سنگدانه در بتن چیست؟

سنگدانه در بتن چیست؟ دقیقا چه چیزی بتن را اینقدر قوی می کند؟ چه چیزی به بتن خواص استثنایی از جمله تطبیق پذیری، دوام، استحکام و مقاومت در برابر سایش و پارگی می دهد؟ سنگدانه ها جزء اصلی بتن هستند. آنها نه تنها نقش کلیدی در دادن این ویژگی های مورد نیاز به مواد دارند، بلکه یکی از عوامل اصلی در تعیین نوع بتن نیز هستند. بسته به نوع سنگدانه هایی که استفاده می شود، بتن می تواند نازک با سطح صاف یا بسیار مقاوم باشد و بتواند در سخت ترین محیط ها مقاومت کند. اگر می خواهید از بتن و دستگاه شاتکریت در پروژه خود استفاده کنید، بسیار مهم است که سنگدانه ها و نحوه کار آنها را درک کنید. با خواندن این مطلب درمی یابید که سنگدانه های بتنی چیست، انواع مختلف سنگدانه های بتنی و طیف گسترده ای از مزایای آنها را بیاموزید.

سنگدانه در بتن چیست؟

سنگدانه ها مواد دانه ای هستند که با یک محیط سیمانی برای تشکیل بتن، فوم بتن یا ملات هیدرولیک استفاده می شوند. آنها مواد اصلی در ساخت بتن، ملات و سایر مصالح ساختمانی هستند و در ساخت و نگهداری سازه هایی مانند بزرگراه ها، پیاده روها، پارکینگ ها، باند فرودگاه ها و راه آهن استفاده می شوند. سنگدانه های بتنی از مواد زمین شناسی مانند شن، ماسه و سنگ خرد شده تشکیل شده اند. اندازه ذرات تعیین می کند که یک سنگدانه درشت (به عنوان مثال شن) یا یک سنگدانه ریز (مانند شن) باشد. بتن حاصل را می توان با توجه به کاربرد و کاربرد آن در حالت طبیعی استفاده کرد یا خرد کرد. مصالح سنگدانه به فشرده تر شدن مخلوط بتن کمک می کند. آنها همچنین مصرف سیمان و آب را کاهش می دهند و به مقاومت مکانیکی بتن کمک می کنند و آنها را به یک عنصر ضروری در ساخت و نگهداری سازه های صلب تبدیل می کنند.

سنگدانه ها در بتن چگونه استفاده می شوند؟

سنگدانه ها تا حد زیادی جزء اصلی مخلوط های بتن هستند. در واقع بین 60 تا 80 درصد از حجم کل بتن از سنگدانه ها حاصل می شود. برای تشکیل بتن، سنگدانه ها را با سیمان و آب مخلوط می کنند. سنگدانه ها هم از نظر شکل و اندازه و هم از نظر موادی که از آنها ساخته می شوند بسیار متنوع هستند. آنها می توانند از ماسه ریز تا سنگ های درشت بزرگ متغیر باشند و از ماسه، شن، سنگ خرد شده، سرباره و غیره ساخته شوند. فراتر از اثبات ساده بتن با اکثر حجم آن، سنگدانه ها همان چیزی هستند که به بتن خواص تعیین کننده آن را می دهند.

سنگدانه ها برای استحکام و دوام بتن استفاده می شوند. این مواد هستند که به بتن استحکام و پایداری می دهند و همچنین به کاهش خطر انقباض و ترک خوردگی در هنگام خشک شدن بتن کمک می کنند. علاوه بر این، سنگدانه ها برای دستیابی به عملکرد کلی بتن نیز کلیدی هستند. انتخاب نوع سنگدانه، مواد و تناسب آن چیزی است که انواع مختلف بتن را متمایز می کند. بنابراین، به لطف سنگدانه ها و تطبیق پذیری آنها، بتن می تواند از کفپوش مایع گرفته تا آسفالت سنگین باشد.

انواع سنگدانه های مورد استفاده در بتن چیست؟

سنگدانه ها را می توان بر اساس اندازه، منشاء، نحوه تکه تکه شدن و ترکیب آنها به عنوان مثال دانه های کشاورزی، محوطه سازی و ورزشی طبقه بندی کرد. درک انواع مختلف سنگدانه های بتنی و کاربرد آنها برای اینکه بتوان با موفقیت از حداکثر پتانسیل آنها در زمان ساخت استفاده کرد، مهم است. برای مثال، سنگدانه‌های سنگ خرد شده در ساختن تله‌های شن و ماسه در زمین‌های گلف و همچنین در ساخت ساختمان‌ها و جاده‌ها بسیار مهم هستند. از سوی دیگر، شن کنترل عالی بر فرسایش و در فیلتراسیون و زهکشی آب ارائه می دهد. سنگدانه ها که به خودی خود استفاده می شوند به عنوان مواد پرکننده در هنگام آماده سازی یک سایت یا در خاکریزها نیز مفید هستند. مصالحی مانند شن و ماسه همچنین می تواند هنگام ایجاد یا بازسازی سواحل، سطوح ورزشی، مسیرهای مسابقه و سایر امکانات تفریحی استفاده شود. انواع سنگدانه هایی که در دسترس هستند بسیار متفاوت هستند و در طیف گسترده ای از اشکال، اندازه ها، مواد، چگالی، مقاومت و تخلخل وجود دارند. دو نوع اصلی سنگدانه های بتن عبارتند از: سنگدانه های درشت و سنگدانه های ریز.

نمونه هایی از مصالح سنگدانه عبارتند از:

  • سنگ خرد شده، از استخراج سنگ ها و خرد کردن آنها به اندازه و بافت دلخواه به دست می آیند. منابع سنگی می توانند آذرین، رسوبی یا دگرگونی باشند.
  • ماسه، در طبیعت یافت می شود. این ترکیب ریز از مواد سنگی و ذرات معدنی است و ترکیب آن بسته به منبع آن متغیر است. می توان از آن برای ساخت جاده ها یا برای ساخت بتن استفاده کرد. انواع مختلف ماسه عبارتند از: بلوک شنی 4; شن 4 دوز; شن و ماسه 5; شن و ماسه 4; و ماسه 5 شسته.
  • شن، رسوبات شن در یک فرآیند طبیعی رطوبت و فرسایش تولید می شوند. انواع مختلفی از شن – ¾ “و 1 ½ “، آب بند، پایه هیدرولیک و زیر پایه وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.
  • برای ساخت جاده، تولید بتن، یا برای اهداف تزئینی و زیبایی شناختی.
  • بتن بازیافتی از شکستن، آسیاب کردن یا برش بتن موجود به اندازه دلخواه به دست می آید. به دلیل ماهیت فشرده آن معمولاً به عنوان پایه ای استفاده می شود که سایر مصالح ساختمانی روی آن قرار می گیرند. این یک سطح محکم ایجاد می کند که به راحتی می توان روی آن ساخت.

قطر سنگدانه های درشت بیشتر از 5 میلی متر است. آنها همچنین از مواد قوی تری مانند شن، سنگ خرد شده و سرباره تشکیل شده اند. به این ترتیب، آنها برای ایجاد بتن قوی تر، که برای استفاده در تنظیمات سنگین تر طراحی شده است، استفاده می شوند. در مقایسه، سنگدانه های ریز قطری کمتر از 5 میلی متر دارند. به دلیل اندازه کوچکتر، سنگدانه های ریزتر به طور گسترده در بتن های با سطح بالا، مانند کف پوش استفاده می شود.

مزایای استفاده از مصالح با کیفیت بالا چیست؟

علاوه بر انواع مختلف و خواص سنگدانه هایی که می توانید خریداری کنید، سنگدانه ها دارای طیف قیمتی متفاوتی نیز هستند. اگرچه ممکن است وسوسه شوید که انواع ارزان‌تری از مصالح را انتخاب کنید، اما با سرمایه‌گذاری در سنگدانه‌های با کیفیت بالا، تعدادی از مزایای حیاتی وجود دارد. مزایای بتن شامل:

  • قدرت بهبود یافته
  • ماندگاری بالاتر
  • کارایی بهتر (که ریختن و شکل دهی بتن را آسان می کند)
  • کاهش خطر انقباض، با خشک شدن بتن
  • ظاهر یکنواخت تر و بی عیب و نقص برای بتن
  • طول عمر طولانی برای سازه
  • کاهش احتمال تعمیرات

در مقایسه، انتخاب سنگدانه‌های کم عیار می‌تواند منجر به ساختار بتنی ضعیف‌تر، با دوام کمتر، پرداخت تمیز کمتر و طول عمر کوتاه‌تر شود. در نتیجه، سرمایه گذاری در مصالح با کیفیت بالا در دراز مدت ارزش آن را دارد.

اهمیت مصالح سنگدانه برای بتن

بسیاری از انواع مصالح ساختمانی، از جمله بتن، آسفالت و ملات، از سنگدانه ها به عنوان مواد اصلی استفاده می کنند. استفاده از مصالح سنگدانه برای بتن باعث کاهش هزینه های تولید و افزایش مقاومت مخلوط بتن می شود. سنگدانه های خرد شده حدود 60 تا 75 درصد حجم بتن را تشکیل می دهند. این سنگدانه های خرد شده به طور قابل توجهی بر خواص بتن تازه مخلوط شده و سخت شده تأثیر می گذارد، آن را فشرده تر می کند، نفوذپذیری آن را کاهش می دهد (که آن را در برابر آب مقاوم تر می کند) و مقادیر حفظ حرارت آن را اصلاح می کند.

این ویژگی‌ها باعث می‌شود که مصالح سنگی در ساخت و نگهداری جاده‌ها، پیاده‌روها، پارکینگ‌ها، باند فرودگاه، خطوط راه‌آهن، و طیف وسیعی از ساختمان‌ها و جاده‌ها به یک عنصر ضروری تبدیل شوند. در واقع، مرحله طراحی اکثر پروژه های ساختمانی به طور کلی نیاز به تجزیه و تحلیل دقیق منبع سنگدانه ها، از جمله نوع و اندازه آنها، و همچنین خواص مواد سنگدانه های مورد نیاز در مراحل مختلف فرآیند ساخت و ساز دارد. علاوه بر استفاده از سنگدانه در بتن و پروژه های ساختمانی، سنگدانه ها را می توان در زهکشی، تصفیه آب و کنترل فرسایش نیز استفاده کرد. همچنین می توان از آنها به عنوان ماده پرکننده در پروژه های آماده سازی سایت و خاکریزی استفاده کرد.

در آخر

سنگدانه در بتن یکی از بهترین مواد در ایجاد مقاومت و استحکام بتن می باشد. با مخلوط کافی از سیمان و سنگدانه هایی مانند شن و ماسه، می توان ماده ای ایجاد کرد که جذب آب را ممکن می کند و در عین حال جذب گرما را کاهش می دهد و اثر “جزیره گرمایی شهری” را کاهش می دهد. که دمای مناطق سنگفرش شده را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

شرکت مهندسی توسعه عمران داتام ، به عنوان یک شرکت پیشرو و مستقل، با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ارائه خدمات کلایمر و اجاره کلایمر ، انواع دستگاه فوم بتن ، دستگاه شاتکریت ، دستگاه انتقال مصالح ، دستگاه گچ پاش و غیره فعالیت می نماید. رسالت اصلی شرکت عمران داتام ، ارائه محصولات و تجهیزات عمرانی و ساخت و ساز به روز ، مطمئن ، ایمن با قیمت مناسب و کیفیت بالاست و مشارکت مسئولانه در حفظ سلامت و ایمنی پرسنل و ساخت و سازها دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول و دریافت مشاوره یا ثبت سفارش خرید کافی است ، با شماره ۰۹۱۲۲۱۲۹۰۳۴ تماس بگیرید.

 

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *