فوم تن ، بتن سبکی است که از آب، ماسه یا خاکستر بادی، سیمان و فوم ساخته می شود. فوم بتن یا بتن سبک را می توان به عنوان یک ماده سیمانی توصیف کرد که حداقل 20 درصد آن از فوم تشکیل شده است که دقیقاً در ملات به صورت پلاستیک حباب دار نمایان می شود. چگالی خشک بتن فوم شده ممکن است از 300 تا 1600 کیلوگرم بر متر مکعب متفاوت باشد. فوم بتن به اندازه حجم هوایی که حباب می شود،  از بتن حباب شده با هوا جدا می شود. مواد تشکیل دهنده فوم بتن ، باید به میزان مناسب و بذرستی با یکدیگر ترکیب شوند تا اثرگذاری مناسبی داشته باشند. در این مقاله با مواد تشکیل دهنده فوم بتن آشنا می شویم. دستگاه فوم بتن با ترکیب مواد با یکدیگر می تواند ماده فوق العاده تشکیل دهد که نیاز به کار یدی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

تولید فوم بتن

بتن فوم دار یا بتن سبک شامل رقت سورفکتانت در آب برای تولید است که از یک مولد فوم عبور می کند که فوم ساختاری پایدار را تولید می کند. در ملات سیمانی یا دوغاب، فوم تولید شده در آن مخلوط می شود تا مقدار کف شده با چگالی مورد نیاز تولید شود. این سورفکتانت‌ها نیز در مونتاژ پرکننده‌های با چگالی کم استفاده می‌شوند. مواد تشکیل دهنده فوم بتن را با دست یا دستگاه فوم بتن با یکدیگر مخلوط می کنیم. خواص فوم بتن به متغیرهای زیر بستگی دارد:

  • حجم فوم
  • محتوای سیمان در مخلوط
  • مواد پرکننده
  • مدت زمان ترکیب مواد
  • تأثیر نسبت آب سیمان بر خواص فوم بتن یا بتن سبک تأثیر می گذارد، نه مانند فوم و محتوای سیمان.

مواد تشکیل دهنده فوم بتن

سیمان پرتلند

یکی از مواد تشکیل دهنده فوم بتن ، سیمان پورتلند می باشد. سیمان پرتلند معمولی به طور منظم مورد استفاده قرار می گیرد، اما سیمان معمولی نیز می تواند در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرد. فوم بتن یا بتن سبک می تواند محدوده وسیعی از سیمان و سایر مخلوط ها را یکپارچه کند، به عنوان مثال، 30٪ سیمان، 60٪ خاکستر بادی و سنگ آهک، در 10٪. ماده سیمان از 300 تا 400 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد

شن و ماسه برای فوم بتن

حداکثر اندازه ماسه مورد استفاده می تواند 5.0 میلی متر باشد. استفاده از ماسه های ریزتر تا 2.0 میلی متر با مجموع عبور از غربال 600 میکرون از 60٪ تا 95٪ است.

فوم

از مهترین مواد تشکیل دهنده فوم بتن ، فوم می باشد. پروتئین‌های هیدرولیز شده یا سورفکتانت‌های مصنوعی شناخته‌شده‌ترین ساختارهایی هستند که برای تولید فوم‌ به کار گرفته می شوند. فوم های مبتنی بر سورفکتانت های مصنوعی ساده تر هستند. آنها را می توان برای مدت طولانی تری کنار گذاشت. برای تولید این فوم ها به انرژی کمتری نیاز است. فوم مبتنی بر پروتئین کار بیشتری را نیاز دارد، اما استحکام و عملکرد بالایی دارد.

دو نوع فوم وجود دارد :

  • فوم خشک
  • فوم مرطوب

فوم های مرطوب با چگالی کمتر از 100 کیلوگرم بر متر مکعب برای ساخت فوم بتن پیشنهاد نمی شوند. آنها دارای ساختار حبابی بزرگ و آزادانه هستند. فوم و آب در یک توری ریز اسپری می شوند. این فعل و انفعال فومی را تولید می کند که دارای حباب هایی با اندازه 0.2 تا 0.5 میلی متر است.

فوم خشک طبیعتاً پایدار است. پاسخ آب و عامل کف کننده به دلیل محدودیت ها به وسیله هوای کمپرسور وارد محفظه دستگاه فوم بتن می شود. فوم تولید شده دارای اندازه حباب هایی است که نسبت به فوم مرطوب کمتر است. اندازه آنها کمتر از 0.1 میلی متر است. اینها طرحی از حباب ها را به وجود می آورند که به یک اندازه هماهنگ شده اند.

پوزولانا برای فوم بتن

مواد سیمانی مفید مانند خاکستر بادی و سرباره کوره بلند دانه بندی شده به طور گسترده در تولید فوم بتن یا بتن سبک استفاده می شوند. اندازه گیری خاکستر بادی استفاده شده از 30٪ تا 70٪ می رسد. دوده سیلیس را می توان برای ایجاد استحکام در مقیاس 10 بر حسب جرم اضافه کرد.

ترکیب فوم بتن

بتن فوم دار یا ترکیب بتن سبک با چگالی مورد نظر تغییر می کند. به طور کلی، فوم بتن یا بتن سبک وزنی که چگالی آن کمتر از 600 کیلوگرم بر متر مکعب است، فوم، آب، سیمان و همچنین مقداری گرد و غبار سنگ آهک یا خاکستر بادی خواهد داشت. ماسه ها را می توان برای دستیابی به چگالی بالاتر برای تشکیل فوم بتن استفاده کرد. مخلوط پایه برای فوم بتن سنگین یا سبک وزن 1:3 و 1:1 است که محصول را به نسبت سیمان پرتلند پر می کند. برای چگالی های اضافی، بهتر است از 1500 کیلوگرم بر متر مکعب پرکننده بیشتر و ماسه متوسط استفاده شود. برای کاهش چگالی، مقدار پرکننده باید کاهش یابد. برای پاک کردن فوم بتن با چگالی کمتر از 600 کیلوگرم بر متر مکعب توصیه می شود.

چه زمانی می توان از فوم بتن استفاده کرد؟

پس از ترکیب مواد تشکیل دهنده فوم بتن زمانی معینی می توان از آن استفاده کرد. مقایسه ویژه برای فومی که برای تولید فوم بتن ساخته می شود، بعد از فوم اصلاح انجام می شود. در نقطه ای که با ملات تعیین استاندارد مخلوط می شود، آخرین مخلوط بعد از قوام مناسب ، می تواند مورد استفاده فققرار گیرد.

خواص سخت شده فوم بتن

خواص واقعی فوم بتن بدون تردید با چگالی خشک مشخص می شود. رسانایی گرم بتن فوم از 0.1 W/mk تا 0.7 W/mk می رسد. انقباض خشک شدن از 0.3٪ تا 0.07٪ در 400 و 1600 کیلوگرم بر متر مکعب به طور جداگانه افزایش می یابد. بتن فوم دار یا بتن سبک دارای مقاومت یکسانی مانند بلوک اتوکلاو شده با چگالی قابل مقایسه نیست.

تحت فعالیت بار، فشار هیدرولیکی به سمت داخل در داخل طرح ایجاد می شود که باعث پیچ خوردگی فوم بتن یا بتن سبک می شود. فوم بتن جامد مانع بزرگی در برابر یخ زدگی و ذوب می شود. مشاهده شد که استفاده از بتن فومدار در فضایی با دمای 18- تا 25+ درجه سانتیگراد هیچ نشانه ای از آسیب نداشت. چگالی بتن فوم شده مورد استفاده در اینجا بین 400 تا 1400 کیلوگرم بر متر مکعب است.

کلام آخر

ترکیب صحیح و مناسب مواد تشکیل دهنده فوم بتن ، باعث تولید فوم بتن باکیفیتی می شود که شما میتواند از آن در کاربردها و مکان های مختلف استفاده کنید. شرکت مهندسی توسعه عمران داتام ، به عنوان یک شرکت پیشرو و مستقل، با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ارائه خدمات کلایمر و اجاره کلایمر ، انواع دستگاه فوم بتن ، دستگاه شاتکریت ، دستگاه انتقال مصالح ، دستگاه گچ پاش و غیره فعالیت می نماید. رسالت اصلی شرکت عمران داتام ، ارائه محصولات و تجهیزات عمرانی و ساخت و ساز به روز ، مطمئن ، ایمن با قیمت مناسب و کیفیت بالاست و مشارکت مسئولانه در حفظ سلامت و ایمنی پرسنل و ساخت و سازها دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول و دریافت مشاوره یا ثبت سفارش خرید کافی است ، با شماره ۰۹۱۲۲۱۲۹۰۳۴ تماس بگیرید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *