کاربرد دستگاه شاتکریت

شاتکریت و دستگاه شاتکریت به دلیل مزایای فراوانی که دارد، بسیار مورد توجه پیمانکاران پروژه های ساختمانی قرار گرفته است. پیمانکاران بتن در حال حاضر از تکنیک شاتکریت و دستگاه شاتکریت برای به پایان رساندن تمام این پروژه‌ها، اعم از دیوارهای حائل، دیوارهای پایه، استخرهای شنا یا تونل‌ها استفاده می‌کنند. کاربرد دستگاه شاتکریت در بسیاری از ساخت و سازها بسیار نمایان و مشخص است.

دستگاه شاتکریت

شاتکریت ابزاری فوق العاده برای تثبیت و پشتیبانی سریع سازه و همچنین برای کاربردهای بتن بدون نیاز به قالب است. انسان، ماشین و بتن برای ایجاد شاتکریت که اغلب به عنوان “بتن پاشیده شده” شناخته می شود، گرد هم می آیند. با توجه به فضا و قابلیت حرکتی که به سرعت در حال گسترش است، زیرساخت های زیرزمینی به طور فزاینده ای ضروری می شوند. شاتکریتی که توسط پیمانکاران حرفه ای بتن خریداری می شود نقش مهمی در رعایت استانداردها دارد. در این وبلاگ کاربردهای دستگاه شاتکریت، مزایای اساسی آن نسبت به فرآیندهای بتن ریزی معمولی و کاربردهای آن را شرح می دهد.

کاربردهای شاتکریت

فناوری شاتکریت برای تسریع و ساده سازی عملیات در مناطقی که ممکن است تنظیمات لازم باشد یا در جاهایی که اثرات معماری بهبود یافته مورد نظر است، استفاده می شود. علاوه بر این، از آنها برای ساخت زیرساخت ها و سازه های زیبایی مانند استخرهای شنا استفاده می شود. ویژگی های فنی شاتکریت قدیمی، مانند مقاومت فشاری و مدول الاستیک آن، تأثیر قابل توجهی داشت. آنها بر ایمنی ساخت تونل، پوشش کانال و ساخت و ساز ساختمان در مرحله ساخت و ساز تأثیر گذاشتند.

در کاربردهای مختلف، دستگاه شاتکریت در جاهایی که بتن معمولی شکست می‌خورد، به دلیل کارایی بالا، مقاومت فشاری و چسبندگی، برتری می‌یابد. از آنجا که شاتکریت سطح صاف و بهتری را ارائه می دهد، می توان از آن برای تعمیر سطوح آسیب دیده فولادی، چوبی یا بتنی استفاده کرد. چند نمونه که نحوه استفاده از شاتکریت در تعمیرات را نشان می دهد، عبارتند از :

  • پل ها : اگرچه شاتکریت و دستگاه شاتکریت برای بازسازی تمام ضخامت می تواند بسیار گران باشد، اما احتمالاً برای بازسازی عرشه پل استفاده می شود. از نقطه نظر فنی، برای تعمیر تیرها در اعماق مختلف، کلاهک ها، ستون ها، تکیه گاه ها، دیوارهای بال و زیر عرشه مناسب است.
  • ساختمان‌ها: شاتکریت اغلب برای تقویت دیوارها، پوشش فولاد سازه‌ای برای نسوز کردن و ترمیم آسیب به سازه‌های ناشی از آتش‌سوزی، زلزله و سایر تخریب‌ها استفاده می‌شود.
  • سازه های دریایی: بیشترین خسارات وارده به سازه های دریایی ناشی از فرسودگی بتن و آرماتورها بوده است. خسارات بیشتر در اثر خوردگی فولاد، عمل انجماد و ذوب، سایش، بارگذاری ضربه، آسیب ساختاری، سایش ناشی از اثر موج، شن، ماسه و یخ شناور و همچنین حملات شیمیایی در حضور سولفات ها ایجاد می شود. کاربرد دستگاه شاتکریت اغلب برای تعمیرهای سطحی و کوتاه این آسیب ها استفاده می شود.
  • سرریزها: سطح سرریزها در معرض جریانهای پرسرعت است که باعث ایجاد حفره، فرسایش یا سایش می شود.

مزایای شاتکریت

موارد زیر برخی از مزایای شاتکریت نسبت به بتن ریزی سنتی است که نشان می دهد چرا باید از این روش در ساخت و ساز بتنی استفاده شود:

در مکان‌های محدودی که فاصله‌ای با نقطه دسترسی دارند، بتن پاششی که به آن شاتکریت نیز می‌گویند، به سادگی اعمال می‌شود. با استفاده از این روش می توان مخلوط بتن را تا فاصله زیادی از محل تولید حمل کرد.شاتکریت مورد استفاده یک ماده بادوام و از نظر ساختاری مقاوم است که می تواند با فولاد، بتن، سنگ تراشی و مواد دیگر پیوند خوبی ایجاد کند. در مقایسه با بتن های دیگر، نسبت آب به سیمان مورد استفاده در فرآیند شاتکریت معمولاً بین 0.35 تا 0.5 وزنی است. بر اساس گزارش ها، مقاومت فشاری بین 20 تا 50 نیوتن بر میلی متر مربع است.دستگاه شاتکریت معمولاً هنگام خشک شدن بین 6 تا 10 درصد جمع می شود. شاتکریت دوام عالی را در تجهیزات آزمایش و شرایط بیرونی ارائه می دهد.

مزایای دستگاه شاتکریت نسبت به سایر انواع بتن معمولی این است که می توان از آن برای :

  • عملیات ساختمانی و تعمیرات جدید استفاده کرد.
  • نیاز به نیروی انسانی را کاهش می دهد.
  • از نظر اقتصادی در مقایسه با بتن معمولی قدرتمند است.
  • مقرون به صرفه برای بازسازی و تعمیر کار.

در حالی که شاتکریت همیشه سریع‌ترین راه برای ریختن بتن نیست، اما اگر بخش‌های نازک و مناطق بزرگ وجود داشته باشد، فرآیند را تسریع می‌کند. و می توان از آن برای ساخت سازه هایی مانند، تانک و استخر؛ دیوارها و کف شاتکریت، گنبدهای شاتکریت استفاده کرد.

در پایان

شرکت مهندسی توسعه عمران داتام ، به عنوان یک شرکت پیشرو و مستقل، با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ارائه خدمات کلایمر و اجاره کلایمر ، انواع دستگاه فوم بتن ، دستگاه شاتکریت ، دستگاه انتقال مصالح ، دستگاه گچ پاش و غیره فعالیت می نماید. رسالت اصلی شرکت عمران داتام ، ارائه محصولات و تجهیزات عمرانی و ساخت و ساز به روز ، مطمئن ، ایمن با قیمت مناسب و کیفیت بالاست و مشارکت مسئولانه در حفظ سلامت و ایمنی پرسنل و ساخت و سازها دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول و دریافت مشاوره یا ثبت سفارش خرید کافی است ، با شماره ۰۹۱۲۲۱۲۹۰۳۴ تماس بگیرید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *