کیفیت فوم بتن

کنترل کیفیت فوم بتن برای به دست آوردن خواص مورد نیاز مخلوط بتن ضروری است. فوم بتن یک مخلوط بتنی است که برای اطمینان از عملکرد صحیح آن نیاز به بررسی کیفیت آن اهمیت زیادی دارد. کیفیت فوم بتن، تاثیر بسیاری در مقاوم و کارایی فوم بتن دارد.پارامترهای بسیاری در کنترل کیفیت فوم بتن تاثیر گذار است که در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

کیفیت فوم بتن

برای کنترل کیفیت فوم بتن، باید موارد زیر را در فوم بتن بررسی کرد:

  • چگالی و پایداری فوم
  • چگالی پلاستیک
  • سازگاری و تفکیک
  • مقاومت بلوک بتن
  • سالم بودن فوم بتن

بررسی کیفیت چگالی فوم و پایداری فوم بتن

یک فوم با کیفیت و با خواص خوب ارائه می دهد. این نشان می دهد که کیفیت فوم از نظر چگالی و پایداری بر خاصیت فوم بتن تولیدی تأثیر می گذارد. چگالی مرطوب فوم را می توان با کمک یک سطل اندازه گیری شیشه ای یا یک استوانه اندازه گیری کرد. در اینجا باید حجم شناخته شده فوم اندازه گیری شود. فوم با گذشت زمان دچار کاهش حباب‌ها می‌شود. این فروپاشی با زمان با نوع و کیفیت فرم متفاوت است. از این رو، پایداری یک فوم معین را می‌توان با اندازه‌گیری فروپاشی حباب‌های فوم در طول زمان اندازه‌گیری کرد.

اندازه گیری کیفیت فوم بتن با چگالی پلاستیک آن

چگالی پلاستیک فوم بتن با اندازه گیری حجم مشخصی از فوم بتن با یک سطل تعیین می شود.

اندازه گیری کیفیت بر اساس قوام و تفکیک بتن فوم

فوم بتن ، اسلامپ بسیار بالایی دارد که خاصیت آن است ، که می توان با استفاده از آن پی برد که آیا کارایی فوم بتن بسیار کم است یا خیر. تشخیص کارایی و کیفیت فوم بتن به سطح بالایی مخلوط آماده شده یا مخلوط خمیر جداگانه ای که در پایین میکسر تشکیل می شود، نیاز دارد تا وجود تفکیک در مخلوط فوم بتن را نشان می دهد. دو یافته ذکر شده تنها زمانی قابل مشاهده هستند که فرآیند اختلاط در میکسر انجام شود. تفاوت چگالی خشک برش‌های ضخامت 25 میلی‌متر که از بالا و پایین یک هسته با قطر 100 میلی‌متر گرفته می‌شود، کمیت تفکیک را نشان می‌دهد. تفاوت در تراکم خشک کوره ای هسته های افقی که از ارتفاعات مختلف گرفته می شود را نیز می توان به عنوان روشی برای تعیین کمیت میزان تفکیک در نظر گرفت.

کیفیت مقاومت مکعب فوم بتن

برای باقی ماندن بتن در قالب تا زمان آزمایش، در صورت لزوم می توان از قالب های پلی استایرن دفع ویژه استفاده کرد. هیچ نوع ضربه یا لرزش به فوم بتن داده نمی شود. نمونه بدون مزاحمت و در حالت سرپوشیده به مدت 3 روز نگهداری می شود. پس از آن، نمونه در دمای 20 ± 20 درجه سانتیگراد با پوشاندن نمونه با کیسه های پلاستیکی قالب گیری شده و پخت می شود. تغییرات مقاومتی که در بتن فوم دار دیده می شود بیشتر از نمونه های بتن معمولی است.

بررسی سلامت کیفیت فوم بتن

میزان نفوذ به فوم بتن برای هر ضربه متوالی باید اندازه گیری شود نه ارزش ضربه نهایی به تنهایی. کاربردهای فوم بتن در کارهای ساختمانی

کاربرد فوم بتن

برخی از کاربردهای گسترده فوم بتن در زیر ذکر شده است:

  • پر کردن فضای خالی
  • افزایش ظرفیت باربری
  • جایگزینی خاک موجود با استفاده از بتن فوم شده
  • استفاده در سقف های شیب دار
  • فوم بتن برای ساخت پی رافت
  • در بازسازی ترانشه
  • تثبیت خاک توسط فوم بتن
  • کاربردهای تسطیح کف بتن فوم شده
  • کور کردن توسط فوم بتن
  • کمک به کاهش کاهش بار جانبی
  • استفاده در پرکردن لوله ها
  • ساخت زمین های ورزشی و پیست های دو و میدانی
  • برای پشتیبانی از پایه مخازن
  • به عنوان ضربه گیر

1. فوم بتن برای پر کردن فضای خالی

فوم بتن کاربرد گسترده ای در پر کردن فضاهای خالی، تسطیح و غیره دارد. کاربرد پر کردن فضاهای خالی به دلیل یک سری مزایای مرتبط مانند عایق حرارتی، سفتی آن و خواص جذب آب کنترل شده، برجسته تر شده است. مسئله ناپایداری زمین مشکلی است که بیشتر معادن و تونل های قدیمی با آن مواجه هستند. آنها در حال حاضر از بتن فوم برای پر کردن فضاهای خالی به عنوان راه حلی برای به دست آوردن ثبات در فاضلاب، ترانشه های خدماتی و بسیاری از سازه های بزرگراه مانند متروها و آبگذرها استفاده کرده اند. برای تثبیت تونل های فروریخته در اکسپرس هیترو از فوم بتن به مقدار 13500 متر مکعب استفاده شد.

2. فوم بتن برای افزایش ظرفیت باربری

در خاک‌های ضعیف، فوم بتن ساخته شده به صورت شمع‌های ریخته‌شده در محل، برای خدمت به هدف شمع‌های اصطکاک پوست نصب می‌شوند. چگالی فوم بتن مورد استفاده برای این منظور در محدوده 1200 کیلوگرم بر متر مکعب است.

3. جایگزینی خاک موجود با استفاده از بتن فوم شده

مفهوم فونداسیون متعادل را می توان با کمک فوم بتن به کار گرفت. مناطقی که دارای خاک های ضعیف هستند، وزن کل یعنی وزن فوم بتن به اضافه وزن سازه ای که باید ساخته شود، به گونه ای طراحی می شود که برابر با خاک حفاری شده باشد. این امر باعث افزایش تنش در خاک زیرین نمی شود و در نتیجه شانس نشست را کاهش می دهد. چگالی فوم بتن مورد استفاده برای این منظور از 300-600 کیلوگرم بر متر مکعب متغیر است. هر جا که جاده سازی باید روی خاک های ضعیف انجام شود، فوم بتن می تواند به عنوان پی استفاده شود. بتن فوم بتن به جای اینکه یک مصالح دانه ای سبک باشد، پایدار است.

4. کاربردهای فوم بتن در شیب های سقف

افزودن شن و ماسه به مخلوط، شیب و تلرانس کافی را فراهم می کند تا شیب در ساخت سقف حفظ شود. برای ساخت سقف می توان از فوم بتن با چگالی کمتر استفاده کرد. اما کاربرد بالاتر آن در پروفیل کردن شیب مثبت به سمت زهکش ها در ساخت سقف های بتنی مسطح به دست می آید.

5. کاربردهای فوم بتن برای ساخت پی رافت

این نرم افزار در ساخت و ساز مسکن گسترده است. برای اینکه به عنوان یک پایه قایق سبک وزن همراه با خواص حرارتی رفتار کند، فوم بتن بهترین انتخاب است. این لایه ساخته شده توسط یک کور کننده بتنی یا یک کفپوش محافظت می شود. لایه کور کننده بتن نیز به عنوان حالتی برای پخش بار عمل می کند. در تفرجگاه ها از فوم بتن به عنوان پانتون های شناور استفاده می شود.

6. کاربردهای فوم بتن برای بازسازی ترانشه

حفاری هایی که توسط شرکت های تاسیساتی انجام می شود، دلیل اصلی خراب شدن روسازی جاده ها است. هنگامی که پس از نشست وجود دارد، با افزایش سن، به سطح روسازی آسیب وارد می شود. برای رفع این مشکل باید وصله دائمی انجام شود. بتن فوم شده راه حل خوبی است، زیرا به عنوان یک روش بهتر پرکردن عمل می کند. خواص زیر را به دست می آورد:
بتن فوم شده پس از قرار دادن ته نشین نمی شود
نیازی به تراکم ندارد
عدم انتقال بارهای محوری به سرویس های داخل سنگر
لایه برداری نهایی می تواند روز بعد انجام شود
مواد به راحتی در دسترس است
حفاری آسان مجاز است
بدون نیاز به نیروی کار ماهر یا تجهیزات پیچیده
مقاومت فشاری تقریباً 1N/mm2 (توسط بتن فوم شده) مورد نیاز است تا تراکم رضایت بخشی سطح قیری با بتن فوم داشته باشد.

7. تثبیت خاک توسط فوم بتن

بخشی از خاک مورد استفاده در پس‌پر کردن خاکریزها را می‌توان با فوم بتن جایگزین کرد تا از sl اطمینان حاصل شود. پایداری عملیات کاهش وزن مزیت انجام چنین روشی است، زیرا وزن زیاد دلیل اصلی فروپاشی پس‌پر است. برای این منظور از بتن فوم دار با چگالی بین 400 تا 600 کیلوگرم بر متر مکعب استفاده می شود.

8. کاربردهای تسطیح کف بتن فوم شده

استفاده از مخلوط بتن معمولی برای برآورده کردن هدف بالا بردن یک طبقه قدیمی گران است. بر اساس ارتفاعی که قرار است بلند شود، ساخت و ساز گران می شود. توصیه می شود در ابتدا یک لایه فوم بتن روی کف قدیمی قرار دهید. در بالای این کف بتن فوم می توان بتن معمولی را گذاشت. مشخص شده است که این روش نسبت به روش معمولی در هزینه صرفه جویی بیشتری دارد. بر اساس ضخامت، از فوم بتن با تراکم های مختلف استفاده می شود.

9. کور کردن توسط فوم بتن

بتن فوم شده را می توان بر روی بتن معمولی برای انجام هدف کور کردن استفاده کرد. مزیت کارایی و انعطاف پذیری بالا بتن فوم شده آن را برای اهداف کورکننده مناسب می سازد. اکنون برای مناطقی که عایق حرارتی نگران کننده است، از تراکم 500 کیلوگرم بر متر مکعب استفاده می شود. در صورت عدم توجه، می توان از تراکم 1200 کیلوگرم بر متر مکعب استفاده کرد.

10. فوم بتن کمک به کاهش کاهش بار جانبی

فوم بتن هنگامی که به عنوان پس‌پر استفاده می‌شود، به کاهش بارهای عمودی و بارهای جانبی متصل کمک می‌کند. این نیز شانس تسویه حساب را کاهش می دهد. این مزیت بزرگ به نگهداری محدود سازه کمک می کند. این کاربرد در اسکله های بندر در ساخت دیوار حائل شمع ورق یا دیوار دیافراگمی گسترده است. برای این منظور می توان از بتن فوم دار با چگالی بین 400 تا 600 کیلوگرم بر متر مکعب استفاده کرد.

11. کاربرد فوم بتن در پرکردن لوله ها

فوم بتن با چگالی 600 تا 1100 کیلوگرم بر متر مکعب می تواند برای پرکردن لوله های زیرزمینی، فاضلاب ها یا مخازن سوختی که دیگر فایده ای ندارند استفاده شود. سهل انگاری آنها می تواند خطرات آتش سوزی یا هر نوع فروریختگی ایجاد کند. هنگامی که آنها با فوم بتن پر شدند، آنها را پشتیبانی و مسدود می کنند.

12. ساخت زمین های ورزشی و پیست های دو و میدانی

ساخت بتن فوم دار با خاصیت نفوذپذیری در مناطقی که تخلیه آب باید سریع انجام شود کاربرد بیشتری پیدا کرده است. بتن فوم دار نفوذپذیر دارای چگالی بین 600 تا 650 کیلوگرم بر متر مکعب است. مشاهده شد که نفوذپذیری بالایی دارند و مقدار نفوذپذیری دارسی 300 میلی‌متر در ساعت است. این ها همچنین به عنوان پایه های سبک وزن در زمین های ورزشی برای هاکی، فوتبال و تنیس استفاده می شود. این فونداسیون با شن یا هر چمن مصنوعی پوشیده شده است.

13. برای پشتیبانی از پایین مخازن استفاده می شود

بتن فوم دار با چگالی بین 500 تا 1000 کیلوگرم بر متر مکعب را می توان در زیر مخازن ذخیره فولادی ریخت. این کار تمام قسمت پایین مخزن را پشتیبانی می کند.

14. کاربرد فوم بتن به عنوان بتن ضربه گیر

با این روش خطرات ناشی از کمانه در حین تمرین شهری کاهش یافت. این بتن شوک گیر (SACON) نامیده می شود. این بتن توانایی گرفتن گلوله های کوچک را نیز دارد.

در پایان

شرکت مهندسی توسعه عمران داتام ، به عنوان یک شرکت پیشرو و مستقل، با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ارائه خدمات کلایمر و اجاره کلایمر ، انواع دستگاه فوم بتن ، دستگاه شاتکریت ، دستگاه انتقال مصالح ، دستگاه گچ پاش و غیره فعالیت می نماید. رسالت اصلی شرکت عمران داتام ، ارائه محصولات و تجهیزات عمرانی و ساخت و ساز به روز ، مطمئن ، ایمن با قیمت مناسب و کیفیت بالاست و مشارکت مسئولانه در حفظ سلامت و ایمنی پرسنل و ساخت و سازها دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول و دریافت مشاوره یا ثبت سفارش خرید کافی است ، با شماره ۰۹۱۲۲۱۲۹۰۳۴ تماس بگیرید.

 

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *