کلایمر در صنعت ساختمان

کلایمر، نوع خاصی از قالب برای سازه های بتنی عمودی است که با افزایش ساخت و ساز و مرتفع شدن ساختمان،کاربرد کلایمر در صنعت ساختمان  افزایش یافته است. اگرچه کلایمر ها و انواع آن دستگاه هایی نسبتاً پیچیده و گران است، اما می‌تواند راه‌حل مؤثری برای ساختمان‌هایی باشد که از نظر فرم بسیار تکراری هستند (مانند برج‌ها یا آسمان‌خراش‌ها) یا به ساختار دیواری یکپارچه نیاز دارند. کلایمرها، پس از هر بار بتن ریزی از سطح بتن دور می شوند و به صورت عمودی به بالا و پائین حرکت می کند.

کاربرد کلایمر در صنعت ساختمان

یکی از مشکلات اجرای سازه های بتنی با ارتفاع غیرعادی نصب قالب است که به دلیل وزن زیاد قالب عملا غیر ممکن و هزینه بسیار بالایی دارد. رایج ترین راه حل، در این مورد، استفاده از سیستم قالب بندی ارتفاع است. این سیستم شامل دو نوع کلایمر طبقاتی و کشویی می باشد که مکانیسم تمایز این سیستم ها می باشد. طراحی این سبک قالب بسیار حساس و مهم است و نکات موثر زیادی در ساخت و اجرای کلایمر وجود دارد و تخصص و تجربه دو شاخص برای این امر می باشد.

در قالب های کلایمر  استفاده از مکانیزم پیشبرد قالب که اغلب هیدرولیکی یا مکانیکی است با رسیدن به قالب در زمان بسیار کوتاه و تامین بستر بتن ریزی سرعت پروژه و زمان و هزینه های مربوطه را افزایش داده است. قالب بتن صعودی یا کلایمر اغلب از یک سطح تخته سه لا تشکیل شده است.

در این قالب ها با ایجاد چندین سطح در پشت قالب، فضای مناسبی برای انبار موقت ابزار و مصالح ایجاد می شود و با وجود پله ها فضای جابجایی امنی را برای نیروی انسانی فراهم می کند. استفاده از جک های هیدرولیک در مکانیزم پیشرفته با قرارگیری صحیح اتصالات، پمپ ها و محرک ها مانعی برای عبور ایجاد نمی کند و تجهیزات در اختیار تکنسین ها قرار می گیرد. سیستم قالب کلایمر بسیار حساس بوده و نیازمند طراحی بر اساس تحلیل استاتیکی و دینامیکی بوده و از ضریب ایمنی بالایی برخوردار است.

قالب کلایمر چیست؟

قالب های کلایمر، قالب هایی هستند که پس از هر بار بتن ریزی از سطح بتن دور شده و به صورت خزنده (با فشار جک یا با استفاده از کارگر و جرثقیل) جابجا می شوند. از این قالب ها معمولا برای اجرای دیوارهای بلند استفاده می شود. در اجرای سنتی دیوارهای مرتفع نیاز به داربست دو طرف دیوار است اما در روش قالب های کشویی قالب بر روی مرحله قبل تکیه می کند و قالب مانند سنگ به سمت بالا رفته و پله های بالایی دیوار را ، بدون نیاز به داربست جانبی اجرا می کند. به هر پله دیوار در این روش بالابر گفته می شود. تفاوت قالب های کشویی عمودی کلایمر و قالب های صعودی کلایمر:

برای جلوگیری از اشتباه گرفتن مفهوم قالب کشویی و قالب صعودی (صعود قالب بندی) لازم به ذکر است که قالب کلایمر در هر پیچ در محل مورد نظر قرار گرفته و بسته می شود و پس از اتمام میلگرد، بتن ریزی، گیرش و سفت شدن بتن به موقع به محل مورد نظر برمی گردد و مجدداً در محل جدید بسته می شود. اما در قالب کشویی عمودی سطح قالب همواره در تماس با بتن بوده و از آن دور نمی شود بلکه روی آن می لغزد. در واقع انسان سال هاست که قالب های بتنی را به روش معمول راه اندازی کرده و بتن ریزی انجام می دهد و سپس این مراحل را تکرار می کند و در نتیجه زمان زیادی را به خصوص برای سازه های بلند تلف می کند.

کاربرد قالب های کشویی و عمودی

برای تسریع در ساخت سازه‌های مختلف به‌ویژه سازه‌های مرتفع، تکنیک ساخت به کمک قالب کشویی ایجاد شد که روشی اصلاح‌شده نوعی قالب‌های بالارونده یا خود بالابر بود. هزینه استفاده از قالب های کشویی با جک های هیدرولیک بسیار کمتر از سایر روش های رایج قدیمی و سنتی است که از تاور کرین برای جابجایی قالب استفاده می کنند. جابجایی قالب های کشویی توسط جک های هیدرولیک به قالب اجازه می دهد تا بدون نیاز به وسایل مکانیکی گران قیمت به طور خودکار حرکت کند. این حرکت توسط جک های هیدرولیک انجام می شود که در واقع می توان آن را قلب سیستم قالب کشویی نامید.

از این نوع بالابر معمولا برای کار بر روی دیوارهای بلند استفاده می شود. در روش کلایمرهای طبقه ای و بالابرها، قالب در هر مرحله به مرحله قبل تکیه می کند و بدون نیاز به داربست جانبی رو به بالا می رود. زمانی که دیوارها به این صورت ساخته و بالا میروند، بهترین تجهیزات میتواند، کلایمر و بالابر باشد. در این نوع کلایمر و بالابر از دو سری قالب استفاده می شود و در هر قسمت یک سری قالب روی قالب های سری قبلی قرار می گیرد. به این ترتیب که از بالای قالب به فاصله حدود 50 تا 70 سانتی متر سوراخ ایجاد می شود و قالب توسط جرثقیل بلند می شود و پای آن توسط پیچ در سوراخ مذکور ثابت می شود و قالب در حالت عمودی به وسیله جرثقیل ثابت می شود.

کلایمر در صنعت ساختمانتفاوت بین قالب لغزنده و قالب کلایمر چیست؟

برای ساخت سازه های بلند بدون داربست از قالب های کشویی یا قالب های بالارونده استفاده می شود. بسیاری این دو را با هم اشتباه می گیرند. یکی از روش های اجرایی سازه های مرتفع مانند سیلو، روکش، پایه پل، هسته مرکزی ساختمان ها و … استفاده از قالب های لغزنده یا کلایمر می باشد. اساس روش قالب بندی کشویی عمودی به این صورت است که قالب در فواصل زمانی تا ارتفاع 1 تا 1.5 متر کشیده می شود. در حین بالا بردن قالب، عملیات بتن ریزی و آرماتوربندی ادامه دارد و مخلوط بتن دائماً از بالا در قالب ریخته می شود و با حرکت قالب به سمت بالا، بتن سخت شده در کف قالب باقی می ماند. سرعت قالب طوری تنظیم می شود که بتن در هنگام خروج از قالب در حین تحمل وزن خود مقاومت کافی برای حفظ شکل خود را داشته باشد.

کلام آخر

عمران داتام بهترین تولید کننده کلایمر و بالابر می باشد. ما محصولات خود را مطابق با استانداردهای جهانی تولید می کنیم و با استفاده از بهترین متخصصان ، محصولاتی با بهترین کیفیت و قیمت به شما ارائه می دهیم. اگر نیاز به خرید کلایمر یا اجاره کلایمر یا اطلاعات بیشتر در مورد کلایمرها و بالابرها دارید، هم اکنون با ما تماس بگیرید تا بهترین کیفیت و مرغوبیت را با ما تجربه کنید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *