فوم بتنس سبک

به دلیل خواص فیزیکی و مکانیکی فوم بتن ، یک ماده بسیار همه کاره است. ویژگی ها و خواصی که فوم بتن دارد باعث می شود تا از آن در ساخت و سازهای بسیاری استفاده کرد. از جمله مواردی که از فوم بتن استفاده می شود ، عبارتند از :

  • پانل ها و بلوک ها برای دیوارها
  • پر کردن فضای خالی برنامه ریزی شده و اضطراری
  • عایق سقف
  • تکیه گاه پل و تعمیرات
  • بازگرداندن ترانشه

فوم بتن سبک

از فوم بتن سبک ، برای ساخت بلوک های سبک در بسیاری از کشورها از جمله هند، چین و تایلند استفاده می شود. بلوک های سبک فوم بتنی عمدتاً برای ساخت دیوارهای جداکننده استفاده می شوند. ماهیت سبک وزن بلوک ها به این معنی است که آنها حداقل بار را به ساختمان تحمیل می کنند. بلوک های فوم بتن همچنین عایق حرارتی و عایق صوتی خوبی را ارائه می دهند. محل ساخت و ساز که در آن از بلوک های فوم بتن استفاده شده برای ساخت دیوارهای غیر سازه ای در یک ساختمان چند طبقه استفاده می شود.

انواع بلوک فوم بتن سبک

برای ساخت بلوک های فوم بتن از قالبهای مربعی استفاده می شود و به صورت خودکار بلوک های فوم بتن سبک را تولید می کند و از آن در ساخت و سازها استفاده می شود. کارخانه‌های بلوک‌های فوم بتن مدرن و خودکار از یک دستگاه سیم برش برای برش بلوک‌های بزرگ به بلوک‌های کوچک استفاده می‌کنند. راه اندازی یک کارخانه تولید بلوک بتنی فوم دار (سلولی/CLC) به حداقل هزینه مالی برای تجهیزات نیاز دارد. بلوک ها را می توان تقریباً با هر ابعادی ساخت. اندازه های رایج شامل 100 x 200 x (400 / 500 / 600 میلی متر) می باشد. پانل های پیش ریخته گری را می توان از فوم بتن نیز ساخت. جدیدترین نوآوری‌ها پانل‌های به هم پیوسته 60 در 50 سانتی‌متر و پانل‌های توخالی 1.2 متری هستند. اینها را می توان به مراتب سریعتر از بلوک های کوچک در دیوارهای غیر باربر تعبیه کرد و در عین حال بار کلی ساختمان را کاهش داد. فوم بتن CLC دارای جذب آب کم و ساختار سلول بسته است. وقتی باران می بارد، آب از فوم بتن  شده عبور نمی کند. روش سنتی ساخت بلوک های سبک وزن شامل افزودن پودر آلومینیوم به مخلوط ملات مرطوب و به دنبال آن اتوکلاو است. این به دلیل آلودگی که ایجاد می کند خیلی مورد توجه نیست. فوم بتن ، یک جایگزین سازگار با محیط زیست است زیرا هیچ گونه مواد زائد در تولید آن وجود ندارد و تمام مواد تشکیل دهنده آن غیر خطرناک هستند.

فوم بتنکاربرد فوم بتن

  • فوم بتن برای پر کردن فضای خالی

فوم بتن سبک وزن برای پر کردن فضای خالی و حفره های بزرگ زیرزمینی مورد ایتفاده قرار می گیرد. فوم بتن سبک ، همچنین برای پر کردن  فضای خالی بسیار مفید است. از آنجایی که بسیار سیال است، حتی به غیرقابل دسترس ترین مکان ها می ریزد. می توان از آن برای کارهای برنامه ریزی شده استفاده کرد، اما همچنین در مواقع اضطراری برای ایجاد ثبات و پشتیبانی بسیار سریع نیز استفاده می شود. فوم بتن سبک ، برای پرکردن فاضلاب های قدیمی، معادن، زیرزمین ها، مخازن ذخیره سازی، مترو، سوراخ های سینک و حفره های زیر جاده ها ناشی از باران شدید استفاده شده است. می توان آن را حتی از طریق دهانه های کوچک اعمال کرد که کار را بسیار آسان تر و ارزان تر از روش های دیگر می کند. در صورت لزوم، می توان آن را در فاصله قابل توجهی نیز در موقعیت خود پمپ کرد. هنگامی که از فوم بتن در پر کردن فضاهای خالی استفاده می شود، آن را می توان به عنوان مواد پر روان، مواد با مقاومت کم کنترل شده (CLSM) یا مواد با مقاومت کم کنترل شده با چگالی کم (LD-CLSM) طبقه بندی کرد.

  • فوم بتن به عنوان عایق سقف

سال هاست که فوم بتن سبک برای عایق کاری سقف در خاورمیانه عرضه می شود. ترکیبی با چگالی کم انتخاب می شود و محتوای هوای حاصل به ماده خواص عایق حرارتی عالی می دهد. چگالی کم این مزیت را نیز دارد که به طور قابل توجهی به وزن کلی سقف اضافه نمی کند. عایق سقف احتمالاً گسترده ترین کاربرد بفوم بتن است. فوم بتن زمانی که برای سقف استفاده می شود دو مزیت دارد :

  • اولین مزیت این است که درجه بالایی از عایق حرارتی را فراهم می کند.
  • مزیت دوم این است که می توان از آن برای گذاشتن یک سقف مسطح برای سقوط، یعنی ایجاد شیب برای زهکشی استفاده کرد.

در کشورهایی که سقف‌ها مسطح هستند و از سطوح سقف به عنوان بخشی از زندگی روزمره استفاده می‌شود، فوم بتن به اندازه‌ای استحکام دارد که از تردد پا یا حتی وسایل نقلیه روی سقف پشتیبانی کند. فوم بتن بسیار سبک تر از شیب های ساخته شده از ملات است. این بدان معنی است که سقف با شیب ساخته شده از فوم بتن بار کمتری را بر ساختار ساختمان تحمیل می کند. مواردی که برای عایق سقف استفاده می شود عبارتند از :

  • بتن فوم شده برای عایق کاری سقف بتنی مسطح استفاده می شود و از لایه‌بندی، غشای ضد آب و کاشی‌های لایه‌بندی شده در بالا، محافظت می‌کنند.
  • دال سازه ای ، بتن اسفنجی سبک وزنی که روی زمین ریخته می شود (50 تا 200 میلی متر یا بیشتر)
  • ماسه سیمان (20 میلی متر)
  • غشای ضد آب
  • ملات
  • کاشی (سیمانی یا موزاییک، با فاصله برای درز انبساط با درزگیر)

 

  • فوم بتن سبک ، تکیه گاه پل 

فوم بتن ، در میان دیوارها پمپاژ می شود و به محکم شدن پل کمک می کند. فوم بتن سبک ،به ویژه برای تکیه گاه پل ها مناسب است زیرا بارهای جانبی زیادی را تحمیل نمی کند، که می تواند در هنگام استفاده از مواد دانه ای سنتی مشکل ساز باشد. در تکیه گاه های سنتی، فشار جانبی زیادی به دیواره های پل ناشی از مصالح استفاده شده و فشردگی آنها وارد می شود. با استفاده از فوم بتن سبک ، بار جانبی عملا حذف می شود، بنابراین لازم نیست دیواره های پل ضخیم باشند. این به نوبه خود بدان معنی است که پایه های دیوار را می توان کم حجم ساخت. با کاهش ضخامت دیوارها و اندازه فونداسیون ها می توان به صرفه جویی زیادی در هزینه ها دست یافت. تکیه گاه های سنتی نیز نشست را تجربه می کنند، هم به دلیل متراکم شدن سنگدانه ها در اثر فشار و هم به دلیل فرورفتن کل سازه به داخل زمین در صورت نرم بودن زیرزمین. این نشست و فرورفتگی باعث فرونشست جاده می شود که نیاز به تعمیرات پرهزینه دارد. هنگامی که از فوم بتن سبک استفاده می شود، ته نشینی وجود ندارد و با تنظیم وزن تکیه گاه با انتخاب طرح مخلوط مناسب، فرورفتگی کاهش می یابد. پل ها را می توان با استفاده از بتن فوم دار تقویت کرد،

  • بازسازی ترانشه با فوم یتن

فوم بتن سبک ، یک ماده ایده آل برای بازیابی ترانشه است (پر کردن ترانشه های حفر شده در جاده ها در هنگام لوله گذاری یا تعمیرات). روش‌های سنتی پر کردن ترانشه‌ها در جاده‌ها، یعنی استفاده از مواد پرکننده دانه‌ای، منجر به نشست و آسیب به جاده و احتمالاً به لوله‌ها می‌شود. با فوم یتن هیچ نشستی وجود ندارد. و از آنجایی که بتن فوم شده بسیار روان است، هر حفره و حفره ای را در کناره های ترانشه پر می کند. همچنین، ویژگی های پخش بار عالی فوم بتن سبک به این معنی است که بارهای محوری مستقیماً به سرویس های موجود در ترانشه منتقل نمی شوند، بنابراین لوله ها در اثر وزن ترافیک آسیب نمی بینند.

مواد پرکننده گرانولی سنتی نیاز به تراکم دارند. فوم بتن EABASSOC نیازی به تراکم ندارد، بنابراین نیازی به استفاده از متراکم نیست. این مهم است زیرا استفاده از چنین ابزارهایی می تواند باعث ایجاد بیماری های مرتبط با ارتعاش در بین کارگران شود. فوم بتن به دلیل خاصیت عایق بودن، یک ماده عالی برای پرکردن پشت لوله های آب گرم است که در سیستم های گرمایش عمومی یا سیستم های حرارت و برق ترکیبی (CHP) استفاده می شود.

کاربردهای فرعی فوم بتن سبک

  • فوم بتن در ساخت و ساز جاده ای

فوم بتن را می توان برای کاهش وزن سازه های جاده استفاده کرد. برای حل مشکلات جاده ای که در آن سازه های جاده ای به طور سنتی سنگین باعث نشست شدید جاده ها، به ویژه در مناطقی با زمین نرم می شود، از فوم بتن سبک استفاده می شود. با ساخت زیرپایه جاده از مواد سبک وزن می توان وزن کلی سازه را تا حد زیادی کاهش داد. از آنجایی که فوم بتن همه کاره است، با طیف گسترده ای از چگالی، ثابت کرده است که یک ماده ایده آل و مقرون به صرفه برای حل این مشکل است.

  • دیوار سازی با فوم بتن

فوم بتن را می توان برای ریخته گری دیوارهای درجا استفاده کرد. اینها را می توان با استفاده از کرکره های سنتی یا قالب های توخالی پلی استایرن ساخت. بخش سازه ای ساختمان معمولاً از اسکلت فولادی یا بتن معمولی تقویت شده با فولاد ساخته می شود. این یک روش سریع و ارزان برای ساخت و ساز با مزیت اضافی عایق حرارتی عالی را فراهم می کند. دیوار ساخته شده از فوم بتن با چگالی 1200 کیلوگرم بر متر مکعب همان سطح عایق حرارتی دیوار ساخته شده از بتن معمولی (متراکم) را فراهم می کند که ضخامت آن 5 برابر و از مقدار 10 برابر مواد بتن فوم شده است.

  • عایق صوتی و حرارتی

خواص عالی مقاوم در برابر آتش فوم بتن آن را به یک ماده ایده آل تبدیل می کند. آتش سوزی در ساختمان هایی که فضاهای بزرگ و غیر قابل تقسیم وجود دارد رخ می دهد. برای جلوگیری از نفوذ شعله از طریق فضای خالی بین کف و سقف در ساخت و سازهای مدرن و همچنین برای محافظت از کف چوبی در خانه های قدیمی استفاده می شود. همچنین فوم بتن ،  عبور صدا را هم از نویز پس زمینه و هم در اثر ضربه کاهش می دهد. بنابراین، یک ماده ایده‌آل برای دیوارهای داخلی و کف‌های معلق در ساختمان‌های چند طبقه، به‌ویژه ساختمان‌هایی با کاربری مشترک است.

فوم بتن سبک

کلام آخر

فوم بتن سبک ، یک ماده ایده آل برای انواع ساخت و سازها مانند پل ها و تعمیر تونل است. هم برای پر کردن حفره های ایجاد شده و در معرض دید در حین تونل زدن و هم برای تزریق کار تمام شده از جمله شکاف های پشت آستر تونل استفاده می شود. به علاوه ، مواد بسیار خوبی برای ساخت کف فراهم می کند. برای ساخت سریع و ارزان طبقات فرعی ایده آل است و می تواند برای تسطیح زمین و بالا بردن سطوح کف و همچنین برای اهداف عایق استفاده شود. فوم بتن را می توان در انواع مختلف پروژه های زمینی از جمله تثبیت خاکریزها پس از رانش زمین، طرح های تعریض بزرگراه، احیای زمین و پرکردن بنادر استفاده کرد. در حالی که بیشتر استفاده از فوم بتن در صنعت ساخت و ساز و مهندسی عمران است، می توان آن را برای مصارف تزئینی و هنری نیز به کار برد. از آن برای تزئینات باغ، پانل های تزئینی، مجسمه ها و وسایل تزئینی دیگر استفاده شده است. توسعه عمران داتام تولید کننده دستگاه تولید فوم بتن ، برای اجرای فوم بتن به مشتریان گرامی عرضه می کند.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *