استفاده از بتن اکسپوز در طراحی داخلی ساختمان

بتن یکی از مصالح پرمصرف در ساخت و ساز‌های ساختمانی است. بتن و بتن اکسپوز به دلیل قیمت مقرون به‌صرفه و دوام بالا محبوبیت و طرفداران بسیاری در بین مهندسان و پیمانکاران دارند. مهندسان ساخت و ساز تلاش می‌کنند تا با تغییر در فراوری ساختن انواع بتن و دیگر مصالح ساختمانی، بهترین و باکیفیت‌ترین مصالح را تولید کنند تا عمر، دوام و مقاومت مصالح را افزایش دهند. امروزه معماری داخلی و معماری خارجی نمای ساختمان بسیار مهم است و خوشبختانه با بتن اکسپوز می‌توان انواع نماسازی، ساخت دیوارها، کفپوش ساختمان، پشت بام، سطوح آشپزخانه و میز را باکیفیت بالا انجام داد. در این مقاله همراه عمران داتام باشید تا به‌طور کامل بررسی کنیم بتن اکسپوز چیست و چه کاربردی در ساختمان سازی دارد.

استفاده از بتن اکسپوز در نمای بیرونی ساختمان

بررسی بتن اکسپوز در معماری؛ قدمتی بیش از 99 سال!

بتن اکسپوز یا (Exposed Concrete) یکی از مهم‌ترین انواع بتن معماری است که از آن به عنوان نمای اصلی ساختمان استفاده می‌شود. اولین بار از بتن اکسپوز در سال 1922 میلادی در یکی از کلیسا‌های فرانسه با استفاده از قطعات پیش ساخته استفاده شد. باتوجه به اینکه استفاده از بتن اکسپوز بسیار رضایت بخش بود در ادامه تولید و استفاده از آن گسترش یافت. امروزه مهندسان با تغییر و اصلاح در ساخت قالب بتن اکسپوز تلاش دارند تا بافت، رنگ، کیفیت، طول عمر و مقاومت آن را بهبود ببخشند. بلوک یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در جهان است؛ استفاده از انوع بلوک تاریخچه طولانی مدتی دارد؛ به‌طور مثال بلوک سبک نیز اولین بار در سال 1920 ساخته شده است؛ در ابتدا هر چند بلوک سبک از کیفیت مطلوب برخوردار نبود، اما امروزه خط تولید بلوک clc یکی از بهترین گزینه‌ها برای تولید مصالح ساختمانی باکیفیت است.

نمونه‌ای از یک دیوار پیش ساخته

معرفی انواع بتن اکسپوز؛ امکان ساخت بتن اکسپوز به‌صورت شکل سفارشی!

بتن اکسپوز تنوع بسیار بالایی دارد و بر اساس رنگ، نوع کاربری، بافت و شکل به انواعی که در زیر ذکر می‌کنیم تقسیم می‌شود:

  • بتن اکسپوز بر اساس رنگ (معمولی، تک رنگ و چند رنگ)
  • بتن اکسپوز بر اساس نوع کاربری (نمای بیرونی، دیوار‌های بیرونی و پشت بام)
  • بتن اکسپوز بر اساس فضای داخلی (دیوار، کف، سقف و دکوراسیون)
  • بتن اکسپوز بر اساس بافت (صیقلی و زیر)
  • بتن اکسپوز بر اساس شکل (مربع، مستطیل، طرح دار، بدون طرح و سه بعدی)
  • بتن اکسپوز سفارشی (معمولی و سه بعدی)

امروزه سرعت در اجرای هر ساخت و سازی بسیار مهم است؛ به همین دلیل در برخی از پروژه‌های ساخت و ساز از مصالحی مانند بتن اکسپوز پیش ساخته استفاده می‌شود تا در زمان کمتری پروژه به اتمام برسد. از طرفی نیز انتقال مصالح تولیدی در کارخانه و کارگاه‌ها به محل پروژه، باعث می‌شود فرایند اجرای پروژه بسیار کند شود و مصالح نیز ممکن است تا رسیدن به مقصد کیفیت مطلوبش را از دست می‌دهد. در این خصوص نیز برای اینکه سرعت در اجرای پروژه‌های ساختمای بیشتر شود، دستگاه‌های مختلف پرتابلی مانند دستگاه فوم بتن تک فاز نیسانی ساخته شده که در محل پروژه، مصالح ساختمانی درست می‌شود.

ساختمان سازی با استفاده بتن اکسپوز

چگونگی اجرای بتن اکسپوز در معماری و ساختمان‌سازی

بتن اکسپوز به دو روش درجا و پیش ساخته اجرا می‌شود. هر چند از نظر عملکرد، روش درجا و پیش ساخته با هم یکسان هستند اما طراحی و نحوه اجرای آن‌ها کمی با هم متفاوت است. روش پیش ساخته نسبت به روش درجا سرعت و اجرای سریع‌تری دارد. بتن اکسپوز پیش ساخته در اندازه‌های مختلف در کارخانه‌های بتن‌سازی آماده شده و به محل پروژه ارسال می‌شود به همین دلیل سرعت اجرای آن سریع‌تر است. از بتن اکسپوز پیش ساخته معمولاً در پروژه‌های کوچک ساختمانی و معماری استفاده می‌شود. اما بتن اکسپوز به روش درجا معمولاً برای پروژه‌های بزرگ کاربرد دارد و قالب‌بندی و آماده‌سازی در محل پروژه صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه امروزه بالابر گردان امکان حمل بار 1 تنی تا 20 متر را نیز دارد، محدودیت خاصی در تولید مصالح در محل پروژه و انتقال آن به طبقات بالای ساختمان وجود ندارد.

استفاده از بتن اکسپوز در نمای داخلی ساختمان

مزایا و کاربرد بتن اکسپوز در ساختمان‌سازی چیست؟ بررسی ویژگی های بتن اکسپور

از بتن اکسپوز برای نمای بیرونی، سطح، پشت بام، ساخت استخر، کفپوش ساختمان، محوطه‌های پارک و معابر شهری، نماسازی شهر و دیوار‌ها، ساخت پلکان، سطوح میز، آشپزخانه و سطح دیوار استفاده می‌شود. پیمانکاران به دلیل اینکه در خروجی پروژه خود یک نمای یکپارچه داشته باشند معمولاً از بتن اکسپوز استفاده می‌کنند. بتن اکسپوز به‌عنوان نمای خارجی ساختمان است و مصالح دیگر روی آن کار نمی‌شود به همین دلیل هزینه نماکاری بسیار کاهش پیدا می‌کند. از طرفی بتن اکسپوز در برابر تغییرات شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم است و در تمام فصول سال از آن در بخش‌های مختلف ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

 از مهم‌ترین ویژگی های بتن اکسپوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقرون به‌صرفه بودن
  • مقاوم در برابر حرارت و آتش
  • عایق حرارتی و صوتی
  • امکان طراحی در ابعاد متنوع و سفارشی
  • طول عمر بالا
  • وزن سبک‌تر نسبت به سایر مصالح
  • انعطاف‌پذیری
  • ضد سایش و مقاوم در برابر فشار
  • تنوع بالا و قابلیت رنگ‌پذیری
  • مقاوم در برابر تغییرات دما، رطوبت و یخ زدگی

مهندسان و معماران هر سال روش‌های جدیدی برای ساخت و ساز‌ها ابداع می‌کنند به‌طور مثال دیوار چینی یکی از شیوه‌های جدید در ساخت و ساز است؛ روش‌های مختلف دیوار چینی در ساختمان سازی باعث می‌شود که روند اجرایی پروژه با سرعت بیشتری همراه شود.

بتن اکسپوز خود را از تخصصی‌ترین شرکت تولید بتن تهیه کنید!

در این مقاله، انواع بتن اکسپوز به همراه ویژگی، کاربرد و مزایای آن را به‌طور کامل بررسی کردیم. بتن اکسپوز به دو روش پیش ساخته و درجا ساخته می‌شود و به دلیل قیمت به‌صرفه، انعطاف‌پذیری، رنگ‌پذیری، مقاومت در برابر فشار، حرارت، آتش، یخ زدگی و رطوبت محبوب است. با توجه به این توضیحات بسیاری از پیمانکاران و معماران تمایل دارند که در انواع پروژه‌های ساخت و ساز خود از بتن اکسپوز استفاده کنند.

کیفیت و مواد تشکیل‌دهنده بتن اکسپوز بسیار مهم بوده و به همین دلیل ضروری است که بتن اکسپوز را از شرکت معتبر تهیه یا با دستگاه‌های استانداردی تولید کنید. عمران داتام بزرگ‌ترین شرکت راه‌اندازی خط تولید بتن سبک، تولید‌کننده انواع ماشین آلات فوم بتن و تولید مواد شیمیایی فوم بتن در ایران است. چنانچه برای تهیه دستگاه‌های بتن ساز سوال یا نیاز به مشاوره دارید، با کارشناسان متخصص عمران داتام به شماره تلفن 76218992-021 تماس بگیرید و مشاوره‌های لازم را دریافت کنید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *