چه نوع فومی در فوم بتن استفاده می شود؟

پروتئین‌های هیدرولیز شده یا سورفکتانت‌های مصنوعی شناخته‌شده‌ترین ساختارهایی هستند که وابسته به آن‌ها فوم‌ها هستند. فوم های مبتنی بر مصنوعی ساده تر هستند و آسان تر هستند. آنها را می توان برای مدت طولانی تری کنار گذاشت. برای تولید این فوم ها به انرژی کمتری نیاز است. فوم مبتنی بر پروتئین بسیار زیاد است، اما استحکام و عملکرد بالایی دارد. فوم ها برای استفاده در فوم بتن و ایجاد حباب هایی در ترکیبات فوم بتن در دستگاه فوم بتن استفاده می شوند.

انواع فوم

دو نوع فوم وجود دارد، فوم خشک و فوم مرطوب. فوم های مرطوب با چگالی کمتر از 100 کیلوگرم بر متر مکعب برای مونتاژ بتن فوم پیشنهاد نمی شوند. آنها دارای یک ساختار حباب بزرگ آزادانه هستند. عامل و آب در یک توری ریز اسپری می شوند. این فعل و انفعال فومی را تولید می کند که دارای حباب هایی با اندازه 2.0 تا 5.0 میلی متر است. فوم خشک طبیعتاً پایدار است. پاسخ آب و عامل کف کننده به دلیل محدودیت ها به وسیله هوای کمپرسور وارد محفظه اختلاط می شود. فوم تولید شده دارای اندازه حباب است که نسبت به فوم مرطوب کمتر است. که کمتر از 1.0 میلی متر است. اینها طرحی از حباب ها را به وجود می آورند که به یک اندازه هماهنگ شده اند. مواد افزودنی کف کننده در BS 8443: 2005 پوشش داده شده است.

پوزولانا برای فوم بتن

مواد سیمانی مفید مانند خاکستر بادی و سرباره کوره بلند دانه بندی شده به طور گسترده در تولید بتن فوم یا بتن سبک استفاده شده است. اندازه گیری خاکستر بادی استفاده شده از 30٪ تا 70٪ می رسد. GGBFS سفید بین 10 تا نصف است. این میزان سیمان مصرفی و محتاطانه را کاهش می دهد. دوده سیلیس را می توان برای ایجاد استحکام در مقیاس 10 بر حسب جرم اضافه کرد.

شن و ماسه برای فوم بتن

حداکثر اندازه ماسه مورد استفاده می تواند 5.0 میلی متر باشد. استفاده از ماسه های ریزتر تا 2.0 میلی متر با مجموع عبور از غربال 600 میکرون از 60٪ تا 95٪ است. از سنگدانه درشت یا جایگزین های درشت نمی توان استفاده کرد. این به این دلیل است که این مواد در فوم سبک خیس می شوند.
سیمان پرتلند معمولی به طور منظم مورد استفاده قرار می گیرد، اما سیمان سریع انجماد نیز می تواند در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرد. بتن فوم یا بتن سبک می تواند محدوده وسیعی از سیمان و سایر مخلوط ها را یکپارچه کند، به عنوان مثال، 30٪ سیمان، 60٪ خاکستر بادی و سنگ آهک در 10٪. ماده سیمان از 300 تا 400 کیلوگرم بر متر مکعب است.

ترکیب فوم بتن

بتن فوم دار یا ترکیب بتن سبک با چگالی مورد نظر تغییر می کند. به طور کلی، فوم بتن یا بتن سبک وزنی که چگالی آن کمتر از 600 کیلوگرم بر متر مکعب است، دارای فوم، آب، سیمان و همچنین مقداری گرد و غبار سنگ آهک یا خاکستر بادی خواهد بود. ماسه ها را می توان برای دستیابی به چگالی بالاتر برای بتن فوم استفاده کرد. مخلوط پایه برای بتن فوم سنگین یا بتن سبک وزن 1: 1 – 1: 3 است که محصول را به نسبت سیمان پرتلند (CEM-I) پر می کند. برای چگالی های اضافی، بهتر از 1500 کیلوگرم بر متر مکعب پرکننده بیشتر و ماسه متوسط استفاده می شود. برای کاهش چگالی، مقدار پرکننده باید کاهش یابد. برای پاک کردن فوم بتن با چگالی کمتر از 600 کیلوگرم بر متر مکعب توصیه می شود.

ویژگی های فوم بتن

جزئیات فوم بتن را مخلوط کنید. خواص فوم بتن به متغیرهای زیر بستگی دارد:

  • حجم فوم
  • محتوای سیمان در مخلوط
  • مواد پرکننده
  • سنین

تأثیر نسبت آب سیمان بر خواص فوم بتن یا بتن سبک تأثیر می گذارد، نه مانند فوم و محتوای سیمان.

خواص فوم بتن

  • ظاهر بصری فوم بتن

مقایسه ویژه برای فومی که برای تولید فوم بتن ساخته می شود، بعد از فوم اصلاح انجام می شود. در نقطه ای که با ملات تعیین استاندارد مخلوط می شود، آخرین مخلوط بعد از قوام میلک شیک یا ماست گرفته می شود.

  • خواص سخت شده فوم بتن

خواص واقعی فوم بتن بدون تردید با چگالی خشک مشخص می شود. رسانایی گرم بتن فوم از 0.1 W/mk تا 0.7 W/mk می رسد. انقباض خشک شدن از 0.3٪ تا 0.07٪ در 400 و 1600 کیلوگرم بر متر مکعب به طور جداگانه افزایش می یابد. بتن فوم دار یا بتن سبک دارای مقاومت یکسانی مانند بلوک اتوکلاو شده با چگالی قابل مقایسه نیست.

تحت فعالیت بار، فشار هیدرولیک به سمت داخل در داخل طرح ایجاد می شود که باعث پیچ خوردگی فوم بتن یا بتن سبک می شود. فوم بتن جامد مانع بزرگی در برابر یخ زدگی و ذوب می شود. مشاهده شد که استفاده از فوم بتن در فضایی با دمای 18- درجه سانتیگراد تا 25+ درجه سانتیگراد هیچ نشانه ای از آسیب نداشت. چگالی بتن فوم شده مورد استفاده در اینجا بین 400 تا 1400 کیلوگرم بر متر مکعب است.

  • خواص تازه فوم بتن

کارایی فوم بتن شده فوق العاده بالا است و دارای اسلامپ 150 میلی متری برای فروریختن است. اینها تاثیر پلاستیکی جامد دارند. این ویژگی فوم بتن باعث می شود که در اکثر کاربردها به طور استثنایی درخواست شود. هنگامی که جریان مخلوط برای یک دوره طولانی تر ثابت مانده است، راه اندازی مجدد حالت منحصر به فرد آن غیرقابل انکار چالش برانگیز است. احتمال خونریزی در بتن فوم دار به دلیل محتوای زیاد هوا کاهش می یابد.

در نقطه ای که دمای مخلوط ایجاد می شود، پر شدن عالی و تماس ها به دلیل توسعه هوا تکمیل می شود. در صورتی که اندازه شن و ماسه استفاده شده بیشتر باشد یا از سنگدانه های درشت به غیر از تعیین استاندارد استفاده شود، فرصت هایی برای تفکیک وجود دارد.  این امر همچنین می تواند باعث فروپاشی حباب شود که باعث کاهش حجم کامل و ساختار فوم می شود. پمپاژ فوم بتن تازه با احتیاط خوب است. در انتها با تلاطم، بدون فوم بتن یا بتن سبک ممکن است باعث فروپاشی ساختار حباب شود.

مزایای فوم بتن

  • فوم بتن یا مخلوط بتن سبک ته نشین نمی شود. بنابراین، نیازی به فشرده سازی ندارد.
  • وزن اضافی کاهش می یابد زیرا بتن سبک است.
  • در حالت تازه ساخت، فوم بتن دارای قوام جریان بدون مهار است. این ویژگی به جبران کامل کاستی ها کمک می کند.
  • طرح فوم بتن یا بتن سبک دارای قابلیت پخش خوب و پخش بار است.
  • فوم بتن یا بتن سبک بارهای جانبی بحرانی را وارد نمی کند.
  • خاصیت نگهداری آب دارد.
  • ساخت گروه های فوم بتن یا بتن سبک دشوارتر است و برای آن کنترل و بررسی کیفیت به راحتی انجام می شود.
  • فوم بتن حفاظت بالاتری در برابر ذوب و یخ زدگی دارد.
  • نتیجه کار سریعتر و غیرخطرناکی دارد.
  • مقرون به صرفه است و نگهداری آن بسیار کمتر است.

معایب فوم بتن

  • در مواد مخلوط وجود آب باعث می شود بتن فوم دار یا بتن سبک بسیار ظریف باشد.
  • در بسته بندی مشکل ایجاد می کند.
  • مدت زمان بیشتری برای مخلوط کردن طول می کشد.
  • با انبساط در چگالی، مقاومت خمشی و مقاومت فشاری کاهش می یابد.

 

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *