سیستم مونوریل

کلایمرها در انواع و مدل های مختلف طراحی شده و در مکان ها و پروژه های بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد . از کلایمرها در ساختمان سازی جهت کار در ارتفاعات، ساخت سدها، سیلوها، نظافت شیشه ها و نمای ساختمان ها میتوان استفاده کرد. اجاره کلایمر و خرید کلایمر از خدماتی هستند که شرکت های عرضه ککنده کلایمر آنها را ارائه می دهند.

سیستم مونوریل

سیستم‌ پیشرفته مونوریل بهترین راه حل برای دستیابی به سطوح زیر طاقچه‌ها، برآمدگی پل‌ها، سقف‌های شیب‌دار و فضاهای داخلی بوده که امروزه در بسیاری از نقاط دنیا حتی کشور عزیز خودمان مورد استفاده قرار گرفته است. سیستم مونوریل (Mono Rail) نوعی کلایمر است که در دور تا دور ساختمان نصب می‌شود. این سیستم شامل ریل‌هایی است که دور ساختمان کشیده می‌شوند و کابین مونوریل به صورت افقی روی آن حرکت می‌کند. همچنین این سیستم قابلیت حرکت در مسیرهای شیبدار را دارد و در نمونه‌های مختلف موجود است. در این مقاله به بررسی انواع مونوریل و کاربردشان در ساختمان می‌پردازیم.

مونوریل ها در کجا نصب می شوند؟

سیستم مونوریل برای دسترسی به نمای ساختمان است و برای دستیابی به سقف‌های شیب‌دار، فضای داخلی ساختمان و فضای پشت بام نصب می‌شود. ریل کشی می‌تواند روی نمای ساختمان با استفاده از دستک های ویژه به نام “Wall Mounted Brackets” یا روی کف بام با دستک هایی به نام “Roof   Mounted Brackets” یا زیر سقف و کنسول نصب می‌شوند. همچنین اگر نیاز به بلوک کشی در قسمتی از ساختمان بودید از خط تولید بلوک سبک استفاده کنید.

نگران عدم هماهنگی این سیستم با نمای ساختمان نباشید، بهتر است رنگ مونوریل را متناسب با نمای ساختمان انتخاب کنید. علاوه بر کاربرد زیادی که دارد، زیبایی خاصی به ظاهر نمای ساختمان خواهد داد. در ساختمان‌های خیلی بلند و آسمان خراش‌ها، مونوریل‌ها اصلا قابل دیدن نیستند. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید این نمونه‌ها را در وبسایت عمران داتام مشاهده کنید.

انواع مونوریل (mono rail)

سیستم مونوریل به دو طریق دستی و برقی در یک سطح افقی، دور تا دور ساختمان حرکت می‌کند. حرکت مونوریل با توجه به نوع کاربرد، ساختمان مورد استفاده و شرایط مدنظر، به صورت مکانیکی یا به‌وسیله نیروی موتوربرق حرکت می‌کند.

مونوریل دستی؛ ساده‌ترین نمونه مونوریل

مونوریل دستی یا مونوریل مکانیکی جز ساده‎‌ترین مونوریل‌هایی هستند که حرکت آن‌ها با نیروی دست انجام می‌شود. نیروی دست به به‌وسیله سیم بوکسل، موجب حرکت مونوریل می‌شود. همچنین برای راحتی حرکت، سیم بوکسل چند متر پایین‌تر از کابین اصلی قرار می‌گیرد. فراموش نکنید مونوریل دستی برای سطوح صاف کاربرد دارد و شما نمی‌توانید در جایی که حتی کمترین شیب را دارند به سادگی از آن استفاده کنید. در سطح‌های شیب‌دار باید از قرقره‌های موتوری استفاده کنیم. همچنین فوم بتن مرغوب که وزن متعادلی داشته باشد و روی کابین مونوریل و بالابرها سنگینی نکند برای جابه‌جایی اهمیت زیادی دارد. بنابراین برای تولید و مخلوط فوم بتن، دستگاه فوم بتن تک فاز وبسایت عمران داتام خریداری کنید.

مونوریل برقی؛ حرکت افقی روی ریل دور تا دور ساختمان

مونوریل برقی نوع دیگری از مونوریل‌ها است که به کمک سیستم برقی حرکت می‌کند. شما می‌توانید به وسیله سیستم موتوربرق و دکمه‌های روی کابین، مونوریل را حرکت دهید. برای کارهای سنگین و ساختمان‌های بزرگ‌تر از مونوریل برقی کمک می‌گیریم. همانطور که می‌دانید از این وسیله در حرکت‌های افقی استفاده می‌شود و برای حرکت‌هایی که شیب داشته باشند موتوربالارونده برقی لازم داریم. اگر سطح شیب بیشتر شد، به‌جای مونورریل باید از کلایمرها استفاده کنیم. کلایمرها قابلیت حرکت عمودی را دارند و به‌منظور جا‌به‌جایی مصالح ساختمانی استفاده می‌شوند.

کاربردهای سیستم مونو ریل

ریل کشی مونوریل به دو صورت انجام می‌شود که براساس نوع پروژه، کاربرد متفاوتی خواهد داشت. ریل‌ها روی نمای ساختمان و روی کف پشت‌بام نصب می‌شوند. برای ساختمان‌هایی که فضای پشت­بامی کمی دارند، مونوریل این کمبود فضا را جبران خواهد کرد. بهتر است بدانید وقتی که سطح بام شیبدار باشد تنها راه‌حل استفاده از مونوریل­های است.

اگر در ساختمان سیستم دسترسی نصب شده باشد، تنها راه کنترل آن استفاده از مونوریل خواهد بود. بدون شک استفاده از این سیستم صرفه اقتصادی دارد و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین برای کاهش بیشتر هزینه‌ها و کم کردن استهلاک دستگاه، بهتر است از دستگاه فوم بتن سه فاز برای تولید و مخلوط فوم بتن استفاده کنید.

کلام آخر

در این مطلب کاربرد مونو ریل برقی و دستی را بررسی کردیم. همچنین دیدیم این سیستم کجای ساختمان نصب می‌شود. ساختمان‌های بلند یا آسمان خراش‎‌ها بهترین گزینه‌ها برای استفاده از مونوریل هستند و هزینه‌های انجام یک پروژ‌ه را خیلی کاهش می‌دهد. نگران پیدا کردن این سیستم پرکاربرد نباشید. شما می‌توانید به راحتی از طریق شرکت عمران داتام انواع مونوریل‌ها را خریداری کنید. برای تهیه این سیستم یا یافتن پاسخ سوالات خود در مورد مونوریل، با شماره 02176218992 تماس بگیرید. همکاران ما در بخش پشتیبانی پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستند.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *