نحوه عمل آوری فوم بتن

برای اجرای فوم بتن ، به اصطلاح باید عمل آوری فوم بتن را انجام داد تا حداکثر مقاومت را بدست بیاورند. منظور از عمل آوری پختن و سفت شدن بتن برای مقاومت بیشتر می باشد. بتن پخته نشده مستعد ترک خوردگی و فروپاشی است، بنابراین همیشه فوم بتن را که ساخته و پخته اید، خشک کنید. 2 روش اصلی برای عمل آوری فوم بتن وجود دارد:

  • عمل آوری مرطوب که عبارت است از پوشاندن بتن با ورقه و خیساندن آن در آب به مدت 7 روز. این کار وقت گیر است، اما نتایج بهتری را ایجاد می کند.
  • در روش دوم، فوم بتن را با یک ترکیب عمل آوری اسپری می کنند تا رطوبت را در خود ببندد و به فرآیند پخت کمک کند.

هر روشی را که انتخاب می کنید، مطمئن شوید که هوا به اندازه کافی گرم است تا فوم بتن ریخته شود و پس از ریختن فوم بتن از وارد کردن وزن بر روی بتن تا زمان کامل شدن فرآیند پخت و خشک شدن خودداری کنید. در زیر روش اول عملآوری مرطوب فوم بتن را برایتان تشریح می کنیم.

عمل آوری مرطوب فوم بتن

در این روش عمل آوری بتن، 7 مرحله وجود دارد :

  1.  باید صبر کنید تا شفافیت آب از سطح بتن تبخیر شود. در طول فرآیند خشک کردن، آب از داخل بتن خارج می شود و در بالای آن می نشیند و درخشندگی ایجاد می کند. هنگامی که این لایه تبخیر می شود، نشان می دهد که لایه بالایی بتن به اندازه کافی بادوام است تا در برابر آسیب های سطحی مقاومت کند. فرآیند تبخیر باید حدود یک ساعت طول بکشد، اما برای شروع زمان عمل آوری سطح فوم بتن را کنترل کنید. هنگامی که آب سطحی تبخیر شد، سپس فرآیند را شروع کنید.
  2. یک ورق پارچه ای تهیه کنید که کل دال بتنی را بپوشاند. ورق پارچه ای آب را به دام می اندازد و فوم بتن را مرطوب نگه می دارد. پارچه هایی از جنس پنبه بهتر هستند. ورق های معمولی نیز در صورت نداشتن پارچه های دیگر قابل قبول هستند. سطح بتن را اندازه بگیرید تا ببینید چه مقدار پارچه نیاز دارید، و ورقه ای تهیه کنید که کل سطح فوم بتن را بپوشاند. همچنین می توانید از چند ورق برای اسلب های بزرگتر استفاده کنید و تا زمانی که بتن پوشانده شده باشود این کار را ادامه دهید، مهم نیست که چند عدد ورقه استفاده می کنید. قبل از قرار دادن پارچه، آن را با آب تمیز خیس کنید. این کار هر حلال یا آلاینده ای را که می تواند فوم بتن را لکه دار کند از بین می برد. اگر می توانید پارچه ای با رنگ روشن پیدا کنید، زیرا این پارچه نور خورشید را بهتر از رنگ تیره منعکس می کند.
  3. فوم بتن را با پارچه بپوشانید. هنگامی که بتن به اندازه کافی قوی شد، پارچه را روی تمام سطح باز کنید. مطمئن شوید که تمام سطح و اطراف فوم بتن پوشش داده شده است، از جمله لبه ها و کناره ها در صورت بالا آمدن بتن. عقب بایستید و اطراف محیط را نگاه کنید تا مطمئن شوید که بتن قابل مشاهده نیست. در حین انجام این کار مراقب باشید که روی بتن پا نگذارید، زیرا هنوز برای تحمل وزن به اندازه کافی قوی نیست.
  4. ورقها را با آب خیس کنید. اگرچه ممکن است ورق از زمانی که آن را آبکشی کردید هنوز خیس باشد، اما به محض اینکه ورق را روی زمین گذاشتید، کاملا خیس کنید و آبیاری را تا زمانی که کل ورقه خیس شود ادامه دهید. توجه داشته باشید ، آب را آنقدر اسپری نکنید که روی سطح جمع شود. فقط به اندازه ای که کل ورق خیس شود این کار را ادامه دهید. استفاده از آبپاش نیز می تواند کارساز باشد. اگر می توانید بدون پا گذاشتن روی آن، آبپاش را در مرکز فوم بتن قرار دهید و اجازه دهید آبپاش کار کند.
  5. یک ورق پلاستیکی را روی پارچه پهن کنید تا رطوبت داخل آن قفل شود. تمام پارچه را بپوشانید و اجازه ندهید هیچ قسمتی بیرون بیاید. این پوشش رطوبت را قفل می کند و به فرآیند پخت کمک می کند. برای دمای بالای 60 درجه فارنهایت (16 درجه سانتیگراد) از پلاستیک سبک یا شفاف استفاده کنید. از پلاستیک تیره رنگ برای دمای کمتر از 60 درجه فارنهایت (16 درجه سانتیگراد) برای جذب بیشتر نور خورشید استفاده کنید. سطل ها یا اجسام سنگین مشابه را روی هر گوشه پلاستیک، فراتر از لبه بتونی قرار دهید تا از باد کردن آن جلوگیری شود. استفاده از ورق پلاستیکی الزامی نیست، اما رطوبت را به طور موثرتری نسبت به پارچه به تنهایی حفظ می کند. اگر ورق پلاستیکی ندارید، بیشتر مراقب باشید تا ورق پارچه را دائما خیس نگه دارید.
  6. ورق پارچه را هر روز به مدت 7 روز دوباره خیس کنید. ورق را زیر نظر بگیرید و هر زمان که خشک شد دوباره آن را خیس کنید. پلاستیک را جدا کنید، پارچه را به پایین اسپری کنید، سپس پلاستیک را جایگزین کنید تا رطوبت داخل آن بماند. پارچه را چندین بار در روز به مدت 7 روز متوالی بررسی کنید. اگر از یک ورقه پلاستیکی استفاده نمی کنید، بسته به دما، پارچه ممکن است تا 10 بار در روز نیاز به خیس کردن مجدد داشته باشد. تا جایی که می توانید پارچه را بررسی کنید و هر زمان که خشک شد آن را خیس کنید.
  7. پس از 7 روز پوشش را بردارید. مرطوب نگه داشتن بتن به مدت 7 روز، فرآیند مرطوب شدن را تکمیل می کند. پس از گذشت زمان، پلاستیک و پارچه را جدا کنید تا کار تمام شود. به یاد داشته باشید که در این مرحله، بتن هنوز آنقدر قوی نیست که بتواند وزنه های سنگین را تحمل کند. اگر فوم بتن در مسیر شماست، یک هفته دیگر صبر کنید و ماشین خود را روی آن سوار کنید.

فراهم کردن شرایط مناسب پس از عمل آوری فوم بتن

  • زمانی که درجه حرارت بالای 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) به مدت حداقل 7 روز باشد، بتن بریزید. بتن در دمای بالای 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) بهترین حالت را دارد، بنابراین پیش‌بینی هفته آینده را بررسی کنید. اگر می توانید انتظار دمای گرم را داشته باشید، اکنون زمان مناسبی برای ریختن بتن است.ریختن در بهار یا تابستان برای جلوگیری از هر گونه هوای سرد غیرمنتظره ایده آل است. اگر پس از ریختن بتن ناگهان سرما زدگی ایجاد شود، متخصصان معمولاً با ساختن سازه ای در اطراف محل و استفاده از بخاری قابل حمل از بتن محافظت می کنند. این یک گزینه گران قیمت است، اما بهترین انتخاب برای محافظت از بتن است.
  • 24 ساعت صبر کنید تا روی بتن راه بروید. در حالی که بتن در حال سخت شدن است، نمی تواند وزن بیش از حد را تحمل کند. قبل از پا گذاشتن روی آن اجازه دهید 24 ساعت کامل خشک شود تا از آسیب به سطح جلوگیری شود.اگر بتن را با آب پخت می کنید، مراقب باشید تا هنگام خیس کردن مجدد پارچه، از پا گذاشتن روی آن خودداری کنید.اگر بتن در منطقه ای با ترافیک زیاد است، آن منطقه را مسدود کنید و علائم هشدار دهنده در مورد سیمان خیس را آویزان کنید. اطمینان حاصل کنید که عابران پیاده متوجه می شوند که نمی توانند در منطقه قدم بگذارند.
  • فقط پس از گذشت 10 روز روی بتن رانندگی کنید. حتی اگر بتن خشک به نظر برسد، نمی تواند وزن بیش از حد را تحمل کند تا زمانی که به طور کامل خشک شود. اگر بتن در مسیر ورودی شما یا منطقه مشابهی است که اتومبیل ها در آن تردد می کنند، حداقل 10 روز قبل از رانندگی یا پارک اتومبیل خود در آن صبر کنید.اگر وسیله نقلیه بزرگی مانند RV یا کامیون دارید، 28 روز صبر کنید تا آن را روی بتن پارک کنید.
  • همچنین اگر این منطقه تجاری با ترافیک زیاد وسایل نقلیه است، مانند پارکینگ، 28 روز صبر کنید. وزن ناشی از چندین وسیله نقلیه می تواند باعث غرق شدن بتن شود. اجازه دهید بتن برای یک ماه کامل قبل از رنگ آمیزی یا رنگ آمیزی سفت شود. معرفی مواد شیمیایی جدید به بتن قبل از سخت شدن کامل می تواند در فرآیند پخت اختلال ایجاد کند. قبل از اعمال هرگونه رنگ یا لکه روی بتن یک ماه کامل صبر کنید. اگر می‌خواهید بتن را رنگ کنید و از یک ترکیب پخت استفاده کنید، به یاد داشته باشید که ترکیبی را تهیه کنید که با رنگ واکنش‌دهنده نباشد.

سخن پایانی

اجرای فوم بتن و تولید فوم بتن ، به روش صحیح و مراقبت از فوم تولیدی، بسیار مهم است. شرکت عمران داتام با ارائه و عرضه دستگاه تولید فوم بتن به شما در تولید و ساخت بتن با مقاومت بالا کمک می کند.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *