چرا عمل آوری بتن مهم است؟

چرا عمل آوری بتن مهم است؟ با هیدراتاسیون ذرات سیمان استحکام بتن حاصل می شود. هیدراتاسیون سیمان فرآیندی است که زمان زیادی می برد، یعنی یک عمل لحظه ای نیست. مطمئنا، سرعت هیدراتاسیون در مدت زمان بسیار طولانی با سرعت کاهشی ادامه می یابد، اما برای شروع سریع است. مقدار نتیجه هیدراتاسیون و در نتیجه اندازه گیری قاب ژل به درجه هیدراتاسیون بستگی دارد.

مشخص شده است که سیمان برای هیدراتاسیون به نسبت آب به سیمان حدود 0.23 و برای جبران کمبود منافذ ژل به نسبت آب به سیمان 0.15 نیاز دارد. در پایان روز، نسبت آب به سیمان حدود 0.38 برای هیدراته کردن تمام ذرات سیمان و به علاوه برای مصرف فضای منافذ ژل مورد نیاز است. از نظر تئوری، برای بتن ساخته شده و موجود در یک نگهدارنده ثابت، نسبت آب به سیمان 0.38 نیاز آب برای هیدراتاسیون را برآورده می کند و به طور همزمان هیچ گودال مویرگی باقی نمی ماند. از دستگاه شاتکریت، جهت پاشش بتن استفاده می شود.

عمل آوری بتن چرا مهم است؟

عمل آوری بتن را می توان تولید یک محیط ایده آل در دوره اولیه برای هیدراتاسیون مداوم در نظر گرفت. شرایط مطلوب دمای مناسب و رطوبت فراوان است. عمل آوری بتن نیز می تواند به عنوان مرطوب و گرم نگه داشتن بتن به اندازه کافی با هدف ادامه هیدراتاسیون سیمان به تصویر کشیده شود. به روشی دقیق تر، تمایل دارد به عنوان راهی برای حفظ رطوبت خوب و دمای عالی در بتن در طول دوره بلافاصله پس از قرار دادن، با این هدف که هیدراتاسیون سیمان ممکن است ادامه یابد تا زمانی که خواص ایده آل ایجاد شود. درجه کافی برای رفع نیاز اداری.

با توجه به گسترش علاقه به بتن درجه بالا، عمل آوری جایگاهی در حال گسترش یافته است. دریافته شده است که کیفیت بتن پیشرفت همه جانبه را با عمل آوری مداوم بتن نشان می دهد. در صورتی که عمل آوری در زمان اولیه هیدراتاسیون از بین برود، کیفیت بتن با نوعی بدبختی ناامیدکننده مواجه خواهد شد. یک درمان موثر در زمان اولیه هیدراتاسیون می تواند به یک مراقبت خوب و سالم به کودک باردار دیگر برسد. خشک شدن سریع سطح بتن باعث ایجاد رطوبت از داخل به سطح می شود. این گرادیان رطوبتی تند می‌تواند باعث ایجاد تنش‌های داخلی بالا شود که به همین ترتیب باعث ایجاد ترک‌های مینیاتوری در بتن نیمه پلاستیکی می‌شود.

بتن در حالی که هیدراته می شود گرمای بالایی از هیدراتاسیون را ارائه می دهد که با توجه به چشم انداز پایداری حجم مضر است. در صورتی که گرمای تولید شده به وسیله معینی از بین برود، تأثیر غیر دوستانه ناشی از سن گرما را می توان کاهش داد. این باید با پخت دقیق آب امکان پذیر باشد. عمل آوری بتن یک مرحله مهم در ساخت سازه‌ها است و اهمیت زیادی دارد. در ادامه توضیحاتی درباره اهمیت عمل آوری بتن ارائه خواهم داد:

  1. مقاومت و استحکام: عمل آوری بتن به منظور بهبود مقاومت و استحکام بتن استفاده می‌شود. با بهینه‌سازی مواد و روش‌های عمل آوری، بتن قادر خواهد بود تا فشار و کشش را بهتر تحمل کند.
  2. کاهش نفوذپذیری: با اعمال روش‌های عمل آوری، بتن می‌تواند مقاومت بهتری در برابر نفوذ آب، رطوبت و مواد شیمیایی پیدا کند. این امر می‌تواند ماندگاری و عمر مفید سازه را افزایش دهد.
  3. مقاومت در برابر آتش: عمل آوری بتن می‌تواند مقاومت بهتری در برابر آتش و دماهای بالا ایجاد کند. این امر در مورد ساختمان‌هایی که برای پایداری در مواجهه با حریق مورد نیاز هستند بسیار حیاتی است.
  4. مقاومت در برابر خوردگی: بتن عمل آوری شده می‌تواند مقاومت بالاتری در برابر خوردگی و عوامل زیستی نسبت به بتن ساده داشته باشد. این ویژگی مهمی برای سازه‌هایی است که در معرض عوامل محیطی قرار دارند.
  5. تحمل بارهای سنگین: با بهبود خصوصیات مکانیکی بتن از طریق عمل آوری، بتن می‌تواند بارهای سنگین‌تری را تحمل کند. این ویژگی بسیار حیاتی برای سازه‌های بلند و با بارهای فشاری زیاد است.
  6. استفاده بهینه از منابع: با بهبود خصوصیات بتن از طریق عمل آوری، می‌توان از منابع موجود به بهترین شکل استفاده کرد و از لحاظ اقتصادی و زمانی بهینه‌تر عمل کرد.

به طور کلی، عمل آوری بتن از طریق بهینه‌سازی ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی آن، می‌تواند عملکرد و ماندگاری سازه‌ها را بهبود بخشد و هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را کاهش دهد.

روش های عمل آوری بتن

روش های عمل آوری بتن را می توان به چهار دسته زیر طبقه بندی کرد:

  • آب پخت
  • کیورینگ غشایی
  • کاربرد گرما
  • متفرقه

آب پخت

بر اساس تئوری های فناوری بتن، عمل آوری با آب بهترین روش عمل آوری است زیرا تمامی نیازهای عمل آوری بتن از جمله رفع انقباض، جذب گرمای هیدراتاسیون و افزایش هیدراتاسیون را پوشش می دهد. در برخی موارد، حتی اگر روش غشایی اتخاذ شود، قبل از پوشاندن بتن با غشا، عمل آوری آب تا حد ممکن انجام می شود. به طور کلی چهار روش برای تمرین آب پخت وجود دارد که به شرح زیر است:

  • پوشش مرطوب
  • غوطه وری
  • سمپاشی یا مه پاشی
  • حوصله کردن

دال های سنگفرش، دال های سقف و غیره با ایجاد حوضچه های کوچک با دادن مرزهای گچ به دال ها و پر شدن با آب سخت می شوند. دیوارها، ستون‌های بتنی و غیره با پاشیدن و مه‌پاشی آب خشک می‌شوند. در برخی موارد، سازه‌های بتنی عمودی با پوشش‌های مرطوبی مانند کیسه‌های تفنگی، حصیرهای جوت، پارچه‌های هسی، نی و غیره برای مرطوب نگه داشتن سازه پیچیده می‌شوند. برای سطوح افقی سازه ها به مدت طولانی توسط ماسه مرطوب نگه داشته می شوند، گرد و غبار اره، خاک و … به عنوان پوشش مرطوب استفاده می شود تا بتن خشک نشود تا از هیدراتاسیون جلوگیری شود.

کیورینگ غشایی

كارهاي ساختماني گاهي در مكاني كه كمبود آب وجود دارد انجام مي شود كه به دليل اقتصادي امكان استفاده فراوان از آب براي پخت وجود ندارد. ذکر شده است که مقدار آبی که برای اختلاط بتن استفاده می شود معمولاً بیش از حد کافی برای هیدراته کردن سیمان است، مشروط بر اینکه این آب از بدنه بتن خارج شود و بتن را می توان با غشایی پوشاند. تبخیر آب از بتن را به طور موثر مسدود می کند.

گاهی اوقات در برخی از نقاط که بتن در مکان های غیر قابل دسترس یا صعب العبور یا دور قرار می گیرد، نمی توان بر عمل آوری بتن به درستی نظارت کرد. از آنجایی که هیچ جایگزینی وجود ندارد، عمل آوری به طور کامل به کارگران واگذار می شود، که اهمیت عمل آوری بتن را به طور منظم و بدون وقفه کاملاً درک نمی کنند. در چنین مواردی، روش غشایی عمل آوری بتن نسبت به سپردن مسئولیت عمل آوری به کارگران، قابل توجه تر و ایمن تر است.

برای رطوبت کافی در بدنه بتن، روش عمل آوری بتن برای حفظ هیدراتاسیون مداوم زمانی که نسبت آب به سیمان اصلی استفاده شده کمتر از 0.5 نباشد، خوب است. در برخی موارد، پس از عمل آوری مرطوب واقعی، یعنی عمل آوری در آب، غشاء برای دستیابی به بهترین نتایج اعمال می شود. هنگام پیروی از روش عمل آوری غشایی، از فیلم پلی اتیلن و کاغذ ضد آب به عنوان غشاء استفاده می شود که باید به درستی مراقبت شود تا ببینیم که آیا اینها کمتر سوراخ نمی شوند و همچنین در محل اتصالات ببینند که آیا پوشش رضایت بخشی داده شده است و لپ به طور موثر آب بندی شده است.

کاربرد گرما

استحکام توسعه بتن نه تنها تابع زمان بلکه تابع دما است. در فشارهای بالاتر، بتن فرآیند هیدراتاسیون را تسریع می‌کند که نتیجه آن توسعه سریع‌تر مقاومت است. بسیاری از مزایای دیگر وجود دارد که می تواند با دستیابی سریعتر به قدرت کمک کند، مانند:

بتن فقط برای بازه زمانی کوتاه در برابر آسیب درمانده است.
از اعضای بتنی می توان به سرعت مراقبت کرد.
فضای کمتری در محوطه ریخته گری کافی خواهد بود.
یک مخزن پخت کوچکتر کافی خواهد بود.
بازده بالاتر برای هزینه سرمایه معین امکان پذیر است.
در زمان بسیار اولیه می توان کار را در خدمت قرار داد.
حداقل تعداد قالب برآورده می شود یا به طور متناوب با تعداد قالب معین خروجی بیشتری حاصل می شود.
تخت پیش تنیدگی را می توان به موقع برای ریخته گری اضافی تحویل داد.

در اینجا مشاهده می شود که از مزایای ذکر شده در بالا، عمل آوری با بخار نه تنها مزایای اقتصادی بلکه مزایای فنی نیز در زمینه پیش ساخته شدن عناصر بتنی به همراه خواهد داشت. در دمای بالاتر قرار گرفتن بتن را می توان به روش های زیر انجام داد، مانند عمل آوری با بخار در فشار بالا، عمل آوری با اشعه مادون قرمز، پخت با بخار در فشار معمولی و عمل آوری الکتریکی.

پخت با بخار در فشار بالا

هنگامی که عمل آوری با بخار در فشار اتمسفر انجام می شود، دمای بخار به طور طبیعی زیر 100 درجه سانتی گراد است. بخار به آب تبدیل می شود که به طور کلی به عنوان پخت آب گرم شناخته می شود و در فضای باز انجام می شود. از کیورینگ با بخار معمولی، کیورینگ با بخار فشار بالا متفاوت است که عموماً در یک محفظه بسته انجام می شود. بر روی بتن فرآیند بخار فوق گرم در دما و فشار بالا به نام اتوکلاوینگ شناخته می شود. برخی از مزایای فرآیند پخت با بخار فشار بالا عبارتند از:

بتن عمل آوری شده با بخار فشار قوی در یک روز یا کمتر به اندازه مقاومت 28 روزه بتن معمولی ساخته می شود. قدرتی که توسعه می یابد هیچ گونه پسرفتی را نشان نمی دهد.
از حمله سولفات، عمل ذوب و انجماد و عمل شیمیایی بتن با بخار فشار بالا مقاومت بیشتری نشان می دهد. به همین ترتیب شکوفه کمتری از خود نشان می دهد.
انقباض کمتر خشک شدن و حرکت رطوبت در بتن عمل آوری شده با بخار فشار بالا مشاهده می شود.
پخت توسط اشعه مادون قرمز
در مناطق آب و هوایی بسیار سرد روسیه، فرآیند پخت بتن توسط تابش مادون قرمز انجام می شود. ادعا می شود که می توان به استحکام سریعتری نسبت به پخت با بخار دست یافت و دمای اولیه سریع باعث کاهش حداکثر استحکام مانند کورین بخار نمی شود.

گرم در فشار معمولی این سیستم به طور کلی برای پخت محصولات بتنی توخالی به کار گرفته می شود. دما به طور معمول در حدود 90 درجه سانتیگراد نگه داشته می شود.

پخت با بخار در فشار معمولی

برای اکثر اجزای بتنی پیش ساخته، روش پخت با بخار در فشار معمولی اتخاذ شده است. در شرایط درجا، استفاده از پخت با بخار کار کمی دشوار است. در برخی از ساخت‌وسازهای درجا، مهندسان با پوشاندن پوشش بخار با برزنت یا ورقه‌های پلی اتیلن ضخیم، عمل‌آوری با بخار را انجام داده‌اند. اما مشخص شد که این روش استفاده از بخارپز برای کار درجا مقرون به صرفه و بیهوده نبوده و استحکام و سود مورد نظر واقعاً به دست نمی آید.

پخت الکتریکی

یکی دیگر از روش های عمل آوری بتن در مناطق بسیار سرد آب و هوا، عمل آوری الکتریکی است. این روش به دلایل اقتصادی عموماً در اقلیم معمولی استفاده نمی شود. عمل آوری بتن را می توان با عبور جریان متناوب از بتن واقعی بین دو الکترود که در سطح بتن پوشانده شده یا روی سطح بتن اعمال می شود، به صورت الکتریکی انجام داد. برای جلوگیری از خروج رطوبت بتن و خشک ماندن کامل بتن باید مراقبت خوبی صورت گیرد.

روش های متفرقه پخت

به عنوان افزودنی یا به عنوان پوشش سطحی، کلرید کلسیم در بتن استفاده می شود که به عنوان یک محیط عمل آوری استفاده می شود. با توجه به اینکه کلرید کلسیم به عنوان یک نمک میل رطوبتی را نشان می دهد، هر دو روش در جایی استفاده می شوند که نمک نه تنها رطوبت جو را جذب می کند بلکه آن را در سطح نیز می گذارد. به این ترتیب رطوبت موجود در سطح مانع از اختلاط آب از تبخیر می شود و بتن را برای مدت طولانی مرطوب نگه می دارد تا هیدراتاسیون را افزایش دهد.

به همین ترتیب قالب سازه از خروج رطوبت از بتن در صورت وجود ستون ها و تیرها در قسمت پایینی دال ها جلوگیری می کند. قالب باید دست نخورده باشد و درزها باید با موم یا هر ترکیب آب بندی دیگری آب بندی شوند تا از تبخیر رطوبت بتن جلوگیری شود. این فرآیند یکی از روش های متفرقه پخت برای افزایش هیدراتاسیون است.

در آخر

دوره عمل آوری بتن باید به اندازه عملی باشد، زیرا تمام خواص مطلوب بتن با عمل آوری بهبود می یابد. به طور کلی، بتن باید تا زمانی که به 70 درصد مقاومت تعیین شده برسد، عمل آوری شود. بازه زمانی پخت باید در دمای پایین تر افزایش یابد. سیمان پوزولانی یا افزودنی بتن مخلوط با مواد پوزولانی باید برای مدت زمان بیشتری عمل آوری شود. سازه هایی مانند پایه های سنگین، پایه های بزرگ، بتن کاری انبوه باید حداقل به مدت 2 هفته عمل آوری شوند. خاطرنشان می شود که معمولاً به مدت 28 روز عمل آوری در دال های بتنی انجام می شود.

شرکت مهندسی توسعه عمران داتام ، به عنوان یک شرکت پیشرو و مستقل، با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ارائه خدمات کلایمر و اجاره کلایمر ، انواع دستگاه فوم بتن ، دستگاه شاتکریت ، دستگاه انتقال مصالح ، دستگاه گچ پاش و غیره فعالیت می نماید. رسالت اصلی شرکت عمران داتام ، ارائه محصولات و تجهیزات عمرانی و ساخت و ساز به روز ، مطمئن ، ایمن با قیمت مناسب و کیفیت بالاست و مشارکت مسئولانه در حفظ سلامت و ایمنی پرسنل و ساخت و سازها دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول و دریافت مشاوره یا ثبت سفارش خرید کافی است ، با شماره ۰۹۱۲۲۱۲۹۰۳۴ تماس بگیرید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *