دانستنی هایی در مورد وافل یا دال آجدار

وافل یا دال آجدار، یک سیستم دال است که از مجموعه ای از تیرهای بتن مسلح موازی T شکل، تشکیل شده است که به تیرهای بتن مسلح قاب می شوند. دال فلنج تیر و قسمت کشیده آن تار است. قسمت کشیده شده به دنده معروف است. فاصله بین دنده ها باید به طور کلی 20-30 اینچ باشد. دنده ها به صورت مقطعی در قسمت پایین آن مخروطی هستند. برای کار در روی سقف ها و یا دسترسی به ارتفاعات و نماها با خرید کلایمر یا اجاره کلایمر، ایمنی و آسایش خود را فراهم نمایید.

انواع سیستم های وافل

  • سیستم دال آجدار یک طرفه

دال کف تیرچه یک طرفه از یک سری تیرهای کوچک بتن مسلح T تشکیل شده است که با تیرهایی به هم متصل شده اند که به نوبه خود توسط ستون ساختمان حمل می شوند. تیرهای T به تیرچه هایی معروف هستند که با قرار دادن تشتک فولادی در یک فاصله ثابت به وجود می آیند. برای ایجاد آن دنده ها بین این فاصله ها بتن ریخته می شود و به این ترتیب دال نیز ریخته می شود و دال تبدیل به فلنج تیر T می شود.

  • سیستم دال آجدار دو طرفه (سیستم وافل)

این سیستم برای کاهش وزن دال های بتنی کامل سنتی طراحی شده است. فرم‌های گنبدی شکل، ماتریسی از حفره‌ها را ایجاد می‌کنند که با شیارهای متعامد احاطه شده‌اند، و یک پیکربندی دو طرفه بسیار مناسب برای دال‌هایی با دهانه بزرگ ایجاد می‌کنند. فضای خالی بین تمام گنبدها بار مرده را کاهش می دهد زیرا عرض آن قسمت از دال کمتر از یک دال صاف است. این نوع دال به اسلب وافل معروف است زیرا شبیه به وافل هایی است که ردیف هایی از تیرها در زیر آنها قرار دارند. دال وافل سقفی را نشان می دهد که برای نصب تمام وسایل برقی مناسب است و می تواند چشم انداز بهتری را ارائه دهد و در نتیجه ضریب زیبایی را افزایش دهد.

دانستنی هایی در مورد وافل یا دال آجدارمزایای صفحات آجدار و وافل

در این نوع دال تنش کششی در سمت کشش دال حذف می شود. مقاومت بتن در کشش بسیار ناچیز است و از این رو حذف بخش زیادی از بتن کششی با استفاده از قالب های تشتک انجام می شود. اقتصادی که بارهای زنده نسبتاً کوچک هستند مانند خانه های آپارتمانی، هتل ها. دهانه های دال بلند را می توان از طریق صفحات آجدار و وافل ساخت. در بسیاری از موارد دهانه های بلند در ساختمان مطلوب است. دال های آجدار یا وافل راه حلی آسان برای این منظور هستند.

مهمترین مزیت سیستم کف دال وافل حذف ستون های غیر ضروری است. این ستون ها علاوه بر تاثیرات منفی بر معماری ساختمان، وزن و هزینه سازه را نیز افزایش می دهند. این سیستم دهانه های بزرگ تری را با مواد کمتری فراهم می کند که ساخت و ساز را مقرون به صرفه تر و سازگار با محیط زیست می کند. علاوه بر این سیستم تیرچه دو طرفه منجر به ظرفیت حمل بیشتر نسبت به دال های یک طرفه سنتی می شود. سیستم وافل همچنین از نظر معماری ظاهری مطلوب در سقف ایجاد می کند که می تواند با استفاده از ایده های نورپردازی جذاب تر باشد. در کنار این سیستم به دلیل وجود تقویت‌کننده‌های تیرچه دو طرفه که شبکه‌ها را تشکیل می‌دهند، لرزش کمتری ایجاد می‌کند. همانطور که قبلا ذکر شد یکی از مزایای سیستم دال وافل حذف تیرچه های پیش ساخته است که با حمل و نقل و ذخیره سازی دشوار هزینه بیشتری دارد. همچنین مواد قالب باعث جذب آب کمتر بتن و کیفیت بالاتر بتن می شود. در این حالت فرآیند ارتعاش بهتر و آسان انجام می شود.

مزایای معماری را ارائه دهید. تمام وسایل برقی را می توان به راحتی در شکاف دنده ها نصب کرد که می تواند از نظر معماری زیبا باشد. ضخامت دال دال های آجدار یا وافل کمتر از سایر سیستم های دال است. بنابراین وزن دال کاهش می یابد. این صرفه جویی در وزن می تواند در ویژگی های ساختاری تغییر کند. دال سبک تر و سفت تر از یک دال مسطح است و کاهش وسعت پی ها با کاهش بار نهایی ارتباط دارد. آنها شکل بسیار خوبی را ارائه می دهند که در آن ارتعاش دال یک مسئله قابل دوام است.

معایب صفحات آجدار و وافل

در جاهایی که بارهای زنده زیاد هستند مانند ساختمان های تولیدی سنگین، انبارها مناسب نیست. ضخامت دال به عنوان نیاز مقاومت در برابر آتش کنترل می شود.
هزینه قالب بالاست و گاهی اوقات نصب تجهیزات الکتریکی دشوار است. معایب دال وافل:

  • هزینه قالب: قالب‌های دال وافل گران هستند و هزینه اولیه سازه را افزایش می‌دهند.
  • نیاز به نیروی متخصص: اجرای دال وافل نیاز به نیروی متخصص و با تجربه دارد.
  • محدودیت در دهانه: دال وافل برای دهانه‌های بزرگ مناسب نیست.

روش ساخت دال وافل

در مرحله اول باید تکیه گاه های عمودی و افقی مرتب شوند. سپس قالب های وافل طبق نقشه سازه در قسمت های مشخص شده قرار می گیرد. در این حالت نیازی به قالب های پیش ساخته بتن نیست زیرا قالب های وافل برای جلوگیری از نشت بتن کافی است. تیرچه ها معمولاً با استفاده از فرم های گنبدی مربعی استاندارد شکل می گیرند.

در مرحله سوم آرماتور طبق نقشه قرار می گیرد. به دلیل استحکام بالای قالب های وافل، جابجایی و کار روی این قالب ها آسان خواهد بود. برای افزایش مقاومت برشی پانچ، سرهای جامد در نظر گرفته شده در ستون ها (این قسمت با حذف قالب های وافل در اطراف ستون ها ساخته شده است). پس از بررسی مرحله بتن آرماتور ریختن شروع می شود. هنگامی که بتن به اندازه کافی سخت شد، قالب های وافل حذف می شوند. بنابراین، شکل وافل مانند در سطح پایین ظاهر می شود و یک دال محکم آماده کار است.

طراحی دال وافل را می‌توان با کمک نرم‌افزار و ضوابط مانند طراحی دیگر اسلب‌ها انجام داد. نرم افزار ایمن و استانداردها و مقررات ویژه طراحی سازه با دال وافل.

پارامترهای طراحی این نوع سقف شامل ضخامت دال بالایی، ضخامت شبکه در تیرچه ها، عرض تیرچه ها و فاصله بین هر تیرچه می باشد. همانطور که می دانید تیرچه های پیش ساخته در دال وافل مورد استفاده قرار نمی گیرند و عرض تیرچه ها بر اساس عرض دو لبه قالب وافل تعیین می شود.

قالب وافل چیست؟

قالب های وافل از پلاستیک ساخته شده و در اندازه های استاندارد مختلف موجود است. استفاده از این قالب ها باعث حذف قسمت استفاده نشده دال می شود. از آنجایی که استحکام کششی بتن عمدتاً توسط آرماتور میله فولادی تامین می شود، فقط دنده های حاوی آرماتور در جایی که قسمت بتن استفاده نشده باقی مانده در زیر محور خنثی برداشته می شود، نگهداری می شود تا وزن خود دال کاهش یابد. حذف بخش استفاده نشده از بتن، دال های سبک تر و اقتصادی تری را نسبت به یک دال مسطح معادل ایجاد می کند.

در دهه اخیر ایده های مختلفی برای حذف این قسمت بلااستفاده از بتن ارائه شده است که تنها چند مورد از آنها اجرا شده است. یکی از پرکاربردترین محلول ها، قالب پلاستیکی وافل است که از پلی پروپیلن ساخته شده و می توان چندین بار از آن استفاده کرد. نام وافل از الگوی شبکه ای می آید که توسط دنده های تقویت کننده ایجاد می شود.

انواع قالب وافل

قالب وافل یا دال آجدار نقش مهمی در اجرای اسلب وافل دارد. شکل و ابعاد آنها عملکرد دال را در حمل بار مشخص می کند. به عنوان مثال در اسلب های یک طرفه و دو طرفه به ترتیب قالب های وافل یک طرفه و قالب های وافل دو طرفه اجرا می شود. در ادامه جزئیات بیشتری از این دو نوع قالب ارائه می شود.

  • قالب های وافل یک طرفه

از قالب وافل یک طرفه برای اجرای دالی استفاده می شود که قرار است بار مرده و زنده را در یک جهت منتقل کند و عملکرد آن شبیه دال های بلوک دار و تیرچه دار است اما در دال وافل برخلاف دال های تیرچه و بلوک به صورت پیش ساخته است. تیرچه ها استفاده نمی شوند و خود قالب ها دنده ایجاد می کنند.

قالب های وافل یک طرفه عمدتاً از یک سری قطعات پلاستیکی U شکل با قطعات انتهایی تشکیل شده است که با کمک گیره های مخصوص در محل به هم متصل شده و یک قالب مکعب مستطیل یکپارچه را تشکیل می دهند. در این حالت، فاصله بین دنده ها معمولاً 60 تا 70 سانتی متر با عمق 25 تا 30 سانتی متر است. عرض دنده ها بین 12 تا 14 سانتی متر متغیر است.

  • قالب های وافل دو طرفه

از قالب های وافل دو طرفه همانطور که از نامش پیداست در ساخت دال های دو طرفه استفاده می شود که منجر به انتقال بار در دو جهت می شود. به عبارت دیگر بارهای زنده و مرده سقف و سقف به اطراف یک تیر منتقل می شود. دال وافل دو طرفه از قالب های مکعبی شکل استفاده می کند که در آنها به دلیل وجود ابعاد دقیق و مربع شکل، توزیع بار بهینه شده است.

عمدتاً قالب‌های وافل دو طرفه مانند قالب‌های وافل یک‌طرفه نمی‌توانستند به قالب‌های مجاور متصل شوند، اما شرکت زاگرس بنا برای اولین بار این امکان را فراهم می‌کند. در قالب‌های وافل این شرکت، قالب‌های مجاور را می‌توان به وسیله بست (نوعی قفل) به هم متصل کرد تا از دقت و کیفیت ساخت اطمینان حاصل شود. مانند قالب های یک طرفه، پس از سخت شدن بتن و دستیابی به مقاومت نهایی، می توان آن ها را جدا کرد. این قالب های حذف شده را می توان در دال ها و ساختمان های دیگر مورد استفاده قرار داد. این مزیت به کاهش هزینه ساخت دال کمک می کند.

قالب های وافل دو طرفه از پلی پروپیلن ساخته شده و به شکل نیمه مکعبی با سوراخ هایی برای اتصال با قالب های مجاور طراحی شده اند. قالب های وافل دو طرفه برای دهانه های پهن بسیار مناسب هستند. این قالب ها به گونه ای طراحی شده اند که بتوان به راحتی حمل و نقل کرد.

در آخر

دال وافل یا دال آجدار نوعی دال بتنی مسلح است که شامل شبکه‌ای از آج می‌شود. این آج‌ها که در دو جهت عمود بر هم قرار دارند، به دال وافل ظاهری شبیه به وافل می‌دهند. دال وافل به عنوان سقف در ساختمان‌های مختلف مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی کاربرد دارد. دال وافل می‌تواند به عنوان کف در سازه‌هایی که نیاز به دهانه‌های بزرگ دارند، مانند پارکینگ‌ها، سالن‌های اجتماعات و انبارها، مورد استفاده قرار گیرد. دال وافل به عنوان دیوار در سازه‌هایی که نیاز به مقاومت و پایداری بالا دارند، مانند سدها و مخازن، کاربرد دارد. دال وافل به دلیل وجود آج‌ها، مقاومت خمشی و برشی بالایی دارد.دال وافل به دلیل استفاده از بتن در قسمت‌های ضروری، وزن کمتری نسبت به دال‌های مسطح دارد.دال وافل به دلیل استفاده از قالب‌های خاص، مصرف بتن را تا 20% کاهش می‌دهد. دال وافل به دلیل ظاهر شبیه به وافل، نمای زیبایی ایجاد می‌کند.

شرکت مهندسی توسعه عمران داتام ، به عنوان یک شرکت پیشرو و مستقل، با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ارائه خدمات کلایمر و اجاره کلایمر ، انواع دستگاه فوم بتن ، دستگاه شاتکریت ، دستگاه انتقال مصالح ، دستگاه گچ پاش و غیره فعالیت می نماید. رسالت اصلی شرکت عمران داتام ، ارائه محصولات و تجهیزات عمرانی و ساخت و ساز به روز ، مطمئن ، ایمن با قیمت مناسب و کیفیت بالاست و مشارکت مسئولانه در حفظ سلامت و ایمنی پرسنل و ساخت و سازها دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول و دریافت مشاوره یا ثبت سفارش خرید کافی است ، با شماره ۰۹۱۲۲۱۲۹۰۳۴ تماس بگیرید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *