بررسی معایب کف‌سازی با فوم بتن

برای قابل سکونت شدن مکان و محلی که ساخته می شود، بعد از ساخت ساختمان و بنای ساختمان و استفاده از تجهیزات بالابر و کلایمر و دستگاه تولید فوم بتن و بلوک سبک اکنون نوبت آن شده است تا کف سازی شروع شود. کف سازی توسط مصالح مختلفی انجام می شود، اما امروزه از فوم بتن جهت کف سازی استفاده می شود و سپس سنگ، موزاییک و یا سرامیک کاری می شود. معمولاً بعد از اینکه سفت‌کاری بنای ساختمان به پایان رسید، کف‌سازی شروع تا بنا ساخته شده قابل سکونت شود. در ادامه برای کف‌سازی از مصالحی مانند فوم بتن، پوکه، خاکریزی و ملات‌ریزی استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربرد فوم بتن استفاده از آن برای کف‌سازی است. اما کف‌سازی با فوم بتن منتقدانی دارد که باعث می شود تا افراد کمتر از فوم بتن استفاده نمایند و در این مقاله می‌خواهیم معایب کف‌سازی با فوم بتن را به‌صورت کامل بررسی کنیم تا نتیجه بگیریم آیا کف‌سازی با فوم بتن مفید است یا خیر.

اجرای کف سازی با فوم بتن

مهم نیست در حال ساخت ورزشگاه باشید یا یک ویلا، یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت‌و‌ساز هر بنایی کف‌سازی است. کف‌سازی به منظور ایجاد سطحی مناسب برای افرادی است که در بنای مورد نظر سکونت یا مشغول فعالیتی خواهند بود. کف‌سازی باید در کنار زیبایی و استحکام، از استاندارد‌های ایمنی برخوردار بوده که توان تحمل وزن اثاثیه، افراد و مصالح را داشته باشد. کف سازی با استفاده از تجهیزات نامرغوب باعث می شود

 

 دستگاه فوم بتن ساز

کاربرد فوم بتن در کف سازی چیست؟

فوم بتن یا بتن سبک یکی از جدیدترین مصالح ساختمانی است که به‌عنوان یک نوع پوشش برای ایجاد کف‌سازی طبقات ساختمان، اجرای شیب‌بندی، ساخت بلوک‌های غیرباربر، پر کردن حفره‌های تونل و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد تشکیل‌دهنده فوم بتن سیمان، آب و عامل کفزا است. فوم بتن از حباب‌های هوا تشکیل شده است و با به دام انداختن حباب‌ها درون دوغاب سیمانی یا ملات بتنی با چگالی پایین تولید می‌شود که به آن بتن افسنجی یا بتن سبک نیز می‌گویند. فوم بتن از نظر اقتصادی از پوکه به‌صرفه‌تر است و مقاومت بالایی در برابر آتش، سرما، فرسایش و رطوبت داشته و وزن سبکی دارد به همین خاطر به یک گزینه پراستفاده برای کف سازی تبدیل شده است. اما با این حال کاربرد فوم بتن در کف سازی، معایبی راه همراه دارد که آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نبوده و ضروری است. اگر پیمانکار هستید پیشنهاد می‌کنیم برای مصرف مصالح کمتر و مقاومت بهتر ساختمان از فوم بتن استفاده کنید. چراکه قیمت دستگاه فوم بتن به دلیل انواع مختلفی که دارد بسیار به‌صرفه است.

بررسی معایب کف‌سازی با فوم بتن

معایب اجرای کف سازی با فوم بتن چیست؟

یکی از مواد تشکیل‌دهنده فوم بتن آب است. اشکالاتی که به کف‌سازی با فوم بتن وارد است به دلیل احتمال به وجود آمدن انقباض یا افت بتن است. بتن ممکن است به مرور زمان در برابر حرارت و گرما مقداری از آب خود را از دست بدهد. در نهایت حجم بتن رفته رفته کاهش پیدا می‌کند و فوم بتن ترک می‌خورد! از جمله مهمترین معایب اجرای فوم بتن عبارتند از:

  • قطعات پیش ساخته‌ای که برای ساخت فوم بتن استفاده می‌شود گران است.
  • فوم بتن چسبندگی پایینی دارد به همین دلیل اگر در دیوار از آن استفاده شود ملات بیشتری استفاده می‌شود.
  • فوم بتن بعد از اینکه خشک می‌شود، حدوداً 20 درصد کاهش سایز می‌دهد!
  • کف‌سازی با فوم بتن اگر به درستی و با رعایت استاندارد‌ها انجام نشود به مرور زمان نشست می‌کند.
  • به دلیل مصرف بالای سیمان برای ساخت فوم بتن هزینه نهایی 2 برابر می‌شود.
  • زمان خشک شدن فوم بتن کمی طول می‌کشد و ممکن است روند ساخت و ساز را اندکی با کندی روبه‌رو کند.
  • استفاده از فوم بتن در مکان‌هایی از دستگاه‌های بدون اینورتر یا تحت فشار بالا استفاده شود، کاربردی نیست!

توجه داشته باشید مواردی که به عنوان معایب کف‌سازی با فوم بتن ذکر می‌شود در بیشتر موارد قابل رفع است. رعایت استاندارد‌ها در هنگام ساخت فوم بتن بسیار مهم است؛ اما متاسفانه فوم بتن در برخی موارد با دستگاه‌های غیراستاندارد تولید و باعث می‌شود سازه مورد نظر استحکام بالایی نداشته باشد و سریع‌ فرسوده شود. از طرفی برای انتقال بتن به طبقات مختلف ساختمان باید از دستگاه استانداردی همچون دستگاه فوم بتن تکفاز تحت فشار استفاده کرد تا کمترین افت ممکن در حجم بتن را شاهد باشید. در نهایت با استفاده از فوم بتن استاندارد و اجرای اصولی آن می‌توان کف سازی اصولی و بادوامی را ایجاد کرد.

بررسی معایب کف‌سازی با فوم بتن

ویژگی‌های کف‌سازی خوب چیست؟

برای اینکه بنایی قابل سکونت باشد باید به خوبی و طبق استانداردی کف‌سازی شده باشد. یک کف‌سازی خوب باید علاوه‌بر استحکام و دوام بالا در برابر رطوبت، حرارت، حشرات، صدا، گرد و خاک، مقاوم و عایق باشد. کف‌سازی باید با چسبندگی مطلوبی همراه باشد و در برابر فشار مقاومت بالایی داشته باشد. به دلیل اینکه ساخت بنا هزینه کمتری در پی داشته باشد برخی از پیمانکاران از روش غیراستاندارد و مصالح نامرغوب استفاده می‌کنند تا قیمت تمام شده ساخت و ساز ساختمان کمتر شود. اما چنین سازه و رویکردی نه تنها در ادامه دوامی نخواهد داشت بلکه به سایر بخش‌های ساختمان نیز آسیب جدی می‌رساند و هزینه‌ها و خسارت‌های سنگینی را در پی خواهد داشت. برای کف‌سازی ساختمان باید طبق استاندارد‌های تعیین شده پیش رفت و سکونتگاهی ایمن و قابل سکونت ساخت.  در نهایت باتوجه به گران بودن تجهیزات و ماشین‌آلات ساختمانی پیشنهاد ‌می‌کنیم که دستگاه‌ها و ابزارهای مورد نیاز ساختمان سازی خود را اجاره کنید. به‌طور مثال با اجاره کلایمر می‌توانید علاوه‌بر ایمنی بیشتر از هزینه اضافی نیز جلوگیری کنید.

بررسی معایب کف‌سازی با فوم بتن

علت استفاده از فوم بتن

فوم بتن به دلیل چگالی بسیار پایینی که دارد سبک است و در ساخت و ساز‌های امروزی جایگزین مهمی برای مصالح سنگین شده است. به‌طوری‌که با جایگزین کردن فوم بتن بجای پوکه در هر مترمکعب می‌توان 300 کیلوگرم سبک‌سازی کرد! عایق‌بندی صوتی و حراراتی فوم بتن نسبت به پوکه 3 برابر بهتر عمل می‌کند. فوم بتن اگر با دستگاه‌های استانداردی تولید شود امن، مفید و بسیار مقرون به‌صرفه بوده و یکی از بهترین مصالح ساختمانی است. همچنین برای ساخت‌وساز خانه‌های ضد زلزله از فوم بتن با هدف کاهش وزن سازه استفاده می‌شود. استفاده از فوم بتن برای کفسازی ویژگی‌ها و مزایای متعددی به شرح زیر دارد.

  • ایجاد کف‌سازی مطلوب و استاندارد
  • اجرای انواع شیب‌بندی در کف و سقف بنا
  • پر کردن حفره‌های ایجاد شده تونل و فاضلاب
  • کف‌سازی طبقات ساختمان
  • زیرسازی مناسب راه‌ها
  • اجرای دیوار‌ها به‌صورت یکپارچه

پیشنهاد می‌کنیم که برای هر بخش از ساخت‌و‌ساز ساختمان خود به ویژه نما از مصالح، لوازم و دستگاه‌های استاندارد استفاده کنید؛ برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بهترین مصالح برای اجرای نمای خشک را مطالعه کنید.

بررسی معایب کف‌سازی با فوم بتن

کلام آخر

در این مقاله معایب کف‌سازی با فوم بتن را به‌طور کامل بررسی کردیم. فوم بتن امروزه به عنوان یکی از بهترین مصالح ساختمانی است که برای تولید آن باید از دستگاه‌های استاندارد و دقیقی استفاده کرد. تمام اشکالاتی که در مورد فوم بتن در خصوص کف‌سازی وجود دارد، به دلیل استفاده از فوم بتن ساز غیراستاندارد است.

عمران داتام بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده انواع دستگاه‌های فوم بتن ساز، تولید فوم شیمیایی فوم بتن، فروش و اجاره کلایمر برقی و مکانیکی در ایران است. چنانچه می‌خواهید برای ساخت و ساز‌های خود از فوم بتن مرغوبی استفاده کنید باید از دستگاه‌های فوم بتن ساز همراه با مواد فوم بتن و مواد شیمیایی مطلوبی استفاده کنید تا خروجی کار ایمن، با دوام طول عمر بالایی داشته باشد.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *