سیمان اضافه می شود. پس از اختلاط کامل در حالت خشک، آب مخلوط می شود. این باعث تکامل گازها می شود و این فرآیند برای یک ساعت یا بیشتر ادامه می یابد. این خمیر سیمان در قالب ها تا عمق یک سوم پر می شود و کمی بعد خمیر تا بالا قالب را پر کرده و سرریز می کند. سپس مواد اضافی را جدا می‌کنند و اجازه می‌دهند خمیر خودش را بگیرد. خمیر به یک جرم تبدیل می شود که حباب های کوچک بیشماری با سیمان احاطه شده است. این بتن در برابر آب کاملا غیر قابل نفوذ است اما انقباض خشک شدن بالایی دارد. بنابراین هر بلوک یا واحد باید قبل از استفاده برای از بین بردن هر گونه انقباض بعدی، به طور کامل پخت و خشک شود. چگالی این بتن حدود 650 تا 950 کیلوگرم بر متر مکعب و مقاومت آن در حدود 15 تا 30 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.

گاهی اوقات می توان بتن معمولی را با افزودن مواد کف کننده مانند صابون های رزین سبک ساخت. این عوامل در داخل بتن حباب ایجاد می کنند و چگالی آن کاهش می یابد. سنگدانه های سنگین معمولی نیز گاهی با الیاف چوبی، تراشه ها و گرد و غبار اره و غیره جایگزین می شوند. این نیز به کاهش وزن بتن کمک می کند. بتن هوادهی در موارد زیر استفاده می شود :

  • پارتیشن برای عایق حرارتی به دلیل رسانایی حرارتی و وزن کم آن
  • به عنوان عایق به دلیل مقاومت بهتر در برابر آتش
  • ساخت کف و عایق سبک

فوم بتن چیست؟

فوم بتن یک ماده فوق العاده مفید است که برای تولید حجم زیادی از مواد پرکننده فضای خالی نسبتا کم استحکام استفاده می شود. می توان آن را به راحتی در فواصل طولانی پمپاژ کرد و بیشتر حفره ها را پر می کند. فوم بتن بسیار روان است، بدون نیاز به تسطیح یا تراکم اجرا می شود. علاوه بر این، فوم بتن از طریق ترانشه ها جریان می یابد و لوله ها، اتصالات و موانع را محصور می کند. بتن های فوم برای کاهش بارگذاری، کاهش تعداد تحویل در محل، و ارائه مواد موقت و پایدار برای کارها به عنوان چند نمونه مشخص شده اند.

فوم بتن به عنوان سیمان ماسه ای با هوای زیاد یا دوغاب سیمانی با بیش از 20 درصد حجمی هوا طبقه بندی می شود. یک ماده سیمانی که حداقل 20 درصد از فوم تشکیل شده باشد. هوا به طور مکانیکی با استفاده از یک فوم از پیش ساخته شده که با مواد پایه سیمانی مخلوط می‌شود تا چگالی سبک‌تر و مواد مخلوطی تولید کند، به جریان می‌افتد.
فوم بتن در درجه اول به عنوان پرکننده فضای خالی استفاده می شود، سرعت بالای انبساط و خواص سیال آن اغلب آن را به یک ماده پرکننده بسیار مقرون به صرفه تر از بتن سفت و کم سیمان یا مواد سخت و سست که نیاز به تراکم دارند تبدیل می کند.

روش های تولید فوم بتن

از روش های تولید فوم بتن ، پیش فوم می باشد، این روش تولید فوم بتن را می توان در محل یا خارج از سایت تکمیل کرد. فوم بتن با پر کردن قطعه یک کامیون بتن آماده استاندارد تولید می شود، سپس بقیه حجم با فوم ساخته می شود و از تیغه های داخل “درام” برای مخلوط کردن مواد استفاده می شود. پمپاژ به عنوان یک عملیات ثانویه رخ می دهد. مزایای قابل توجه این روش عبارتند از :

  • قابل تولید خارج از سایت
  • فقط به یک مولد فوم اولیه نیاز دارد
  • ایده آل برای مشاغلی که به حداقل فوم نیاز دارند

معایب این روش عبارتند از:

  • کیفیت اختلاط بستگی به کیفیت تیغه های اختلاط روی کامیون دارد
  • حجم در حین اختلاط و پمپاژ از بین می رود، بنابراین نیاز به کف کردن بیش از حد است
  • چگالی ثبت شده قبل از پمپاژ با چگالی تحویل شده متفاوت خواهد بود
  • در صورت وجود هر گونه مشکل در چگالی، تغییر مواد فوم شده در بار میانی دشوار است
  • روش ناکارآمد برای انتقال مواد به سایت. به تحویل های زیادی نیاز دارد، در زمانی که فقط نیمه پر است.
  • در دراز مدت به دلیل هزینه های بار بخشی که توسط تامین کنندگان مخلوط آماده متحمل می شود، هزینه بر است

روش INLINE ، تولید بتن فوم خطی می تواند بتن های فوم سبک و چگالی سنگین تر را تولید کند. کامیون های آماده که محموله های کامل مواد را حمل می کنند به سایت تحویل داده می شود. مولد فوم خطی و سیستم پمپاژ، مواد تمیز و پایه را پمپ می کند، در حالی که فوم را تحت فشار به خطوط بتنی تزریق می کند، سپس این ماده از طریق یک سری صفحات مخلوط کن در خط مخلوط می شود. مزایای تولید فوم بتن به این روش شعبارتند از :

  • فقط تحویل کامل میکسر که تعداد کل تحویل ها را به حداقل می رساند
  • محلول کامل تولید فوم و پمپاژ
  • چگالی قابل تنظیم مداوم (در صورت نیاز در طول یک بار)
  • امکان تولید مواد از قطعات تشکیل دهنده (بچینگ سیلو در محل)
  • به طور کلی سرعت تولید و تحویل سریعتر محصولات نهایی
  • در صورت نیاز قادر به ارائه یک محلول پیش فوم جداگانه است

معایب این روش :

  • ماشین آلات پیچیده و سفارشی مورد نیاز است
  • کارکرد و نگهداری تجهیزات ممکن است گران باشد

در آخر ، خرید از عمران داتام

فوم بتن از هر نوعی که باشد نیاز به دستگاهی برای تولید دارد. دستگاه فوم بتن ، در انواع مختلف توسط شرکت توسعه عمران داتام ، عرضه و به فروش می رسد. اما هر حال این مصرف کننده است که نوع فوم بتن و دستگاه فوم بتن را انتخاب می کند. قبل از خرید، باید مطمئن شوید که مواد انتخاب شده با الزامات مطابقت دارد و ویژگی های استفاده از مواد و عملکرد بیشتر آن را مطالعه کنید. برای خرید دستگاه و انواع تجهیزات  از جمله خرید و اجاره کلایمر ، دستگاه شاتکریت،بلوک سبک گازی به سایت  https://omrandatam.com مراجعه نمائید و یا با شماره 09122129034 تماس بگیرید.

 

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *