پمپ بتن

پمپ بتن ابزاری است که برای انتقال یا حمل فوم بتن مایع تازه مخلوط شده از دستگاه شاتکریت به محل های ساخت و ساز که نیاز به ریخته گری یا پر شدن دارد استفاده می شود. پمپ بتن ابزار بسیار مهمی برای پروژه های بزرگ ساختمانی است. پمپ دستگاه فوم بتن امروزه پرکاربردترین روش برای انتقال یا حمل بتن مایع است و به یکی از رایج ترین تجهیزات در هر کارگاهی تبدیل شده است. پمپ بتن بهره وری پروژه های ساختمانی را به ویژه برای سازه های بلند مانند ساختمان های بلند افزایش داده است. دستگاه شاتکریت عملکردی مانند دستگاه فوم بتن دارد. تنها با این تفاوت که دستگاه فوم بتن ، برای میکس و تولید فوم بتن استفاده می شود، اما دستگاه شاتکریت جهت استفاده از شاتکریت یا پمپاژ بتن استفاده می شود.

پمپ بتن

در طول بیش از یک قرن، پمپ بتن به تدریج از روش های مختلف به حرکت بتن مایع کمک می کند. طرح های مختلفی از پمپ بتن ریزی در بخش اساسی در قرن بیستم ساخته شد، اما این شرکت فریدریش دبلیو

شوینگ بود که Schwing GmbH بود که در سال 1957 پمپ بتن ریزی هیدرولیک دو سیلندر را اختراع کرد. اصل این طراحی که عملاً توسط سایر سازندگان باقی مانده پذیرفته شد، هنوز طرح استاندارد کلی است.

پمپ بتن به این صورت کار می کند که یک پیستون بتن سیال را از یک قیف یا ظرف به داخل یک سیلندر می آورد در حالی که پیستون دیگر بتن خود را به طور همزمان به داخل لوله های رهاسازی فشار می دهد. دریچه ای که مشخص می کند کدام استوانه برای قیف بتن و کدام استوانه در دسترس لوله های تخلیه است، در هر زمانی که پیستون ها به نقطه پایانی می رسند و اندرکنش ادامه می یابد با آزاد شدن سیلندر اصلی و سپس کشیدن فوم بتن جدید از آن، سوئیچ می شود. قیف پمپ فوم بتن ریزی به ویژه در تعمیر ساخت و ساز ساختمان های بلندمرتبه بسیار مهم بود.

قبلاً از جرثقیل ها برای بلند کردن سطل های عظیم مملو از بتن تا جایی که لازم بود استفاده می شد. یک جرثقیل هر سطل را به نوبه خود بلند کرده و معمولاً حدود 2 متر مکعب بتن را در خود جای می داد. مزایای زیادی در پمپاژ بتن بر روی این کانتینر و سیستم جرثقیل وجود دارد. شیلنگ‌های گیرش در پمپ دستگاه شاتکریت می توانند در هر مکانی قرار بگیرند، تا بتن بتواند به‌جای پخش یک تپه بتنی در منطقه ایده‌آل، مستقیماً از شیلنگ در جایی که لازم است بیرون بریزد.

موارد استفاده از پمپ بتن

امروزه مشاهده یک پمپ بتن در هر سایت ساختمانی یک منظره بسیار عادی است. چه پروژه‌های تجاری در مقیاس عظیم و چه سایت‌های ساختمانی با اندازه متوسط، دشتگاه های شاتکریت پیشرفته پمپ بتن برای هر دو به طور مشابه قانع‌کننده و مقرون به صرفه هستند. در نتیجه، طی چند سال گذشته، پمپ‌های بتن کنترل هر روش باقی‌مانده برای جابجایی بتن مایع در محل‌های ساخت و ساز را به عهده گرفته‌اند. کاربردهای مختلفی برای انواع دستگاه شاتکریت و پمپ بتن وجود دارد. بخشی از کاربردهای پمپ بتن عبارتند از:

  • با استفاده از دستگاه شاتکریت و پمپ بتن ، گیرش بتن در محل ساخت و ساز با سرعت بیشتری انجام می شود.
  • استفاده از پمپ بتن در مقایسه با سایر روش های ریختن بتن، نیاز کمتر به آب را دارد. در این راستا وقتی بتن گذاشته می شود به هیچ وجه چروکیده نمی شود و ترک نمی خورد و مقاومت خود را حفظ می کند.
  • برای مکان‌های پیچیده مانند ساختمان‌های بلند یا جداکننده‌های سازه‌های بتنی عایق، از پمپ‌های بتن‌سازی برای افزایش دقت ریختن استفاده می‌شود.

پمپ بتن چگونه کار می کند؟

کار پمپ بتن ریزی برای انواع کامیون پمپ بتن متفاوت است. در اینجا نحوه عملکرد پمپ بتن به طور کلی مورد بحث قرار می گیرد. هنگامی که بتن مورد نیاز است، یک دستگاه به نام شاتکریت در ابتدا بتن را در داخل درام چرخان خود مخلوط می کند. سپس دستگاه شاتکریت بتن مایع خود را در یک قیف می‌ریزد، که به کوبیدن بتن ادامه می‌دهد تا سفت نشود.
از آن نقطه، پمپ بتن ریزی، بتن مایع را از قیف، از طریق یک سیستم دریچه به ناحیه ای که باید ریخته گری شود، با استفاده از شیلنگ های کمکی در مواقعی تخلیه می کند.
عملکرد داخلی پمپ بتن هیدرولیک دو سیلندر به طور منظم از دو سیلندر موازی تشکیل شده است. سیلندرها دارای پیستون های محرکی در داخل خود هستند که آنها را در جهت مخالف به این سو و آن سو حرکت می دهند. همانطور که یک سیلندر به جلو فشار می آورد، مختلف به عقب حرکت می کنند. همانطور که یک سیلندر به عقب حرکت می کند، فشارهای مختلفی به جلو می رود.
استوانه اول که در غیر این صورت سیلندر مواد نامیده می شود، بتن را از قیف بیرون می کشد. محفظه یا استوانه دوم که به طور کلی به عنوان سیلندر رها کننده یا سیلندر تخلیه شناخته می شود، بتن را در فضاها و مناطقی که مورد نیاز است از پمپ خارج می کند.
را دو پیستون به صورت جفت کار می کنند، سپس دوباره حجم های بتن مایع خود را به بیرون فشار می دهند و می کشند.
جریان هیدرولیکی ایجاد شده توسط جریان پیوسته بتن چیزی است که باعث می شود دو سیلندر به این سو و آن سو جایگزین شوند. این جریان پیوسته علاوه بر این برای جلوگیری از گیرش بتن مایع ضروری است.

انواع پمپ بتن

به طور کلی دو نوع اصلی پمپ بتن وجود دارد. آن ها هستند:

  • پمپ بتن خط
  • پمپ بتن بوم

خط پمپ بتن

این نوع کامیون پمپ بتن، بتن مایع را در شیلنگ هایی تقریباً در سطح زمین پمپ می کند تا بتن مایع به محل ریخته گری خود برسد. در پمپ خط، شیلنگ‌ها قابلیت انطباق با باد را در کوچه‌ها و اطراف خانه‌هایی که کامیون نمی‌تواند در آن پارک کند، ارائه می‌کند. در زیر چند نمونه از انواع پمپ های خطی آورده شده است:

  • پمپ ثابت: پمپ ثابت که به پمپ تریلر نیز معروف است، از انواع پمپ بتن بسیار ضروری است. این نوع کامیون پمپ بتن شامل یک پمپ است که روی یک تریلر کوچک نصب شده است. یک کامیون جداگانه برای بکسل پمپ ثابت به محل پروژه ضروری است. از آنجایی که در پمپ ثابت بوم وجود ندارد، بنابراین باید شیلنگ ها و خطوط لوله جداگانه ای برای انتقال بتن مایع به ناحیه ای که نیاز به ریخته گری از پمپ است، قرار داد. یک بوم جداگانه برای قرار دادن بتن دقیقاً مهم است.
  • پمپ های ثابت کامیون: این پمپ ها بر روی تخت های کامیون قرار می گیرند، بنابراین راننده می تواند آنها را مستقیماً به محل پروژه هدایت کند. با این حال، این نوع کامیون پمپ بتن دارای بوم های گیرش نیستند، بنابراین برای رساندن بتن به جایی که باید برود، نیاز به استفاده از شیلنگ های جداگانه دارند.
  • پمپ میکسر کامیون: این نوع پمپ بتن تراک یک میکسر بتن است که بتن مایع را با تمام مواد مخلوط می کند. همچنین دارای یک پمپ متصل است که به راحتی از مخلوط کن پمپ می کند. این مدل در کاربردهای مختلف مؤثر است، اما نیاز به یک ترتیب پروژه دارد که رانندگی یک کامیون اختلاط فوق‌العاده را مستقیماً نزدیک جایی که بتن مایع باید ریخته شود، در نظر می‌گیرد.

پمپ بتن بوم

پمپ بتن بوم یا بوم پمپ یا دستگاه شاتکریت به آن دسته از کامیون های پمپ بتن گفته می شود که از طریق هوا کشیده می شوند تا بتن را به جایی که باید برود پمپاژ می کنند. این یک بازوی بلند، سازگار و کنترل‌شده دوردست دارد که از بخش‌های توضیح‌داده‌شده تشکیل شده است و بازو شبیه جرثقیل به سمت هوا می‌رود. پمپ بوم را می توان برای مناطقی که دسترسی به آنها سخت است و جایی که پمپ خط نمی تواند به آن برسد، مانند طبقات بالای یک ساختمان بلند یا مجتمع آپارتمانی استفاده می شود.

آنها همچنین می توانند برای ساخت استخرهای شنای چمن یا باغ های برجسته به خانه ها و حیاط ها کمک کنند. در نقطه‌ای که بوم استفاده نمی‌شود، برای حمل و نقل به تکه‌های صاف در قسمت عقب کامیون جمع می‌شود. کارگران می توانند این نوع پمپ را مستقیماً به محل کار هدایت کنند و بوم قرار دادن بتن می تواند بتن را در جایی که نیاز به استفاده از شیلنگ های اضافی رها می کند قرار دهد.

این پمپ بوم بتنی مرتفع بسیار سریع کار می کند و این پمپ ها می توانند به هر منطقه ای که برای بوم در دسترس است برسند. مفاد کاربر پسند آنها این نوع کامیون پمپ بتن را انعطاف پذیر و معروف در سایت های ساختمانی می کند.

مزایا و معایب پمپ بتن

مزایای پمپ بتن

  • حجم بسیار بیشتر بتن در هر ساعت: جرثقیل می تواند 12 متر مربع را در هر ساعت بلند کند. یک پمپ استاتیک شوینگ می تواند بتن مایع را بیش از 50 متر مکعب در ساعت به بالای بلندترین ساختمان فعلی پمپ کند.
  • جریان ثابت: مدل‌های فعلی پمپ بتن شوینگ می‌توانند بتن مایع را سریع‌تر از میکسر کامیونی که می‌تواند به داخل آن رها کند، پمپاژ می‌کند. در واقع، حتی در سریع ترین زمان ممکن در بیشتر اوقات تخلیه می شود.
  • اتلاف کمتر ساعت کار: افرادی که بتن را تنظیم می‌کنند باید دسته زیر را محکم آویزان کنند، در حالی که اسکاپ در حال حرکت است یا در پایه بالا می‌رود. افراد حاضر در پایه به سادگی اعتماد دارند که پرش در حالی که در حال حرکت است یا در بالا رها می شود، برمی گردد. جریان مداوم از یک پمپ بتن به معنای چسبندگی کمتر به اطراف است.
    جرثقیل می تواند کارهای مختلفی را انجام دهد، جرثقیل را می توان برای انتقال فولاد، داربست، قالب و طیف گسترده ای از مواد مختلف ساختاری مهم به جایی که باید باشد، استفاده کرد.
  • بتن ریزی به طور مستقیم در جایی که شما به آن نیاز دارید: شیلنگ قرار دادن را می توان به اطراف جابجا کرد تا بتن در هر مکانی که لازم است بتن ریزی شود. همچنین می توان از یک بوم قرار دادن جداگانه برای قرار دادن شیلنگ انتهایی دقیقاً در جایی که در داخل یک منطقه وسیع مورد نیاز است استفاده کرد. پمپ های متحرک بتن ریزی بوم اختصاصی خود را همراهی می کنند.
  • هزینه کار کم: از آنجایی که بتن را می توان دقیقاً در جایی که مورد نیاز است قرار داد، فقط تعداد پایه ای از افراد برای تخصیص بتن مورد نیاز است، بر خلاف زمانی که یک اسکاپ بار را تخلیه می کند و از افراد انتظار می رود که بتن را به جایی که هست منتقل کنند. ضروری.
  • زمان راه اندازی مدل کمتر است: در عرض 60 دقیقه، پمپ بتن در محل ظاهر می شود و بوم ها و پایه ها را گسترش می دهد و شروع به پمپاژ بتن مایع به یک ساختمان بلند مرتبه می کند. حتی می تواند دو یا سه نوع پروژه را در یک روز انجام دهد.

معایب پمپ بتن

  • پمپ ها قبل از استفاده باید با استفاده از مخلوط غنی از ملات روغن کاری شوند.
  • برای پروژه هایی با حجم بتن کمتر از 1000 متر مکعب غیراقتصادی است.
  • خطر ایجاد بلوک در پمپ ها وجود دارد.
  • شیلنگ ها یا لوله های انتقال باید به گونه ای پخش شوند که خمیدگی کمتری در آنها وجود داشته باشد و به دلیل تغییرات فشار در داخل لوله، طراحی شیلنگ باید به طور مداوم برای هرگونه پیشرفت نظارت شود.
  • اقدامات تمیزکاری که به دنبال فعالیت پمپاژ انجام می شود خسته کننده است.

در آخر

پمپ بتن ، به عنوان تجهیزاتی اساسی در ساخت و سازها به کار گرفته می شود، که کار حمل و نقل و ترکیب بتن را آسان کرده و سرعت پیشرفت کار را به مراتب بیشتر می کند. شرکت مهندسی توسعه عمران داتام ، به عنوان یک شرکت پیشرو و مستقل، با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ارائه خدمات کلایمر و اجاره کلایمر ، انواع دستگاه فوم بتن ، دستگاه شاتکریت ، دستگاه انتقال مصالح ، دستگاه گچ پاش و غیره فعالیت می نماید. رسالت اصلی شرکت عمران داتام ، ارائه محصولات و تجهیزات عمرانی و ساخت و ساز به روز ، مطمئن ، ایمن با قیمت مناسب و کیفیت بالاست و مشارکت مسئولانه در حفظ سلامت و ایمنی پرسنل و ساخت و سازها دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول و دریافت مشاوره یا ثبت سفارش خرید کافی است ، با شماره ۰۹۱۲۲۱۲۹۰۳۴ تماس بگیرید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *