انواع انواع فوم بتن در ساختمان سازی

فوم بتن ، از مخلوط سبکی از سیمان، آب و فوم پایدار و سنگدانه های ریز تشکیل شده است. در سال های اخیر، استفاده از آن به طور قابل توجهی افزایش یافته است، عمدتا به دلیل مصرف کم انرژی، پاسخ حرارتی مطلوب، سهولت ساخت و تخریب، و هزینه تولید نسبتا پایین، به ویژه در مقایسه با سایر مواد سبک وزن، برای همین منظور، استفاده می شود. فوم بتن در بسیاری از بخش های زیرساخت عمدتاً به عنوان پرکننده غیر سازه ای، در پانل های پیش ساخته، به عنوان عایق حرارتی و صوتی و به عنوان یک ماده نسوز استفاده می شود. ماده ای با نام “فوم بتن” در ساخت و ساز برای اهداف مختلفی استفاده می شود. در این مقاله به معرفی انواع فوم بتن خواهیم پرداخت.

آشنایی با فوم بتن

اولین بار، یک معمار سوئدی فناوری ساخت بتن را در اوایل قرن بیستم شروع کرد و در سال 1924، به عنوان یک اختراع بین المللی، رسمیت یافت. تولید صنعتی فوم بتن در سال 1929 در سوئد آغاز و استفاده  از فوم بتن در ساختمان سازی آغاز شد. امروزه در جهان بیش از 250 کارخانه تولید فوم بتن در بیش از 40 کشور جهان وجود دارد. که انواع فوم بتن را تولید می کنند. حجم خروجی بیش از 51 میلیون متر مکعب است. فوم بتن ، شاخه از مصالح ساختمانی کاملاً پویا در حال توسعه است که در شرایط رقابت شدید منجر به ایجاد مصالح ساختمانی با کیفیت بالا شد که تقاضای زیادی در سراسر جهان دارد.

بتن سلولی در اواسط دهه پنجاه قرن گذشته در روسیه مورد استفاده قرار گرفت. اما تا همین اواخر، این ماده در روسیه عمدتاً به عنوان بخاری برای سقف ها و کمتر در ساخت و سازهای صنعتی استفاده می شد. در ساخت و ساز مسکن خصوصی، بتن فوم فقط در اوایل دهه 90 مورد استفاده قرار گرفت. خانه های مسکونی، که در آنها از انواع فوم بتن استفاده می شود، با سطح بالایی از راحتی متمایز می شوند.

انواع انواع فوم بتن در ساختمان سازیانواع فوم بتن در ساختمان سازی

فوم یک بتن سلولی سبک وزن است که در نتیجه سخت شدن ملات به دست می آید که از سیمان، ماسه، آب و فوم تشکیل شده است. فوم محتوای لازم و توزیع یکنواخت حباب های هوا را در بتن فراهم می کند. فوم معمولاً از کنسانتره فوم (عامل کف کننده) به دست می آید. به عنوان یک عامل دمنده از ترکیبات آلی و معدنی مختلف استفاده می شود. آنها بر اساس پروتئین طبیعی یا در تولید مواد شوینده به دست می آیند.

فوم بتن ارزان، مقرون به صرفه، بادوام، سازگار با محیط زیست و مقاوم در برابر عوامل بیولوژیکی است، اما در عین حال قابل اشتعال است و بادوام نیست. در بسیاری از کشورها بلوک های فوم “بیوبلاک” نامیده می شوند، زیرا فقط مواد سازگار با محیط زیست و طبیعی به عنوان مواد اولیه برای تولید آنها استفاده می شود. فوم بتن مزایای سنگ و چوب را ترکیب می کند: استحکام، سبکی، مقاومت در برابر حرارت دارد و نیازی به سازگاری با سایر مصالح ساختمانی ندارد. انواع فوم بتن را می توان به عنوان ماده عایق سازه ای یا حرارتی استفاده کرد. از نقطه نظر دوام، فوم بتن بر خلاف سایر مصالح معدنی یا فوم، با از دست دادن خواص خود به مرور زمان، عایق و ویژگی های مکانیکی آن را بهبود می بخشد. انواع فوم بتن بر اساس ویژگی های زیر تقسیم می شوند. فوم بتن با توجه به عملکرد فوم بتن به سه گروه تقسیم می شود:

  • عایق حرارتی
  • عایق حرارتی سازه ای و ساختمانی.
  • بر اساس نوع چسب

مزایای فوم بتن

استفاده از فوم بتن در ساخت و ساز ها دارای مزایا و ویژگی های خاصی می باشد که استفاده از فوم بتن را فراگیر کرده است :

  • باعث می شود تا رطوبت در خانه ها کمتر شده و بخار روی دیوارها ننشیند.
  • خاصیت گرمابخشی و سرمایشی با توجه به فصول دارد(در زمستان دیوارها گرم ، در تابستان خنک می شود).
  • عایق صوتی عالی تا 60 دسی بل
  • صرفه جویی در انرژی برای گرمایش
  • صرفه جویی در انرژی برای تهویه مطبوع
  • سطح کاملاً صاف برای هر نوع پرداخت
  • مقاومت در برابر دمای بالا
  • کارایی عالی

مواد لازم برای تولید فوم بتن

چسب بتن فوم سیمانی معمولاً سیمان پرتلند است. در تولید بتن فوم اتوکلاو از آهک زنده نیز استفاده می شود. جزء سیلیسی (شن و ماسه کوارتز آسیاب شده، خاکستر قدرت حرارتی و سنگدانه های ریز) ، انقباض بتن فوم را کاهش می دهد و کیفیت محصول نهایی را بهبود می بخشد. ماسه کوارتز معمولاً به روش مرطوب آسیاب می شود و به صورت دوغاب شن و ماسه اعمال می شود. آسیاب کردن سطح ویژه جزء سیلیسی را افزایش می دهد و فعالیت شیمیایی آن را افزایش می دهد. انواع فوم بتن با مخلوط کردن مخلوط های آماده شده جداگانه از محلول ها و فوم که حباب های هوا است تولید می شود.

فوم در مولدهای فوم یا به وسیله پمپ هایی با مکانیزم گریز از مرکز از مخلوط آب و عامل کف ساز تهیه می شود. عامل کف کننده حاوی سورفاکتانت است. فقط فوم را می توان مستقیماً با استفاده از تولید فوم بتن به دست آورد. انواع مختلف فوم بتن حاوی مواد دمنده چسب نایفول، تاروساپوئین یا آلومینوسولفونفتنیک، آلی و مصنوعی است.

انواع انواع فوم بتن در ساختمان سازیسخن پایانی

تولید مصالح ساختمانی مدرن لزوماً یک سالن تولید بزرگ، لوله های بلند و ابرهای آلاینده نیست. و تجهیزات این تولید نیز لزوماً توسط غول‌های صنعت ماشین‌سازی تولید نمی‌شوند . بدون کاهش مزایای سایر مصالح ساختمانی، استفاده از فوم بتن با توجه به ویژگی های مثبتی که دارد، بیشتر شده است. ساخت خانه ها و ساختمان های یکپارچه از فوم بتن ، یکی از امیدوار کننده ترین فناوری ها است. این فناوری به شما این امکان را می دهد که در کمترین زمان ممکن ساختمان هایی با هر شکل و ارتفاعی بسازید. ساخت ساختمان های ساخته شده از فوم بتن هم برای شرکت ها و هم برای مالکان مفید است، زیرا برای گرم کردن یا خنک کردن چنین خانه ای، انرژی بسیار کمتر و هزینه کمتری نیاز است. توسعه عمران داتام ، تولید کننده دستگاه فوم بتن در انواع سایزها و کاربردها ، به کارفرمایان و پیمانکاران و مهمندسین ساختمان سازی کمک می کند تا انواع فوم بتن با بهترین نوع را تولید و در ساختمان سازی استفاده نمائید.

 

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *