هزینه ساخت و ساز در سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است، که باعث ایجاد نگرانی در مهندسان، پیمانکاران و افزادی که با پروژه های ساخت و ساز در ارتباط هستند، شده است. تولید آجرهای معمولی باعث کاهش قابل توجه منابع طبیعی و ایجاد آلودگی های زیست محیطی می شود که محققان را به یافتن راه حل پایدارتر سوق داده است. فوم بتن یک ماده جدید و نوآورانه در صنعت ساخت و ساز است که از ملات پایه سیمانی با حداقل 20 درصد حجم هوا تشکیل شده است. خاکستر بادی، گرد و غبار معدن، سرباره و غیره برای تولید بلوک های ساختمانی جایگزین در حال پیشرفت است. استفاده از مواد زائد صنعتی در بتن، کمبود منابع طبیعی را جبران می‌کند، مشکلات دفع زباله‌ها را حل می‌کند و روشی جایگزین برای حفاظت از طبیعت پیدا می‌کند. فوم بتن به دلیل وزن سبک و خواص عایق حرارتی و صوتی که دارد، در صنعت ساختمان بسیار محبوب شده است.

فوم بتن چیست؟

بتن یک مصالح ساختمانی همه کاره است که به راحتی می توان آن را به هر شکلی درآورد. فوم بتن (FC) نوع جدیدی از بتن سبک است که در آن از فوم پایدار به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده استفاده می شود. ویژگی اصلی این بتن این است که به طور کامل از سنگدانه تشکیل نشده است و معمولاً حاوی حداقل 20 درصد حجم فوم حباب شده در ملات پلاستیکی است که چگالی آن از 400 کیلوگرم بر متر مکعب تا 1800 کیلوگرم بر متر مکعب متغیر است . در حین افزودن فوم پایدار به ملات سیمانی آماده شده، در اطراف حباب‌های فوم قرار می‌گیرد و زمانی که ماده کفزا شروع به تحلیل رفتن کرد، خمیر دارای استحکام کافی برای حفظ شکل خود در اطراف حفره‌ها خواهد بود.

فوم بتنفوم بتن چه خواصی دارد؟

فوم بتن نسبت به بتن معمولی نیاز به تناسب دقیق آب دارد. اگر آب اضافه شده خیلی کمتر باشد، ممکن است به دلیل کمبود آب ، هیدراتاسیون اولیه باعث تخریب سریع کف شود و اگر آب اضافه شده بیش از حد باشد، ممکن است منجر به جدایی سنگدانه ها و ماده کفزا شود که باعث تغییر در چگالی می شود. وجود سنگدانه درشت در فوم بتن باعث می شود، در اثر انقباض، خشک شدن سریعتر اتفاق افتاده و کاها دچار ترک خوردگی شود. انقباض فوم بتن  معمولاً در عرض 20 روز پس از ریخته‌گری اتفاق می‌افتد. توجه داشته باشید که ،قوام کمتر فوم بتن باعث می شود نسبت تراکم به چگالی طراحی ، بالاتر از یکپارچگی باشد. اختلاط با ماسه ریز و قوام لازم آن، استحکام فشاری بالاتری نسبت به مخلوط با ماسه درشت دارد. این به توزیع یکنواخت منافذ در بتن فوم دار با ماسه ریز نسبت داده می شود . براساس تجربه گفته شده است که ، وقتی مواد زائد پوزولانی مانند خاکستر بادی به عنوان جایگزین سیمان استفاده می شود، می تواند بتن پایدارتری را ایجاد کند .

بطور قابل توجهی، این نوع بتن در نسبت جایگزینی بالا به دلیل ترکیب ساختار منافذ متراکم و افزایش ظرفیت اتصال کلرید، عمر مفید را افزایش داد ، که با پایین نگه داشتن نسبت سیمان آب تا 0.35، بتن حاوی خاکستر بادی تا 50 درصد می تواند به مقاومت بالایی در کوتاهترین زمان دست یابد. در مطالعات انجام شده ، ثابت شده است که این نوع فوم بتن، می تواند به طور موثری برای تولید بتن ژئوپلیمر استفاده شود. همچنین، حدود 40-45٪ سیمان را می توان به طور بسیار موثری برای ساخت بتن با مقاومت مشابه با مخلوط کنترل جایگزین کرد.

یک بررسی پیشرفته در مورد ویژگی‌های سورفکتانت‌ها و فوم انجام شده است که، نشان می‌دهد انتخاب سورفکتانت و پارامترهای پیش‌بینی فوم نقشی حیاتی در خواص فوم دارد که بر خواص FC تأثیر می گذارد. نقش عامل کف کننده در FC ایجاد حباب های هوای کوچک محصور شده با کاهش کشش سطحی است. محلولی که تشکیل حباب های هوای پایدار را تسهیل می کند. عامل کف کننده از نوع پروتئین، باعث ایجاد حباب های هوای کوچک تری نسبت به عامل کفزا از نوع مصنوعی می شود. انتخاب سورفکتانت و پارامترهای پیش‌بینی فوم بر خواص فوم تأثیر می‌گذارد که به نوبه خود بر خواص بتن فوم شده تأثیر می‌گذارد.

بررسی ها در مورد فوم بتن

بررسی ها و تجربیات در مورد فوم بتن ویژگی های خاصی را در مورد فوم بتن روشن کرده است که برخی از آنها عبارتند از :

  • تمام مطالعات قبلی بر روی توصیف FC به عنوان یک ماده ساختاری متمرکز بود. بررسی انقباض خشک شدن بیشتر و مقاومت کششی پایین و عملکرد سختی، باعث شد تا جایگزینی مستقیم بتن فوم شده برای بتن با وزن معمولی محدود شود.
  • فوم بتن به‌عنوان ماده‌ای با مقاومت فشاری مناسب در چگالی خشک کم، بلوک‌های بتنی فوم‌دار را جایگزین مناسبی برای آجرهای معمولی یا بلوک‌های بتنی جامد/توخالی می‌کند، که در حال حاضر در تراکم‌های 1800 کیلوگرم بر متر مکعب تا 2400 کیلوگرم در دسترس هستند.
  • امکان ادغام حجم بالایی از ضایعات صنعتی در تولید بلوک های بنایی به ساخت و ساز پایدار کمک می کند.
  • همچنین امروزه در کلیه کارهای ساختمانی به دلیل فرسودگی به جای ماسه رودخانه ای از شن و ماسه تولیدی استفاده می شود. از این رو، تولید فوم بتن FC منحصراً با استفاده از شن و ماسه تولیدی اجتناب ناپذیر است.

فوم بتن از چه موادی ساخته می شود؟

سیمان پرتلند معمولی به عنوان مهمترین ماده چسبنده در ساخت فوم بتن استفاده می شود. ماسه تولیدی با وزن مخصوص 2.53 و مدول ریزش 2.34 به عنوان سنگدانه ریز استفاده شده است. موادی مانند خاکستر بادی با وزن مخصوص 2.9 به عنوان جایگزینی برای سیمان برای به حداقل رساندن هزینه های ساخت و ساز و به حداقل رساندن آلودگی محیط زیست به دلیل ریختن بیش از حد آن در زمین های بایر استفاده شده است. برای تولید فوم پایدار از عامل کف کننده با وزن مخصوص 1.02 و pH 6.7 استفاده می شود.

به منظور صرفه جویی در تولید فوم بتن، مخلوط سیمان پورتلند و خاکستر بادی با هم به نسبت ماسه به صورت 1:3 و 1:4 انتخاب می شود. مخلوط های مختلف در این نسبت ها با نسبت پودر به آب 0.50، 0.55 و 0.60 مخلوط می شود. حجم فوم پایداری که باید برای هر مخلوط اضافه شود، برای چگالی های مورد انتظار 1800 کیلوگرم بر متر مکعب، 1600 کیلوگرم بر متر مکعب و 1400 کیلوگرم بر متر مکعب، 20، 30 و 40 درصد انتخاب می شود و در نتیجه هدف نهایی این ترکیبات، تولید بلوک‌های FC در اندازه‌های مختلف، با چگالی کم و استحکام قابل مقایسه با بلوک موجود و در نتیجه جایگزینی آن‌ها است.

فوم پایدار به طور کامل و یکنواخت با مخلوط پایه آماده شده با استفاده از دستگاه تولید فوم بتن ، مخلوط می شود. فوم پایدار تولید شده از طریق مولد فوم ، به داخل مخلوط کن وارد می شود تا فوم بتن پایداری و قوام لازم را بدست آورد.

فوم بتنکلام آخر

جهت تولید فوم بتن می توان از دستگاه فوم بتن استفاده کرد. دستگاه های فوم بتن در انواع و سایزهای مختلفی تولید می شود و برای کاربرد در پروژه های ساخت و ساز استفاده می شود. از تولید بلوک های فوم بتن تا استفاده از این مخلوط در کف ساختمان و پر کردن درزها و تر ها و سفت کردن ستون ها و پایه ها همگی بخشی از کاربردهای گوناگون فوم بتن می باشد. خرید دستگاه تولید فوم بتن با کیفیت جهت تولید فوم بتن مستحکم با کیفیت بالابسیار ضروری می باشد. برای خرید و مشاوره انواع تجهیزات ساختمانی مانند دستگاه فوم بتن و سایر تجهیزات عمرانی مانند کلایمر و بالابر و غیره به سایت شرکت توسعه عمران داتام به نشانی https://omrandatam.com مراجعه کرده و یا باشماره 09122129034 تماس بگیرید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *