ترک خوردن بتن

بتن و فوم بتن به استحکام و مقاومت بالا معروف هستند و این ویژگی ها برای ساخت پل ها ، دیوارها ، سقف ، سد ها و بسیاری از ساخت و سازهایی که نیاز به مقاومت و استحکام بالا دارند مفید است. بتن و فوم بتن با دستگاه فوم بتن ساخته و تولید می شود. اما گاهی اوقات مشاهده می کنید که بتن یا فوم بتن دچار ترک و آسیب شده است. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد. در ادامه پس از آشنایی با تاریخچه بتن ، دلایل ترک خوردن بتن و فوم بتن را بررسی می کنیم.

تاریخچه بتن

بتن به عنوان یکی از قوی ترین مصالح ساختمانی ، در کنار انعطاف پذیری، مقرون به صرفه بودن و همه کاره بودن، تاریخچه ای طولانی دارد که به دوران مصر باز می گردد. سیمان، جزء اصلی بتن و فوم بتن  است که میزان قدمت آن به سال ها قبل از تولید بتن و فوم بتن برمی گردد.در این زمان تغییرات شدید زمین شناسی اتفاق افتاد ، که شرایط لازم برای تشکیل سیمان را ایجاد کرد.

اما چه کسی اولین بار بتن را کشف کرد و آنرا بررسی کرد و از آن در ساخت و ساز ها استفاده کرد. مزایا و معایب ، دلایل ترک خوردن بتن و غیره را کشف کرد. بحث های زیادی در این زمینه وجود دارد.

اشکال خام بتن توسط مصری ها 3000 سال قبل از میلاد مسیح مورد استفاده قرار می گرفته است. این تمدن باستانی از ترکیب گل و کاه برای چسباندن آجرها به یکدیگر استفاده می کرد. شواهد بیشتری از رویکرد نوآورانه مصریان به انسجام را می توان در اهرام بزرگ یافت، جایی که از گچ و آهک برای ایجاد ملات استفاده می شد. رومی ها نوع خاصی از بتن را توسعه دادند که آنقدر قوی بود که امروزه – بیش از 2000 سال بعد – هنوز در بسیاری از ساختمان ها، پل ها و جاده های از آنها استفاده می شود! این بتن سیمان هیدرولیک را با آهک و خاکستر آتشفشانی ترکیب کرد. در سال 1824، یک انگلیسی به نام جوزف آسپدین، سیمان پرتلند را با سوزاندن گچ ریز آسیاب شده با خاک رس اختراع کرد. او نام اثر خود را از سنگ های ساختمانی استخراج شده در پورتلند انگلستان نامگذاری کرد.

قرن هاست که بتن در سرتاسر جهان مورد استفاده می شود. در زیر تاریخچه استفاده و کاربرد بتن و کشف اولیه آن را به مختصر شرح داده ایم :

  • 3000 سال قبل از میلاد : مصریان از مخلوط گل و کاه برای سفت کردن آجرهای خشک استفاده می کردند.
  • 300 سال قبل از میلاد : بابلی ها از قیر برای سفت و محکم کردن سنگ و آجر استفاده می کردند.
  • 476 سال پس از میلاد : رومی ها از مخلوط ملات 1 قسمت آهک و 4 قسمت ماسه استفاده می کردند. چربی حیوانی، شیر و خون نیز به سیمان اضافه شد تا خواص آن تغییر یابد
  • سال 1678 : جوزف موکسون سیمان پرتلند را اختراع کرد.
  • سال 1779 : هیگینز سیمان هیدرولیک (گچ بری) برای استفاده در گچ کاری بیرونی را اختراع کرد.
  • سال 1796 : جیمز پارکر از انگلستان یک سیمان هیدرولیک طبیعی را با کلسینه کردن گره‌های سنگ آهک ناخالص حاوی خاک رس ثبت کرد.
  • سال 1818 : سیمان طبیعی برای اولین بار در ایالات متحده آمریکا تولید شد.
  • سال 1830 – اولین تولید آهک و سیمان هیدرولیک در کانادا انجام شد.
  • سال 1843 : J. M. Mauder, Son & Co مجوز تولید سیمان پرتلند ثبت شده را دریافت کردند.
  • سال 1887 : هانری لو شاتلیه فرانسوی نسبت های اکسیدی را برای تهیه مقدار مناسب آهک برای تولید سیمان پرتلند ایجاد کرد.
  • سال 1889: اولین پل بتنی مسلح ساخته شد
  • سال 1930 : عوامل حباب هوا برای بهبود مقاومت بتن در برابر آسیب یخ زدگی / ذوب معرفی شدند.
  • سال 1936 : سد هوور و سد کولی، اولین سدهای بتنی بزرگ، ساخته شدند.
  • سال 1970 : بتن تقویت شده با الیاف معرفی شد
  • سال 1992 : بلندترین ساختمان بتن مسلح جهان در ایلینوی ساخته شد.

کاربردهای بتن و فوم بتن

امروزه بتن و فوم بتن از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است. این پایه و اساس دنیای مدرن است و برای ساختن طیف وسیعی از سازه ها استفاده می شود. این شامل:

  • بارانداز
  • بند ها
  • جاده ها
  • پل ها
  • تونل ها
  • ساختمان ها
  • کانال های فاضلاب و فاضلاب
  • پایه ها
  • نرده ها

توتال بتن ارائه دهنده پیشرو بتن با کیفیت بالا در سراسر گیلدفورد، ساری، ووکینگ و مناطق اطراف آن است. ما بهترین گریدهای بتن را ارائه می دهیم و طیف وسیعی از مقاومت های بتن را ارائه می دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که بتن مناسب برای کاربرد خود را دریافت می کنید. چه در حال انجام یک پروژه بازسازی خانه کوچک یا یک پروژه ساخت و ساز تجاری در مقیاس بزرگ باشید، ما بتن را برای شما داریم. متخصص در اختلاط در محل، ما حتی مستقیماً به سایت شما سفر می کنیم تا شما مقدار مناسب بتن را برای نیازهای خود دریافت کنید.

دلایل ترک خوردن بتن

ترک ها می توانند مقاومت بتن و فوم بتن و جذابیت بصری آن را کاهش دهند، بنابراین باید تا حد امکان از آن جلوگیری شود. دلایل ترک خوردن و انواع ترک هایی که در بتن ایجاد می شود ، عبارتند از :

ترک های انقباض پلاستیکی

ترک های انقباض پلاستیک رایج ترین انواع ترک های موجود در بتن هستند. آنها زمانی رخ می دهند که بتن در معرض از دست دادن رطوبت بسیار سریع، معمولاً در نتیجه تغییرات دما یا رطوبت باشد. هنگامی که رطوبت در حالت پلاستیکی از سطح بتن تبخیر می شود، حفره های بزرگی بر جای می گذارد که بتن را ضعیف تر و مستعد ترک خوردن می کند.

ترک های انبساط

هوای بسیار گرم باعث انبساط بتن می شود و فشار زیادی بر دال وارد می کند. همانطور که بتن گسترش می یابد، به هر چیزی که در مسیر خود باشد فشار می آورد. اگر هیچکدام توانایی خم شدن را نداشته باشند، نیروی حاصله باعث ترک خوردن بتن می شود.

ترک های ته نشینی

ترک های ته نشینی معمولاً به دنبال ایجاد فضای خالی در زیر سطح بتن ایجاد می شوند. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از زمانی که یک درخت بزرگ برداشته می‌شود یا یک شرکت خدماتی برای خطوط یا لوله‌های آن سنگر می‌کند. اگر فضای خالی به درستی متراکم نشود، بتن ممکن است غرق شود و باعث ترک خوردن آن شود.

ترک های بیش از حد وزن

همانطور که به نظر می رسد، این نوع ترک ها به دلیل وزن زیاد بالای بتن ایجاد می شوند. اگرچه بتن یک ماده بسیار قوی است، اما همچنان دارای محدودیت وزنی است و می تواند تحت بارهای سنگین ترک بخورد. بتن در مراحل اولیه خود، قبل از اینکه به طور کامل عمل کند، بیشتر مستعد ترک های اضافه بار است. به همین دلیل است که توصیه می کنیم حداقل 48 ساعت قبل از پیاده روی یا رانندگی روی آن بتن را رها کنید.

خشک شدن زودرس

هنگامی که سطح بتن خیلی سریع رطوبت خود را از دست می دهد، می تواند با “ترک های دیوانه کننده” که ترک های سطحی بسیار ریز هستند ظاهر شود. ترک های ترک خورده می توانند ناخوشایند باشند اما نباید باعث از دست دادن مقاومت قابل توجه بتن شوند.

ترک های هوا

در اثر نوسانات شرایط آب و هوایی ممکن است در بتن ترک ایجاد شود. معمولاً در نتیجه یخ زدن و ذوب شدن است. رطوبت اضافی در بتن با انجماد گسترش می یابد و باعث ایجاد ترک در بتن می شود. ترک‌ها سپس می‌توانند بتن را در برابر ترک‌های بیشتر در آینده آسیب‌پذیرتر کنند، زیرا شکافی برای ته‌نشین شدن رطوبت بیشتر ایجاد می‌کنند.

کلام آخر

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ترک خوردن بتن ، استفاده از مخلوط بتن با عیار بالا است. استفاده از بتن و فوم بتن با کیفیت بالایی تولید شده است، باعث می شود تا ترک خوردن بتن به حداقل برسد و شما بتوانید استحکام و مقاومت ساختمان خود را تقویت کنید. برای تولید بتن و فوم بتن با کیفیت می توانید از دستگاه فوم بتن و بتن برای تئلید آن استفاده کنید.

در عمران داتام ، ما بهترین نوع دستگاه بتن را با کیفیت بالا و در انواع مختلف ارائه می دهند و در تهیه و تحویل انواع دستگاه های بتن و فوم بتن با کیفیت بالا متخصص هستیم. ما طیف وسیعی از محصولات و خدمات، از جمله اجاره کلایمر و کلایمر ، دستگاه فوم بتن ، دستگاه شاتکریت و انواع تجهیزات ساختمانی را برای پروژه های شما ارائه می دهیم. جهت خرید تجهیزات با شماره 09122129034 تماس بگیرید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *