شاتکریت چیست

شاتکریت ملات یا بتنی است که توسط دستگاه شاتکریت به صورت پنوماتیکی توسط نازلی با سرعت بالا بر روی سطح آماده شده پرتاب یا پاشیده می شود. کل سیستم به عنوان اسپری کریت نیز شناخته می شود. اساساً دو نوع فرآیند شاتکریت وجود دارد :

  • فرآیند مخلوط خشک
  • فرآیند مخلوط تر

شاتکریت چیست ؟

شاتکریت بتن یا ملات با کارایی بالا است که توسط دستگاه شاتکریت و با عبور از شیلنگ لوله و با کمک فشار با سرعت بیشتری بر روی سطح کار پخش می شود. این فرآیند توسط نیروی پاششی ، باعث تراکم بتن یا ملات می شود و در محل مورد نظر لایه های بتن را به ضخامت لازم می رساند. می توان گفت ، شاتکریت بهترین روش برای ساخت سطوح منحنی است.

در حال حاضر با استفاده از فناوری شاتکریت ساخت بسیاری از مناطق مانند گنبدهای تونل بسیار ساده تر است. پاشش شاتکریت توسط دستگاه شاتکریت ، یک روش عمومی برای افزایش گیرایی موادی است که ماهیت سیمانی دارند ازجمله بتن یا فوم بتن که برای طیف وسیعی از کارها مورد استفاده قرار می گیرند.

شاتکریت چیست

چرا از شاتکریت استفاده می کنید ؟

از سال 1900 که شخصی آمریکایی به نام تاکسیدرمیت ، شاتکریت را اختراع کرد تا کنون، پیشرفت های متعددی در زمینه های مختلف از خود دستگاه شاتکریت تا انواع شاتکریت و روش های استفاده پنوماتیکی ملات یا بتن صورت گرفته است.

امروزه شاتکریت با توجه به قابلیت انطباق، دوام، استحکام بالا، ظرفیت چسبندگی زیاد، به ماده ای ضروری تبدیل شده است و در فضاهای سخت به طور موثری روی سطحی با سرعت بالا ریخته می شود و برای کارکرد مفید است. کاربردهای آن از سطح شیب تا بازسازی سازه های موجود را شامل می شود.

شاتکریت معمولاً به دلایلی برای محافظت از سطحی که دچار آسیب شده و یا به دلیل شکستگی و تغییر شکل نامناسب ، روی سطح مورد نظر اعمال می شود. در مناطق دارای معادن، استفاده از شاتکریت ، در سال های اخیر تقاضای بالایی داشته است. کار همزمان چندین سرفصل، شرایط پرشدن غافلگیرکننده و مشکل در دسترسی، بخشی از مسائلی هستند که برای استخراج زیرزمینی غیرقابل انکار هستند و به کاربردهای جدید و خلاقانه فناوری شاتکریت نیاز دارند.

انواع شاتکریت

در اکثر موارد دو نوع فناوری شاتکریت وجود دارد، مانند:

  • شاتکریت خشک (DMS)
  • شاتکریت تر (WMS)

شاتکریت خشک

در این نوع فرآیند شاتکریت ، مخلوط سیمان و ماسه مرطوب در دستگاه شاتکریت ، از طریق لوله شلنگ انتقال به یک تغذیه مکانیکی منحصر به فرد به نام سخت افزار انتقال، منتقل می شود. این مخلوط توسط چرخ تغذیه وارد شیلنگ انتقال می شود. این ماده با هوای بسته بندی شده منتقل می شود که در آن آب تحت کشش قرار می گیرد و با اتصالات مختلف مخلوط می شود. بتن آماده با سرعت زیاد از دهانه به سمت سطح پرتاب می شود تا روی سطح مورد نظر پاشش شود. در این فرآیند، هر گونه تغییر در مقدار آب می تواند بدون کشش زیاد توسط نازلمن انجام شود.

در صورتی که محتوای آب بیشتر باشد، بتن به طور کلی در هنگام پاشش به سطح عمودی ، می ریزد. اندازه آب باید تغییر کند که اتلاف مواد در حال برگشت به حداقلبرسد. نسبت آب به سیمان باید در محدوده 0.33 تا 0.50 باشد. چند نوع سخت افزار برای شاتکریت با این روش قابل دسترسی است. سخت افزاری که یک موجودی ثابت از ملات را تضمین می کند می تواند مواد را به فاصله 45 تا 100 متر به صورت عمودی و 300 تا 500 متر به صورت افقی منتقل کند.

شاتکریت تر

در این نوع فرآیند شاتکریت ، هر یک از اتصالات مانند ماسه، سیمان، آب و سنگدانه‌های درشت کوچکتر قبل از ورود به محفظه سخت‌افزار با هم مخلوط می‌شوند. بتن مخلوط آماده شده با هوای اضافی در دهانه دستگاه شاتکریت تزریق می شود تا سرعت را افزایش داده و روی سطح مورد نظر اجرا شود. تجهیزات مجهز به بتن ریزی با سرعت 3.0 تا 9.0 متر مکعب در ساعت قابل دسترسی است.

سقوط یک قطعه ملات یا بتن روی سطحی که باید با آن برخورد کند، به دلیل سرعت زیاد جریان، به عقب برگشتی نامیده می شود و به نسبت آب به سیمان و ماهیت و موقعیت آن بستگی دارد. محدوده پیش‌بینی‌شده برگشت به عقب 5.0 تا 15 درصد برای دال‌های افقی، 15 درصد تا 30 درصد برای سطوح عمودی و شیب‌دار و 0.02 تا 0.5 برای گوشه‌ها و سطوح بالای سر است.

در صورت استفاده از فوم بتن ، فرآیند مخلوط خشک ترجیح داده می شود. نسبت آب به سیمان کمتر استفاده شده، استحکام بالاتر، خشک شدن و انقباض خزشی کمتر و دوام بالاتر را به همراه دارد. اگرچه در فرآیند مرطوب، دوام بالاتر می تواند بدون کشش زیاد با استفاده از حباب هوا انجام شود. هنگامی که نسبت آب به سیمان می تواند به طور دقیق در فرآیند مرطوب کنترل شود، فرآیند مرطوب اکثر مشکلات را ایجاد نمی کند.

کاربردهای شاتکریت

در ساخت و سازهای مختلف مانند سطوح باریک افقی یا عمودی، به ویژه بخش های خمیده یا منحنی، مخزن، کانال و پوشش تونل به طور گسترده ای از دستگاه شاتکریت استفاده می شود. علاوه بر این در سازه های نگهدارنده آب، استخرهای شنا و ساخت مخازن نیز استفاده می شود و به طور موثر در تنظیم شیب های سنگ و اطمینان از سطوح سنگی تازه کشف شده استفاده شده است.
شاتکریت ابزاری است برای اطمینان در برابر خوردگی طولانی مدت پیلینگ، مخازن نفت، تقویت زغال سنگ، قاب های فولادی ساختمان و سازه های مختلف ساختمانی، درست مانند پوشش فولاد سازه ای برای عایق کاری و برای کاربردهای در دمای بالا، مانند پوشش مقاوم دودکش ها، کوره ها و غیره استفاده می شوند.

مواد تشکیل دهنده شاتکریت

سیمان، ماسه، آب و سنگدانه ها مواد ضروری هستند که در شاتکریت در کنار مواد افزودنی و نرم کننده های مختلف برای بهبود عملکرد آن استفاده می شوند. نسبت آب به سیمان بالا باعث گیرش کند می شود و کیفیت نهایی را تحت تأثیر قرار می دهد، در حالی که میزان رطوبت در ماسه یا سنگدانه ها به طور دقیق اندازه گیری می شود. نسبت آب به سیمان ایده آل حدود 0.45 است. ترکیب ماسه یا سنگدانه به بهره آب، شتاب دهنده ها، کارایی، انقباض، برگشت به عقب و دوام بستگی دارد.

  • سیمان
    پیش نیازهای سیمان برای شاتکریت مانند بتن سنتی است. سیمان کم قلیایی باید زمانی اضافه شود که سنگدانه های مورد استفاده به عنوان پذیرای شیمیایی با قلیایی های موجود در سیمان در نظر گرفته شوند. سیمان حباب کننده هوا با فرآیند اختلاط مرطوب استفاده شده است و نتایج تغییر یافته ای را به همراه داشته است، با محتوای هوا معمولاً بسیار کمتر از بتن معمولی.

به طور کلی، استفاده از سیمان حباب کننده هوا پیشنهاد نمی شود، زیرا محتویات هوای راه اندازی تحت تأثیر عوامل بیرونی، به عنوان مثال، طول شلنگ، فشار هوا و نوع سخت افزار قرار دارد. پوزولان با هیدروکسید کلسیم و آب هنگامی که به ماتریس سیمان پرتلند اضافه می شود پاسخ می دهد تا ژل سیلیکات کلسیم بیشتری ایجاد کند.

  • آب
    در زمان اختلاط آب، آب آشامیدنی باید استفاده شود.  هیچ پیش نیاز منحصر به فردی برای عمل آوری آب به کار رفته در شاتکریت ضروری نیست. در حین آماده سازی شاتکریت ، آب باید از اجزایی که باعث ایجاد لکه می شوند، آزاد شود.
  • تجمیع
    شاتکریت کردن سنگدانه های سبک به طور کلی برای فرآیند اختلاط خشک مفید است. از آنجایی که تماس سنگدانه و رطوبت از دهانه شروع می شود، کارایی شدیدا کاهش می یابد که در فوم بتن معمولی این اتفاق نمی افتد.
  • میلگردهای تقویت شده
    میلگردهای استفاده شده در سطح برای شاتکریت باید مشخصات مشابهی را نسبت به بتن معمولی داشته باشند. با توجه به روش قرار دادن، استفاده از میلگردهای بزرگتر از قطر 16 میلی متر یا غلظت قابل توجه فولاد مفید نیست. میله‌های بسیار زیاد، انجام شاتکریت با کیفیت خوب را در پشت میله دشوار می‌کند. به طور کلی، فاصله میله‌ها از 150 تا 300 میلی‌متر برای تقویت شاتکریت پیشنهاد می‌شود.

مزایای شاتکریت

شاتکریت بسیار مفید است و مزایای زیادی نسبت به بتن معمولی در انواع جدید کارهای ساختمانی و تعمیراتی دارد. چسبندگی عالی، لایه های بتنی را بسیار مستحکم می کند. مقرون به صرفه تر از بتن معمولی بوده و نیاز به قالب بندی کمتری دارد. بتن را می توان توسط یک نازل از فاصله ایمن اعمال کرد. از جمله مزایای شاتکریت عبارتتند از :

  • بسیار بادوام برای نگه داشتن تقسیم کننده می باشد.
  • شاتکریت باعث تقویت و ایمن سازی گوشه ها می شود.
  • تقسیم کننده های شاتکریت از نظر هزینه مناسبتر از تقسیم کننده های هلدینگ معمولی هستند.
  • سرعت ساخت بالاتر در تضاد با تقسیم کننده های بتن ریخته شده در محل.
  • از فناوری شاتکریت به عنوان یک اصلاح کننده در طول ساخت و ساز استفاده می شود.
  • دوام بالا، استحکام بالا و نفوذپذیری کم را ارائه می دهد.
  • از آنجایی که سیمان کاری با سمپاشی بسیار سریع انجام می شود، هزینه کار کم است.
  • استحکام چسبندگی زیادی به سطح زمین می دهد.
  • استفاده از مواد قاب را تا 100٪ کاهش می دهد.
  • نیاز به تعادل اضافی برای نگه داشتن تقسیم کننده را از بین ببرید.
  • زمان لازم برای گیرش سازه و ریختن بتن را کاهش می دهد.

سخن پایانی

از شاتکریت و دستگاه شاتکریت برای پروژه های مختلف استفاده می شود. یکی از کاربردهای فراوان شاتکریت در کارهای مهندسی عمران، پشتیبانی از شیب است، برشی در زمین که با زاویه شیب دار نسبت به افقی است. شیب هایی که اغلب در حین ساخت بزرگراه ها، سدها یا خطوط راه آهن ایجاد می شوند، عموماً به گونه ای طراحی می شوند که توده سنگ بتواند خود را نگه دارد. اما ممکن است گاهی اوقات برای جلوگیری از لغزش و شکست نیاز به پشتیبانی اضافی داشته باشند. در اینصورت می توان از شاتکریت استفاده کرد.

برای خرید دستگاه شاتکریت در مدل های متنوع و کاربرد های مختلف و همچنین سایر تجهیزات ساخت و ساز و عمرانی مانند دستگاه فوم بتن و کلایمر و دریافت خدمات مختلف از جمله اجاره کلایمر از شرکت توسعه عمران داتام با شماره 09122129034 تماس بگیرد.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *