چگونگی ساخت فوم بتن

فوم بتن چیست ؟

فوم بتن یک سیمان ماسه ای دارای حباب با حداقل 20 درصد حجم هوا می باشد که عمل آوری شده است. فوم بتن از دوغاب سیمان ساخته شده است و می تواند تا 85٪ فوم یا هوا داشته باشد. اکثر بتن فوم دار به حداقل 50 درصد فوم یا هوا بر حسب حجم نیاز دارند. برای ساخت فوم بتن، هوا توسط دستگاه فوم بتن وارد فوم پیش ساخته می شود و با مواد مبتنی بر سیمان مخلوط می شود تا کامپوزیت های کم چگالی تشکیل شود. چگالی فوم بتن قابل تنظیم است. آنها از حدود 400 کیلوگرم بر متر مکعب تا 1800 کیلوگرم بر متر مکعب، با قدرت‌های بین 0.5 نیوتن بر میلی‌متر مربع تا 12 نیوتن بر میلی‌متر مربع متغیر هستند.

فوم بتن همچنین به عنوان بتن فوم دار یا بتن لانه زنبوری سبک (LCC)، بتن لانه زنبوری با چگالی کم (LDCC)، بتن سبک هوادهی، بتن سبک لانه زنبوری، و همچنین سایر اصطلاحات خاص صنعت یا برند فوم شناخته می شود. ملات، فوم گروت و فوم سیمان. فوم بتن عمدتا از سنگدانه درشت ساخته شده است، اما با استفاده از دوغاب بتن مایع ساخته می شود. به همین دلیل است که ملات فوم، دوغاب یا سیمان ممکن است توصیف دقیق تری از مواد باشد. چگالی با جایگزینی برخی یا در برخی موارد تمام سنگدانه های ریز با محصولات فوم کنترل می شود.

خاکستر بادی و ماسه معمولاً سنگدانه های ریز مخلوط با آب و سیمان را که در دستگاه فوم بتن تولید می شود را تشکیل می دهند. برخی از تولید کنندگان توصیه می کنند که فقط از آب و سیمان و مواد کف کننده برای تولید مخلوط های بتن بسیار سبک استفاده شود.

چگونگی ساخت فوم بتنچگونگی ساخت فوم بتن

دوغاب بتن با محصول فوم هوادهی شده در دستگاه تولید فوم بتن مخلوط می شود. برای ایجاد کف، سازنده، عامل کف کننده را با آب و هوای ژنراتور مخلوط می کند. برای مقاومت در برابر فشارهای شیمیایی و مکانیکی اختلاط، ریختن، ریخته‌گری و انجماد بتن، حباب‌های ثابتی با پایداری بالا تولید می‌کند.

فوم بتن تولید شده را می توان در قالب ریخت یا مستقیماً به عناصر سازه پمپ کرد. با فوم، دوغاب بتن می تواند آزادانه جریان یابد. این به این دلیل است که حباب های فوم باد شونده تیکسوتروپیک هستند. خمیرهای چسبناک 24 ساعت طول می کشد تا کاملاً پخت شوند، اما می توان با استفاده از روش پخت با بخار، آن را تا 2 ساعت تسریع کرد. این تکنیک ها دما را تا 70 درجه سانتیگراد افزایش می دهند تا فرآیند پخت را سرعت بخشد. دمای مورد نیاز به متغیرهایی مانند رطوبت محیط و دمای خارجی و همچنین مخلوط خاص فوم بتن بستگی دارد. فوم بتن را می توان پس از شکل گیری کامل از قالب خارج کرد، البته در برخی از کاربردهای تولید بتن فوم شده، قبل از شکل گیری کامل، مواد را با استفاده از سیم فولادی به بلوک هایی با اندازه دلخواه برش می دهند.

مخلوط پایه محصولات فوم بتن دارای محتوای سیمان بسیار بالاتری نسبت به مخلوط بتن استاندارد مورد استفاده برای کاربردهای صفحه تخت و سازه است. علت ایم امر به دو دلیل می باشد:

  • اول : مقدار هوای محبوس شده در حباب های فوم در بتن، استحکام ماده را به طور تصاعدی با نرخ تورم بالاتر کاهش می دهد.
  • ثانیا : محتوای آب در دوغاب بتن به صورت خطی مقاومت بتن را با سرعت هیدراتاسیون بالاتر کاهش می دهد.

به طور کلی مخلوط فوم بتن حاوی آب بیشتری نسبت به بتن معمولی است. به همین دلیل می توان آنها را به راحتی پمپاژ کرد و به خوبی با مواد افزودنی فوم مخلوط کرد. عوامل کاهش دهنده آب و نرم کننده هایی که برای به حداقل رساندن محتوای آب در بتن معمولی استفاده می شوند، معمولاً هنگام مخلوط شدن با عوامل کف کننده عملکرد ضعیفی دارند.

فوم های مبتنی بر پروتئین خشک که معمولاً به عنوان عوامل کف کننده (یا سورفکتانت ها) برای این کاربرد استفاده می شوند، در صورت رقیق شدن در آب می توانند تا 20 برابر منبسط شوند. سورفکتانت در غلظت 3 تا 5 درصد رقیق می شود و از طریق یک اکسترودر هم زده می شود تا مخلوطی پایدار با کف تولید شود. در دهه 1990، عوامل کف کننده مبتنی بر سنتاز برای بهبود پایداری کف ساخته شدند. این آنزیم شامل پروتئین های بیوتکنولوژیکی بسیار فعال است که بر اساس پروتئولیز نیستند. این سورفکتانت های جدید با تولید فوم تخصصی و بهبود پایداری فوم و بتن فوم شده تقویت می شوند. اکنون، چگالی بتن فوم شده می تواند به 75 کیلوگرم بر متر مکعب برسد که تنها 7.5 درصد آب است.

کاربرد فوم بتن

فوم بتن در حال حاضر به طور گسترده در پروژه های زیرساختی، از جمله بزرگراه ها، ساختمان های تجاری، امداد رسانی در بلایای طبیعی، مدارس و توسعه های مسکونی در سراسر جهان استفاده می شود. فوم بتن بیشترین کاربرد را در پر کردن فضای خالی دارد و در بسیاری از محیط های ساخته شده استفاده شده است. برای محوطه سازی در نزدیکی پل ها، خاکریزها و پرکردن ترانشه ها استفاده می شود. پروژه‌های زیرساختی از آن برای خطوط لوله متروکه، پر کردن حلقه‌ها و زیربنای جاده‌ها استفاده می‌کنند. ساختمان‌ها از آن به شکل بلوک‌های پیش‌ساخته برای ساخت دیوار یا پانل‌ها، دیوارهای ریخته‌شده در محل، کفپوش‌های عایق‌شده و سقف‌ها و پانل‌های عایق پیش‌ساخته استفاده می‌کنند.

چگونگی ساخت فوم بتندر پایان

چگونگی ساخت بتن می تواند ما را در رسیدن به هدفمان کمک نماید. اینکه از فوم بتن به چه منظوری استفاده می کنید و چه کاربردی در پروژه یاخت و ساتز شما دارد باعث می شود تا با شناخت فوم بتن و ساخت فوم بتن بتوانید در مکان ها و جاهای مختلفی از آن استفاده نمائید. شرکت عمران داتام تولید کننده دستگاه فوم بتن و انواع کلایمر و بلوک سبک و خدمات دیگری از جمله اجاره کلایمر در کنار شماست تا بهترین نوع فوم بتن را با دستگاه های تولید فوم بتن این شرکت ساخته و از آن در پروژه های ساختمانی و غیره ساختمانی خود استفاده نمائید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *