برای کاهش ترک خوردگی انقباض بتن چه باید کرد؟

برخورد با ترک های بتنی می تواند اعصاب خردکن باشد و نه تنها زیبایی شناسی، بلکه یکپارچگی ساختاری ساختمان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. هیچ راهی برای از بین بردن کامل ترک ها وجود ندارد، اما در اینجا روش ها و راه هایی برای به حداقل رساندن این نقص های آزاردهنده وجود دارد. ترک های ناشی از انقباض بتن نه تنها بر ظرفیت باربری، عملکرد ضد آب و ایمنی بتن بلکه بر دوام آن نیز تأثیر می گذارد. کاهش ترک خوردگی انقباضی بتن و پیشگیری از ترک های انقباض بتن عمدتاً از جنبه های خارجی و داخلی بتن می باشد. برای میکس بتن و پاشش بتن از دستگاه شاتکریت و برای ترکیب و تولید فوم بتن از دستگاه فوم بتن استفاده می شود.

کاهش ترک خوردگی انقباضی بتن

شروع از خارج بتن، عمدتاً از طریق تقویت، تنظیم درزهای انبساط یا پس از ریختن و سایر وسایل برای دستیابی به مهار و جلوگیری از ترک خوردگی انقباض بتن می باشد. از سوی دیگر، اجتناب از عوامل بالقوه ای که ممکن است منجر به ترک خوردگی انقباض بتن شود، مانند بهینه سازی نسبت مخلوط بتن، افزودن الیاف، عامل انبساط، عامل کاهنده انقباض، فوق روان کننده پلی آنیونیک اسید کاهنده انقباض یا داخلی است. نتایج بدست آمده اصلی از کاهش ترک خوردگی انقباض بتن به شرح زیر است:

  • افزودن الیاف به بتن می تواند توزیع تنش داخلی بتن را پراکنده کند و تنش کششی را همگن کند تا ترک های انقباض بتن را کاهش دهد.
  • الیاف PP به طور تصادفی در داخل بتن قرار می گیرد که به مهار بتن و کاهش انقباض بتن کمک می کند.
  • افزودن فیبر می تواند انقباض بتن را کاهش دهد و مقاومت کششی شکافتگی، مقاومت خمشی و چقرمگی بتن را بهبود بخشد.
  • الیاف فولادی، الیاف شیشه و الیاف پلیمری معمولاً در بتن استفاده می شود.
  • با این حال، افزودن فیبر نمی تواند اساساً وجود ترک را از بین ببرد.
  • علاوه بر این، الیاف فولادی به راحتی توسط کلرید فرسایش می یابد. فیبر آلی در اثر گرما، اکسیژن و اشعه ماوراء بنفش پیر می شود و از بین می رود. پراکندگی فیبر نیز به طور چشمگیری بر توانایی آن در جلوگیری از ترک خوردگی تأثیر می گذارد.
  • علاوه بر این، الیاف دارای مشکلات هزینه بالا و سازگاری ضعیف با بتن نیز می باشد.

روش های کاهش انقباض بتن

فیبر pp

افزودن یک عامل انبساط دهنده به بتن می تواند تنش انبساطی برای جبران انقباض ایجاد کند و به طور موثر انقباض و تغییر شکل اولیه بتن را کاهش دهد. با افزودن عوامل انبساطی در بتن و مخلوط کردن و قالب گیری و قرار دادن در شرایط پخت استاندارد و طبیعی آزمایش انجام شد. نتایج آزمایش نشان داد که بهترین سن عامل انبساطی (1-3) d است و انعقاد تغییر شکل انقباض قابل توجهی را بعد از (3-5) روز ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، اثر یک عامل انبساط دهنده با شرایط عمل آوری بتن ارتباط نزدیکی دارد. اگر در شرایط طبیعی عمل آوری شود، کرنش انقباضی بتن با عامل انبساط پس از 28 روزگی مانند بتن بدون عامل انبساط است. برای اطمینان از اثر کامل عامل انبساط، نمونه های مخلوط شده با عامل انبساط باید در رطوبت بیش از 95٪ نگهداری شوند. اگرچه عوامل منبسط کننده می توانند انقباض بتن را تا حدودی جبران کنند، اما عوامل زیادی بر اثر عوامل انبساط دهنده تأثیر می گذارند.

به طور کلی، مقدار عامل انبساط 10٪ / 12٪ کیفیت سیمان است، و مقدار آن نسبتا زیاد است، بنابراین اضافه کردن عامل انبساط برای جبران انقباض گران تر است. کنترل اثر یک عامل گسترش دهنده نیز چالش برانگیز است. از یک طرف، کنترل میزان گسترش دشوار است. از طرفی اثر یک عامل انبساط با رطوبت محیط عمل آوری رابطه زیادی دارد و بتن مخلوط شده با عامل انبساط باید به صورت مرطوب عمل آوری شود. در مورد یک اتصال دهنده آب نسبتاً کم، هیدراتاسیون عامل انبساط نیز مهار می شود و بر اثر انبساط تأثیر می گذارد.

افزودنی کاهش انقباض

برای حل مشکل ترک خوردگی بتن، متداول ترین راه حل استفاده از افزودنی شیمیایی است که به آن عامل کاهش انقباض بتن (Shrinkage Reducing Admixture, SRA) می گویند. عوامل کاهنده انقباض بتن می توانند به طور موثر انقباض خود انقباض و خشک شدن بتن را کاهش دهند. مکانیسم SRA را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  1. کاهش تنش انقباض ناشی از کشش سطحی و فشار مویرگی.
  2. به دلیل تبخیر آهسته آب می توان رطوبت داخلی بتن را بهتر حفظ کرد:
  3. تخلخل کل کاهش می یابد و ساختار منافذ تصفیه می شود.
  4. قطبیت آب کاهش می یابد، بنابراین حلالیت یون ها کاهش می یابد، هیدراتاسیون به تاخیر می افتد و انقباض کاهش می یابد.
  5. جذب SRA روی منافذ یا C-S-H از تجمع C-S-H جلوگیری می کند، فشار کاویتاسیون آب را در منافذ افزایش می دهد و بخشی از تنش کششی ناشی از مویرگ ها را آزاد می کند و در نتیجه انقباض خشک شدن را کاهش می دهد.

با این حال، SRA زمان گیرش بتن را طولانی تر می کند، بر مقاومت تأثیر می گذارد و حتی منجر به کاهش دوام می شود. هنگامی که SRA با سایر افزودنی ها مخلوط می شود، مشکل سازگاری نیز وجود دارد.

رزین فوق جاذب با کارایی بالا

رزین سوپرجاذب (پلیمر سوپرجاذب، SAP) به دلیل ظرفیت جذب آب قوی خود را می توان با مواد بتن مخلوط کرد تا عمل آوری داخلی بتن را از طریق اثر جذب آب SAP انجام دهد و انقباض بتن را کاهش دهد. با این حال، SAP اغلب به خواص مکانیکی بتن آسیب می رساند. عموماً اعتقاد بر این است که اگرچه افزودن SAP می تواند خود انقباض بتن را کاهش دهد، اما وجود SAP باعث افزایش تخلخل بتن و در نتیجه کاهش مقاومت فشاری و مدول الاستیک بتن می شود.

در پایان

ترک های ناشی از انقباض بتن تا حد زیادی بر خواص مکانیکی، ضد آب بودن و دوام بتن تأثیر می گذارد. شکل ترک خوردگی مربوط به انقباض، بزرگترین تهدید برای دوام و ایمنی سازه بتن است. برای محدود کردن انقباض بتن و کاهش ترک های انقباض، محققان اقدامات خارجی مانند تقویت، تنظیم درزهای انبساط و تسمه های پس از ریختن را ارائه کردند. با این حال، آنها نمی توانند ترک ها را به طور اساسی از بین ببرند. برای کاهش انقباض بتن از نظر مصالح می توان اقدامات موثری مانند افزودن مواد منبسط کننده، فیبر، رزین فوق جاذب، عوامل کاهنده انقباض، کاهش دهنده فوق روان کننده پلی آنیونیک اسید و غیره انجام داد.

شرکت مهندسی توسعه عمران داتام ، به عنوان یک شرکت پیشرو و مستقل، با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ارائه خدمات کلایمر و اجاره کلایمر ، انواع دستگاه فوم بتن ، دستگاه شاتکریت ، دستگاه انتقال مصالح ، دستگاه گچ پاش و غیره فعالیت می نماید. رسالت اصلی شرکت عمران داتام ، ارائه محصولات و تجهیزات عمرانی و ساخت و ساز به روز ، مطمئن ، ایمن با قیمت مناسب و کیفیت بالاست و مشارکت مسئولانه در حفظ سلامت و ایمنی پرسنل و ساخت و سازها دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول و دریافت مشاوره یا ثبت سفارش خرید کافی است ، با شماره ۰۹۱۲۲۱۲۹۰۳۴ تماس بگیرید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *