کلایمر جایگزین داربست نما

برای رفتن و دست یابی به ارتفاعات و بلندی ها در ساخنمان، سد، پل و هر جایی  نیاز به تجهیزاتی می باشد تا بتوان به راحتی به بلندی دسترسی پیدا کرد. استفاده و کاربرد داربست از قدیم الایام مورد توجه بوده است و بسیاری از افراد برای اینکه بتوانند فعالیتهای خود را در ارتفاع انجام دهند از داربست استفاده می کردند. با گذشت زمان و پیشرفتی که حاصل شد استفاده از تجهیزات مدرن تر برای جابه جایی در ارتفاع نیز به روز شد و از تجهیزات برفی و مکانیکی برای این کحار استفاده می شد. کلایمر یا climber یکی از جدیدترین و ایمن ترین و راحت ترین تجهیزات بالابری است که تولید و طراحی گردید. پس کلایمر جایگزین داربست نما شد.

دسترسی به نمای بیرونی ساختمان های بلند مرتبه، سدها، پل ها، سیلوها، مخازن و … یک چالش بسیار جدی است. برای این کار معمولا از داربست برای این کار استفاده می شود که علاوه بر هزینه های زیاد، کارایی مناسبی ندارد و نصب آن نیز بسیار سخت و زمان بر است. با استفاده از کلایمر (Climber) به جای داربست، می توان به راحتی، در زمان اندک و با هزینه بسیار مقرون به صرفه تری به نقاط مرتفع ساختمان ها دسترسی پیدا کرد. از طرفی با استفاده از کلایمر جایگزین داربست نما، امنیت کارگران نیز به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می کند و حوادث در هنگام کار کاهش پیدا می کند. شرکت عمران داتام امکان خرید انواع کلایمر را با قیمت مناسب برای شما فراهم کرده است. در ادامه بیشتر با انواع کلایمر و کاربردهای آن ها آشنا خواهیم شد.

کلایمر چیست؟

کلایمر در واقع نوعی بالابر است که از آن برای دسترسی به فضای محیطی ساختمان ها و بناهای بلند استفاده می کنند. پس کلایمر را اینگونه تعریف کرد:

کلایمر دستگاهی برای دسترسی به ساختمان های بلند مرتبه

از این دستگاه ها برای انجام کارهای مهم مانند نگهداری، تعمیر و نظافت نمای ساختمان ها استفاده می شود. به طور کلی کلایمرها بر اساس نیروی حرکت دهنده به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  • مکانیکی (حرکت با کمک دست)
  • برقی (حرکت با کمک سیستم الکترو موتور)

سیستم کار کلایمر های مکانیکی و برقی با هم متفاوت است و از آن ها در پروژه های مختلفی می توان استفاده کرد.

  • کلایمر مکانیکی؛ بالابر های ساده

در سیستم کلایمر مکانیکی حرکت کلایمر با کمک چرخاندن وینچ که به سیم های نگهداره متصل است انجام می گیرد. به این ترتیب کارگران می توانند کلایمر را به بالا یا پایین حرکت دهند. استفاده از این نوع کلایمر محدودیت هایی دارد. برای ساختمان های بسیار بلند، جا به جایی سخت و زمان بر خواهد شد به همین دلیل از آن ها بیشتر در ساختمان هایی با ارتفاع کمتر یا برای دسترسی به چند طبقه خاص از ساختمان استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش این نوع از کلایمر به صفحه کلایمر مکانیکی مراجعه کنید.

  • کلایمر برقی، بالابرهای قدرتمند مناسب برای برج ها

در سیستم کلایمر برقی، جای وینچ های مکانیکی از کلید های مخصوص حرکت که روی سبد حمل نصب شده است استفاده می شود. موتور الکترونیکی کلایمر که روی سقف نصب می شود، قدرت لازم برای حرکت کلایمر برقی را فراهم می کند. این نوع از کلایمرها کاملا مناسب برای استفاده در برج ها و بناهای مرتفع هستند و در اکثر پروژه ها از آن ها استفاده می شود. انواع کلایمر برقی حرفه ای علاوه بر قابلیت های معمولی، دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که آن ها را به بهترین گزینه برای استفاده به عنوان بالابرهای ساختمانی تبدیل می کند.

این دستگاه با کمک کابل های محکم و یک سبد حمل با قابلیت حمل نفرات و بار می تواند در جهت های مختلف حرکت کند و برای کارگران دسترسی مستقیم به قسمت های مختلف بنا را فراهم سازد. امروزه این بالابر ها به یکی از وسایل ضروری برای نگهداری از برج ها، سدها و ساختمان های بلند مرتبه دیگر تبدیل شده اند و بدون استفاده از آن ها انجام بسیاری از کارها امکان پذیر نیست. با توجه به قیمت کلایمر و کاربردهای مناسب آن، از کلایمر به عنوان بهترین گزینه برای جایگزینی داربست نما نیز نام برده می شود. استفاده از داربست ها جان کارگران را به خطر می انداخت و هیچ ضمانت و ایمنی برای جان افراد وجود نداشت. اما استفاده از کلایمرها باعث می شود تا شما علاوه بر هزینه کمتر و راحتی کار بیشتر، ایمنی و امنیت بیشتری نیز دارید.

کلایمر جایگزین داربست نما

کاربرد کلایمر یا بالابر

به طور کلی می توان کلیه کارهایی که قبلا با نصب داربست انجام می شد را امروزه با استفاده از کلایمر ها انجام داد. کاربرد کلایمر در ساختمان های بلند مرتبه بسیار زیاد است و نصب آن ها به یکی از کارهای اولیه برای نگهداری از چنین بناهایی تبدیل شده است. در ساختمان های بلند مرتبه از کلایمر برای موارد زیر استفاده می شود:

  • تعمیر و نگهداری
  • نظافت
  • نقاشی
  • نصب کامپوزیت پنل
  • بازسازی و نماسازی سازه های بلند مرتبه

با خرید کلایمر و نصب آن در ساختمان ها، سدها و سایر بناهای رفیع می توانید از کاربردهای این دستگاه با هزینه ای مقرون به صرفه بهره مند شوید. البته برخی افراد نیز از کلایمرها برای نیازهای کوتاه مدت خود می خواهند استفاده نمایند، که این موضوع باعث می شود تا فرد استفاده از داربست را به خرید کلایمر ترجیح دهد. اما بسیاری از تولید کنندگان و فروشندگان کلایمر برای کاهش هزینه های شما و همچنین ایجاد ایمنی بیشتر گزینه اجاره کلایمر را به لیست خود افزوده اند تا اگر فردی برای پروژه های کوتاه مدت به کلایمر نیاز داشت آنرا اجاره کرده و بعد از اتمام کار به فروشگاه یا شرکت برگرداند.

مزایای خرید کلایمر به جای داربست نما

در سال های اخیر کلایمر ها به شکل قابل توجهی جایگزین داربست نما شده اند. بسیاری از پیمانکاران ترجیح می دهند به جای هزینه کردن برای نصب و جمع آوری داربست ها با خرید کلایمر یا اجاره کلایمر خیال خود را راحت کنند. از طرفی کارکردن با این دستگاه ها برای کارگران نیز بسیار ساده تر است و بازدهی آن ها نیز به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می کند. نکته بعدی امنیت کلایمرها است که اتصالات و کابل های محکم به ترمز های اضطراری و سیم بکسل ایمنی، مانع سقوط افراد و استفاده کنندگان از این تجهیزات می گردد. بنابراین همانطور که اشاره کردیم حوادث حین کار نیز به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می کند. به طور کلی مزایای کلایمر شامل موارد زیر می شود:

  • مقرون به صرفه تر از داربست
  • کاربری آسان و راحت
  • دسترسی به همه فضای محیطی ساختمان
  • قابل استفاده در برج ها و ساختمان های بلند
  • ایمنی و قابل اعتماد بودن
  • قابلیت نصب پرتابل یا ثابت
  • قابل نصب در انواع پروژه ها

مزایای فوق العاده کلایمر آن را به گزینه ای بسیار منطقی برای پیمانکاران و استفاده در برج ها تبدیل کرده است. شرکت عمران داتام امکان خرید انواع کلایمر را برای شما فراهم کرده است تا بر اساس نیاز خود از مزایای آن بهره مند شوید.

اجزای کلایمر

کلایمر از چه قسمت هایی تشکیل شده است. به طور کلی کلایمر از دو بخش سازه روی بام و سبد حمل نفرات تشکیل شده است که هر یک از کنار هم قرار گرفتن قطعات مختلفی ساخته می شوند. در سیستم های کلایمری مختلف ممکن است اجزا کمی متفاوت باشد اما موارد زیر را می توان در تقریبا همه کلایمرها مشاهده کرد.

  • تجهیزات سازه های روی بام کلایمر

سازه های روی بام تجهیزاتی هستند که در بالاترین نقطه ساختمان نصب می شوند و شامل موارد زیر هستند:

  • سبد ، وزنه هاي تعادل
  • ستون
  • تير يا بازوي مربوط به نقاط آويز
  • خرك تعادل يا تكيه گاه
  • بكسل هاي ضدخيز

این تجهیزات را می توان به صورت ثابت یا پرتال روی بام ها نصب کرد.

  • تجهیزات سبد حمل نفرات کلایمر

سبد حمل نفرات کلایمر، بخش اصلی تجهیزات بالابر را شامل می شود که کارگران با استفاده از آن به قسمت های مختلف ساختمان دسترسی پیدا می کنند:

  • لكتروگيربكس و جعبه برق
  • ترمزهاي اضطراري يا Safety Brakes
  • كابل برق
  • سيم هاي بكسل كه از سازه هاي بام آويزان مي گردند
  • سيستم سنكرونيزور
  • سيستم قطع برق در ارتفاع معين
  • سيستم اضافه بار
  • كابل جمع كن

علاوه بر این موارد، اندازه سبد حمل نفرات کلایمر با توجه به نیاز پروژه قابل تغییر است و می توان از آن برای حمل بار نیز استفاده کرد.

کاربرد کلایمر پرتابل و ثابت در پروژه های مختلف

کلایمرها این قابلیت را دارند تا به صورت پرتابل (قابل حمل) و سیستم ثابت مورد استفاده قرار بگیرند. هر کدام از این بالابرهای جایگزین مناسبی برای داربست هستند، اما با توجه به کاربردهایی که دارند ممکن است در بعضی از پروژه ها از نوع پرتابل و در بعضی دیگر از پروژه ها از نوع ثابت استفاده شود. از کلایمر پرتابل به دلیل قابل حمل بودن آن ها می توان در انواع پروژه ها استفاده کرد. این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که به راحتی مونتاژ و دمونتاژ شود. به این ترتیب می توان به راحتی آن ها را در یک ساختمان نصب کرد و بعد از پایان پروژه، جمع آوری کرده و به انبار یا ساختمان دیگری منتقل نمود. کلایمرهای ثابت برای استفاده همیشگی در آسمان خراش ها يا ساختمان های بسيار مرتفع طراحی و تولید مي شوند. اين نوع از دستگاه بالابر علاوه بر حركت عمودی در ارتفاع ساختمان، در سطح افقی و همچنين در محور Z نيز قابلیت تحرك پذيري بصورت اتوماتيك را دارند.

انواع سیستم های کلایمر قابل نصب در برج ها

سیستم های کلایمر ثابت قابل نصب در برج ها به 4 دسته مختلف تقسیم می شوند:

  1. سیستم مونوریل: برای حرکت افقی روی ریل هایی که دورتادور ساختمان قرار گرفته اند
  2. سیستم ماشین روف: قابلیت حرکت عمودی و افقی با کمک دستگاه های تحرک پذیر و چرخدار که در روی بام قرار دارند.
  3. سیستم ماشین روف ریلی: ترکیبی از کلایمر مونو ریل و سیستم ماشین روف
  4. سیستم تلسکوپیک: امکان حرکت به عقب، جلو، چپ و راست را با استفاده از یک سیستم تلسکوپیک نصب شده در نقطه مرکزی بام ساختمان های بلند فراهم می کند.

سخن پایانی

در حال حاضر در همه جای دنیا کلایمرها بهترین جایگزین برای داربست نما در ساختمان ها هستند. شما می توانید این دستگاه های بالابر پرکاربرد را بر حسب نیاز خود در انواع پروژه های خود استفاده کنید.کارفرمایان می توانند به جای خرید کلایمر آنرا اجاره نمایند. شرکت عمران داتام امکان خرید کلایمر یا اجاره دستگاه کلایمر در انواع مختلف مکانیکی، برقی، ثابت و پرتابل فراهم کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش انواع کلایمر کافی است ماس بگیرید و کلایمر مد نظر خود را با بهترین قیمت و در سریع ترین زمان خریداری یا اجاره نمایید. شما می توانید بر اساس نیاز خود هریک از این دستگاه ها را از عمران داتام خریداری نمایید.

5/5 (1 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *