مزایای دستگاه شاتکریت

استفاده روزافزون از بتن پاشیده شده با شاتکریت در صنعت ساختمان یکی از عوامل رشد اولیه بازار است. پاشش بتن توسط دستگاه شاتکریت به طور فزاینده ای در بین پیمانکاران و سازندگان محبوب می شود، زیرا کاربرد آن بسیار مقرون به صرفه و انعطاف پذیر است. بتن پاششی توسط دستگاه شاتکریت ، در مقایسه با بتن معمولی چندین مزیت دارد و دوام بیشتری دارد، زیرا استحکام مکانیکی بالاتری را به ساختمان‌ها و ساخت و سازها می‌دهد. مزایای دستگاه شاتکریت و استفاده از بتن پاشیده شده با شاتکریت در فعالیت های ساختمانی باعث می شود سازه کمتر متخلخل باشد که باعث افزایش استحکام  و کاهش زمان ساخت و هزینه ها می شود.

دستگاه شاتکریت

شاتکریت، گنیت یا بتن پاشیده شده بتن یا ملاتی است که از طریق شیلنگ منتقل می شود و به صورت پنوماتیک با سرعت بالا بر روی سطح توسط دستگاه شاتکریت پخش می شود. شاتکریت مخلوطی از سیمان، سنگدانه ها و آب است که معمولاً با میله های فولادی معمولی، مش فولادی یا الیاف تقویت می شود. شاتکریت توسط دستگاهی انجام می شود که از یک تفنگ ملات یا بتن پاش و یک کمپرسور تشکیل شده است، که به آن دستگاه شاتکریت گفته می شود.

کاربرد دستگاه شاتکریت

بخش ساخت و ساز زیرزمینی 37 درصد از بازار جهانی بتن پاشیده شده با شاتکریت را به خود اختصاص داده است و انتظار می رود به دلیل نیاز روزافزون به حمل و نقل و افزایش حفاری های زیرزمینی ، نیاز خود در این زمینه را افزایش دهد. بازار سازه های نگهدارنده آب سریع ترین نرخ رشد را نشان خواهد داد و انتظار می رود افزایش تقاضا برای ساخت و ساز در کشورهای در حال توسعه باعث رشد سریع این بخش شود. مناطق اصلی کاربرد بتن پاشیده شده با شاتکریت در سازه های نگهدارنده آب عبارتند از:

دیوارهای قنات ها، استخرها، مخازن و سدها، برج های آب، پوشش کانال ها و کانال های آبیاری و زهکشی، سازه های حفظ آب مانند سدها، دروازه های چک و غیره .

افزایش تعداد تونل‌سازی و فعالیت‌های معدنی در صنایع ساخت‌وساز زیرزمینی و ساخت‌وسازهای عمرانی ، چشم‌انداز رشد بازار بتن پاشیده شده با شاتکریت را افزایش می‌دهد. فعالیت‌های رو به رشد جاده‌های زیرزمینی و ساخت تونل در مناطق مختلف ، جریان ترافیک را در مناطق پرجمعیت ساده‌تر می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که به پذیرش بتن پاشیده شده با شاتکریت در منطقه کمک کند. همچنین ، ثابت شده است که شاتکریت بهترین روش برای ساخت سطوح منحنی مانند گنبد، تونل و غیره است. مزایای دستگاه شاتکریت و شاتکریت به بهبود فناوری و کنترل پیشرفته وظایف و تکمیل با صرفه جویی بیشتر در زمان و سرمایه گذاری می شود.

مزایای دستگاه شاتکریتچرا دستگاه شاتکریت ؟

از شاتکریت در مکان های مختلفی استفاده می شود که باعث شده است تا استفاده از دستگاه شاتکریت مورد توجه قرار گیرد. از شاتکریت و دستگاه شاتکریت ، در دهانه های زیرزمینی در تونل ها، معادن، زهکشی و ممیزی های بهره برداری استفاده می شود. در شیب سنگ، ترکیب با تکنیک های تثبیت سنگ و خاک، تثبیت و پشتیبانی از پی های گودبرداری را فراهم می کند. برای محافظت از پوشش کانال، ایمنی پل و تثبیت جریان زباله استفاده می شود. همچنین برای بازسازی سازه های بتن مسلح مانند پل ها، فرآوری های شیمیایی و جابجایی محصولات استفاده می شود.
برای بازسازی سازه های دریایی در حال فرسودگی مانند دیوارها، اسکله ها، دریاها و غیره استفاده می شود. از مشخصات و ویژگی های شاتکریت می توان به خوارد زیر اشاره کرد :

  • شاتکریت نسبت به بتن معمولی مقرون به صرفه تر است زیرا به قالب کمتری نیاز دارد.
  • فقط به فضای کوچکی برای ساخت نیاز دارد.
  • در دستگاه شاتکریت، محتوای سیمان زیاد است، بنابراین بادوام است.
  • در برابر آتش، بلایا، کپک و غره مقاوم بوده و همچنین نفوذپذیری کمی دارد.
  • جرم مقاومت حرارتی خوبی دارد.

خواص دستگاه شاتکریت

  • مقاومت در برابر یخ زدگی و ذوب شدن

یکی از مزایای دستگاه شاتکریت این است که ، مخلوط مرطوب با وارد کردن یک سیستم هوای مناسب، مقاومت در برابر یخ زدگی را تضمین می کند. به طور معمول، مخلوطی از 8 تا 12 درصد هوا دارای یک سیستم هوای صفر مناسب است. اگرچه بسیاری از فرآیندهای اختلاط خشک زمانی که در معرض انجماد و ذوب ملایم قرار می گیرند، انجام می شود، دستگاه شاتکریت مخلوط خشک بیشتر از شاتکریت مخلوط مرطوب در معرض مشکلات سرد و ذوب است. این به دلیل مشکل در ورود به هوا و ایجاد یک سیستم هوای کافی در شاتکریت مخلوط خشک است.

  • قدرت

به نظر می رسد نسبت بین مقاومت فشاری و خمشی مشابه بتن معمولی باشد. همچنین روابط بین نسبت آب به سیمان و مقاومت نیز از الگوی کلی با مقاومت بالاتر و نسبت آب به سیمان کمتر پیروی می کند. استحکام اولیه می تواند بسیار زیاد باشد و در عرض 5 ساعت به 7 نیوتن بر میلی متر مربع و در 24 ساعت به 21 نیوتن بر میلی متر مربع برسد.

  • سختی

الیاف را می توان در نتیجه محصولی که ظرفیت حمل بار قابل توجهی را پس از وقوع اولین ترک نشان می دهد به شاتکریت اضافه کرد. رابطه ظرفیت بار پس از ترک با ظرفیت بار در ترک اول به عنوان سختی تعریف می شود. نوع، اندازه، شکل و کمیت الیاف میزان این عملکرد را تعیین می کند. چگالی و نفوذپذیری می تواند عالی باشد به شرط اینکه اقدامات خوب در این زمینه دنبال شود.

فرآیند ساخت شاتکریت توسط دستگاه شاتکریت

ساخت شاتکریت ، توسط دستگاه شاتکرین به دو صورت شاتکریت مرطوب و شاتکریت خشک تولید می شود. در فرآیند اختلاط مرطوب ، سیمان، سنگدانه ها، مخلوط ها و آب قبل از شکل پذیری و هوادهی با هم مخلوط می شوند. به طور معمول، یک کامیون بتن، یک مخلوط مرطوب را تامین می کند و توسط دستگاه شاتکریت پمپ می شود. مخلوط های مرطوب برای مکان های زیادی با دسترسی آسان به خودروهای ساختمانی استفاده می شود. مزایای فرآیند مرطوب عبارتند از :

  • نیاز به قالب ندارد.
  • روش مقرون به صرفه برای بتن ریزی.
  • ایده آل برای کاربرده در سطوح نامنظم
  • امکان جابجایی آسان مواد را در مناطق صعب العبور فراهم می کند.

در فرآیند اختلاط خشک، سیمان، سنگدانه و مواد افزودنی با هم مخلوط می شوند، به صورت پنوماتیک از طریق یک لوله و سپس از طریق یک حلقه آب از نازل منتقل می شوند. آب به طور یکنواخت در سراسر مخلوط اعمال می شود. به طور معمول، مخلوط های خشک برای قرار دادن حجم های کوچک تا متوسط یا در شرایط دسترسی محدود به وسیله نقلیه استفاده می شود. شاتکریت در شرایطی استفاده می شود که قالب بندی مقرون به صرفه یا غیر عملی باشد. مزایای فرآیند خشک عبارتند از :

  • راه اندازی، خاموش کردن و تمیز کردن آسان.
  • کنترل مواد در محل
  • نازل می تواند تفنگ را تا 1000 فوت به صورت افقی یا 500 فوت به صورت عمودی حرکت دهد.

مزایای دستگاه شاتکریت

  • در این فرآیند، ساختار کمی یا بدون نیاز است.
  • این فرآیند مقرون به صرفه برای قرار دادن بتن است.
  • ایده آل برای سطوح نامنظم.
  • این امکان جابجایی آسان مواد را در مناطق صعب العبور فراهم می کند.
  • برای راه اندازی، خاموش کردن و تمیز کردن آسان است.
  • ظرفیت حمل بار را به دلیل توزیع مجدد تنش افزایش می دهد.
  • مقاومت در برابر خوردگی عالی را فراهم می کند.

نکات استفاده از دستگاه شاتکریت

در زمان استفاده از شاتکریت در ساخت و سازهاوپاشش ن توسط دستگاه شاتکریت ، توجه داشته باشید که باید به محدودیت ها و نکات مربوط به دشتگاه شاتکریت و بتن تشکیل شده داشته باشد. این موارد و نکات عبارتند از :

  • آب باران سیمان را از سطح شنی دور می کند یا ممکن است اشباع شود و باعث خمیدگی یا شکستن آن شود.
  • باد شدید مواد را بین نازل ها جدا می کند، هدف از رسوب کاهش انرژی است.
  • این نیاز به نیروهای متخصص و ماهر و اطلاعات دقیق ژئوتکنیکی دارد.
  • استفاده نادرست از شاتکریت می تواند وضعیت بسیار بدتری نسبت به شرایط درمان نشده ایجاد کند.

کلام آخر

مزایای دستگاه شاتکریت و استفاده از گانیت یا بتن پاششی در ساخت و سازها باعث شده است تا استفاده از دستگاه شاتکریت روز به روز افزایش یافته و در مکان های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. شرکت مهندسی توسعه عمران داتام ، به عنوان یک شرکت پیشرو و مستقل، با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ارائه خدمات کلایمر و اجاره کلایمر ، انواع دستگاه فوم بتن ، دستگاه شاتکریت ، دستگاه انتقال مصالح ، دستگاه گچ پاش و غیره فعالیت می نماید. رسالت اصلی شرکت عمران داتام ، ارائه محصولات و تجهیزات عمرانی و ساخت و ساز به روز ، مطمئن ، ایمن با قیمت مناسب و کیفی بالاست و مشارکت مسئولانه در حفظ سلامت و ایمنی پرسنل و ساخت و سازها دارد. از این رو جهت خرید و اجاره تجهیزات مورد نیاز خود بت شماره ۰۹۱۲۲۱۲۹۰۳۴ تماس بگیرید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *