مزایا و معایب دستگاه شاتکریت

متغیرهای زیادی برای انتخاب روش کاربرد بتن وجود دارد، مانند دوام، هزینه، سهولت استفاده و مقاومت. هیچ روشی برتر از بقیه وجود ندارد، به همین دلیل است که ارزیابی مزایا و معایب هر گزینه برای انتخاب بهترین روش برای نیازهای یک پروژه ساختمانی فردی ضروری است. یکی از روش هایی که باید در نظر گرفت دستگاه شاتکریت است. دانستن مزایا و معایب دستگاه شاتکریت باعث می شود تا تصمیم بگیرید که می خواهید از آن استفاده کنید یا خیر؟

دستگاه شاتکریت ابزاری عالی برای تثبیت و پشتیبانی سازه در زمان بسیار کوتاه و برای کاربردهای بتن بدون استفاده از قالب می باشد. شاتکریت یا بتن پاشیده شده به تعامل انسان، ماشین و بتن گفته می شود. در زمان افزایش سریع تحرک و فضای محدود، نیاز به زیرساخت های زیرزمینی همچنان در حال رشد است. در این صورت شاتکریت نقش مهمی در تامین نیازها دارد. این مقاله مزایا و معایب دستگاه شاتکریت در فرآیند بتن ریزی را بیان می کند.

شاتکریت چیست؟

شاتکریت فرآیند پاشش بتن بر روی سطحی است که به صورت پنوماتیک با سرعت بالا پخش می شود. ذرات در طول فرآیند اعمال به سطح دریافت کننده فشرده می شوند و یک لایه قوی و یکنواخت ایجاد می کنند. می توان از مخلوط مرطوب یا خشک بتن برای دستگاه شاتکریت استفاده کرد. مخلوط خشک از مواد خشک استفاده می کند که به طور همزمان با آب موجود در شیلنگ در حین اسپری شدن مخلوط می شوند، در حالی که مواد تشکیل دهنده مخلوط مرطوب قبل از قرار گرفتن در دستگاه شاتکریت با هم ترکیب می شوند. هر دو را می توان به صورت عمودی یا بالای سر، با کنترل دستی یا از راه دور اعمال کرد. هر یک از این روش ها مزایا و معایبی در دستگاه شاتکریت دارند.

مزایا و معایب استفاده از شاتکریت

در اینجا به برخی از مزایا و معایب استفاده از دستگاه شاتکریت در پروژه های ساختمانی اشاره می کنیم. لبتدا مزایای استفاده از دستگاه شاتکریت را بررسی می کنیم و سپس معایب آنرا با یکدیگر بررسی می کنیم.

مزایای استفاده از شاتکریت

  • تراکم

استفاده از روش شاتکریت به درستی تضمین می کند که بتن فشرده و بادوام خواهد بود. سرعت بالایی که مخلوط در آن پاشیده می شود، ذرات را به هر شکاف روی سطح دریافت کننده هدایت می کند و در نتیجه جرمی معمولاً بادوام تر و طولانی تر از سایر روش ها می شود.

  • تطبیق پذیری

دستگاه شاتکریت برای تقویت حفاری ها، پوشش داخلی تونل ها، معادن و متروها و برای پارک های موضوعی، پارک های اسکیت و دیوارهای حائل استفاده می شود. محدودیت در استفاده از روش های دیگر، مانند شکل، اندازه، عمق و سبک، با این روش وجود ندارد. این امکان استفاده از آن را برای پروژه های تزئینی نیز فراهم می کند، در حالی که همچنان استحکام، دوام و طول عمر را تضمین می کند. پتانسیل سفارشی‌سازی نامحدود شاتکرتینگ آن را با شکل‌دهی استخر، دیوارهای حائل و پرداخت‌های مصنوعی و ساخت نماهای بلند محبوب می‌کند.

  • مقاومت

در میان مزایا و معایب دستگاه شاتکریت باید بگوییم، شاتکریت مرطوب دارای نفوذپذیری کمی است و در برابر بسیاری از عوامل محیطی از جمله آتش، کپک و کرم مقاوم است. پوشش ثابت نیز کمتر در اثر یخبندان ناشی از آب و هوای سردتر آسیب می بیند. مخلوط مرطوب به طور خاص مقاومت بالایی در برابر ذوب پس از شروع افزایش دمای انجماد نشان داده است، اگرچه مخلوط خشک نیز به خوبی عمل می کند.

  • حفاظت از شیب و سطح

شاتکریت بیشتر برای حفاظت موقت از سطوح سنگ در معرض، که در محل در معرض هوا خراب می شود استفاده می شود. دستگاه شاتکریت همچنین ممکن است برای پوشش دائمی شیب ها یا برش هایی که در بازه زمانی خراب می شوند استفاده شود. بنابراین شاتکریت برای سطح محل های دفن زباله و سایر مناطق زباله برای محدود کردن نفوذ مفید است.

  • سازه های سطحی جدید

از مزازای دستگاه شاتکریت این است که، با اینکه شاتکریت سریعترین روش برای قرار دادن بتن در همه کارها نیست، اما به طور موثر در زمان وجود مقاطع نازک و مناطق بزرگ صرفه جویی می کند.

معایب استفاده از شاتکریت

  • کاربرد

هنگام استفاده از شاتکریت، یک کاربرد سریع برای اطمینان از نتایج موثر ضروری است. اگر مخلوط به اندازه کافی سریع استفاده نشود، ممکن است از قبل شروع به خشک شدن کند و ماده ای را ایجاد کند که برای اسپری کردن آن بسیار سخت است. این منجر به افزایش هزینه برای مخلوط اضافی، زمان صرف شده برای یک پروژه و جبران خسارت احتمالی در بدترین سناریو می شود.

  • تجربه و تخصص

شاتکریت فقط باید توسط اپراتورهای خبره استفاده شود. در صورت انجام نادرست، شاتکریت می تواند وضعیتی بدتر از سایر روش ها ایجاد کند. احتمال ورود اسپری به مناطق ناخواسته بیشتر است. این همچنین می تواند خطر آسیب احتمالی و هزینه پاکسازی را افزایش دهد. قبل از استفاده از این روش برای اولین بار با تکنیک های مناسب و خطرات احتمالی شاتکریت آشنا شوید و همچنین در نظر داشته باشید که یک سرپرست مجرب در نزدیکی آن داشته باشید.

  • گرد و خاک

محتوای گرد و غبار برای مخلوط خشک عامل بسیار مهم تری برای انتخاب روش کاربرد خواهد بود، زیرا از مواد خشک استفاده می شود. قرار گرفتن بیشتر در معرض گرد و غبار خطرات سلامتی مانند بیماری های مرتبط با ریه ناشی از استنشاق سیلیس، درماتیت و سوختگی روی پوست و مشکلات چشمی مانند قرمزی، سوزش یا حتی کوری را به شدت افزایش می دهد. برای کاهش خطرات مربوط به گرد و غبار، هنگام کار با مخلوط خشک، حتماً از وسایل حفاظتی مناسب استفاده کنید.

کلام پایانی

شاتکریت یک روش بی حد و حصر است که برای بسیاری از پروژه ها ایده آل است. می‌توان آن را در هر جهتی اعمال کرد، سفارشی‌سازی را آسان می‌کند و به سطحی بادوام تبدیل می‌شود که می‌تواند تقریباً هر چیزی را تحمل کند. تا زمانی که توسط یک متخصص بسیار ماهر به کار گرفته شود، تقریبا برای هر پروژه کاربردی بتن ایده آل است.

شرکت مهندسی توسعه عمران داتام ، به عنوان یک شرکت پیشرو و مستقل، با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ارائه خدمات کلایمر و اجاره کلایمر ، انواع دستگاه فوم بتن ، دستگاه شاتکریت ، دستگاه انتقال مصالح ، دستگاه گچ پاش و غیره فعالیت می نماید. رسالت اصلی شرکت عمران داتام ، ارائه محصولات و تجهیزات عمرانی و ساخت و ساز به روز ، مطمئن ، ایمن با قیمت مناسب و کیفیت بالاست و مشارکت مسئولانه در حفظ سلامت و ایمنی پرسنل و ساخت و سازها دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول و دریافت مشاوره یا ثبت سفارش خرید کافی است ، با شماره ۰۹۱۲۲۱۲۹۰۳۴ تماس بگیرید.

بیشتر بدانید :

آیا می توان از شاتکریت در شیب تند استفاده کرد؟

اهمیت نسبت آب به سیمان در دستگاه شاتکریت

آیا همه می توانند از دستگاه شاتکریت استفاده کنند؟

روشهای تعمیر و نگهداری شاتکریت

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *