با فوم بتن آشنا شویم

کارایی فوم بتن فوق العاده بالا است و ویژگی های منحصر بفرد و فوق العاده فوم بتن باعث می شود که در اکثر کاربردها به طور استثنایی مورد استفاده قرار گیرد.

بتن

بتن یک ماده مرکب است که با استفاده از مخلوطی از سیمان، سنگدانه، آب و مقداری از مواد افزودنی در مقادیر مورد نیاز تولید می شود. و احتمالاً مهم ترین و با ارزش ترین مصالح برای کارهای ساختمانی است. در نقطه ای که هر یک از مواد تثبیت کننده مانند سیمان، سنگدانه، آب و مواد افزودنی به میزان لازم مخلوط می شوند، سیمان و آب با یکدیگر واکنشی را آغاز می کنند تا یک توده جامد ایجاد کنند. توده سنگ آهک جامد شده به عنوان بتن شناخته می شود.

بتن نسبت به سایر مصالح سازه مقرون به صرفه است. مقاومت فشاری بتن فوق‌العاده بالا بوده و از نظر فشاری بسیار چشمگیر است. به خوبی ممکن است به طور موثر به هر شکل ایده آل ریخته شود و دارای اثرات خورنده و هوازدگی پایه باشد.اما در کنار این ویژگی ها تمایل به پمپاژ و اسپری بتن در موقعیت های مختلف مشکل دارد. بتن ها بسیار محکم هستند و هزینه نگهداری کمی دارند که می توان نادیده گرفت. امروزه ار دستگاه شاتکریت برای پاشش بتن شاتکریت اتسفاده می شود.

فوم بتن

فوم بتن به بتن سبکی گفته می شود که از آب، ماسه یا خاکستر بادی، سیمان و فوم ساخته می شود. فوم بتن یا بتن سبک را می توان به عنوان یک ماده سیمانی توصیف کرد که حداقل 20 درصد فوم را تشکیل می دهد که دقیقاً در ملات حباب ایجاد می کند. چگالی خشک بتن فوم شده ممکن است از 300 تا 1600 کیلوگرم بر متر مکعب متفاوت باشد.

مقاومت فشاری 28 روزه در سنگ از 0.2 تا 10 نیوتن بر میلی متر مربع می رود یا می تواند بالاتر رود. فوم بتن به اندازه حجم هوایی که حباب می شود از بتن حباب شده با هوا جدا می شود. بتن های حباب شده هوا بین 3 تا 8 درصد هوا را جذب می کنند. علاوه بر این، برای توضیح مشابهی از سطح هوای وارد شده، از ملات مانع و بتن هوادهی متفاوت است. از نظر سیستم های خمپاره ای مانع، 15٪ – 22٪ است. حباب ها به دلیل استفاده از بتن هوادهی از نظر شیمیایی قاب می شوند.

تولید فوم بتن

بتن فوم دار یا بتن سبک شامل رقت سورفکتانت در آب برای تولید است که از یک مولد فوم عبور می کند که فوم ساختاری پایدار را تولید می کند. در ملات سیمانی یا دوغاب، فوم تولید شده در آن مخلوط می شود تا مقدار کف شده با چگالی مورد نیاز تولید شود. این سورفکتانت‌ها نیز در مونتاژ پرکننده‌های با چگالی کم استفاده می‌شوند.

اینها نیز به عنوان مواد با مقاومت کم کنترل شده (CLSM) نامیده می شوند. فوم به طور مستقیم به مخلوط ماسه غنی و سیمان کم اضافه می شود تا هوای 15 تا 25 درصد بدست آید. باید به خاطر داشت که پرکننده های کم چگالی به صورت بتن فوم دار یا بتن سبک توسط تولیدکنندگان خاص ارائه می شوند، بنابراین باید فریبنده را در نظر گرفت. برای تولید بتن سبک از دو روش اصلی استفاده می شود:

روش درون خطی تولید فوم بتن

مخلوط پایه ماسه و سیمان به یک واحد اضافه می شود. در این واحد، مخلوط به طور کامل با فوم مخلوط می شود. رایج ترین روش اختلاط با کنترل مناسب تکمیل می شود. این به مخلوط کردن مقادیر بیشتر کمک می کند. روش درون خطی شامل دو چرخه است، مانند:

  • روش مرطوب – سیستم درون خطی : مواد مورد استفاده در روش مرطوب ماهیت مرطوب‌تری خواهند داشت. با کمک پیشروی میکسرهای استاتیک درون خطی، مواد پایه و فوم مراقبت شده و با هم مخلوط می شوند. مانیتور تراکم روی برد دائمی برای بررسی واقعی اختلاط کل مخلوط استفاده می شود. حجم خروجی تابع چگالی بتن فوم شده است و نه روی کامیون مخلوط آماده شده. که یک انتقال 8.0 مترمکعبی از مواد پایه است که بتن فوم 35 مترمکعبی با چگالی 500 کیلوگرم بر متر مکعب تولید می کند.
  • روش خشک – سیستم درون خطی : در اینجا از مواد خشک برای تولید استفاده می شود. آنها در سیلوها پذیرفته می شوند. از اینجا آنها را به طور مناسب وزن می کنند و با کمک میکسرهای روی برد مخلوط می شوند. سپس، مواد پایه مخلوط شده رانده یا به محفظه اختلاط پمپ می شوند. فوم به روش مرطوب تولید فوم بتن اضافه و مخلوط می شود. در این روش از آب زیادی برای مخلوط کردن استفاده می شود. 130 متر مکعب بتن فوم دار یا بتن سبک را می توان از یک انتقال انفرادی سیمان یا مخلوط خاکستر بادی تولید کرد.

روش پیش فوم تولید فوم بتن

در اینجا، کامیون مخلوط آماده شده مواد پایه را به محل حمل می کند. در حالی که دستگاه فوم بتن در حال چرخش است، از طریق قسمت مخالف دستگاه فوم بتن ، فوم از پیش قاب شده به کامیون تزریق می شود. در امتداد این خطوط، مقادیر کمی فوم بتن را می توان برای کارهای کوچک تولید کرد، مانند دوغاب یا کارهای پر کردن ترانشه. این روش تراکم بتن فوم را از 300 تا 1200 کیلوگرم بر متر مکعب می دهد. اطلاعات فوم از هوای 20 تا 60 خواهد بود.

آخرین حجم فوم را می توان با کاهش اندازه سایر مواد پایه تعیین کرد. همانطور که این کار در کامیون انجام می شود. کنترل هوای پایدار و چگالی برای این روش سخت است. به این ترتیب باید سطح بازده کمتر و بیش از حد تعیین و مجاز شود. در نقطه ای که فوم شکل می گیرد، با یک مخلوط ملات سیمانی با نسبت آب سیمان 0.4 – 0.6 متصل می شود. در صورت خیس بودن ملات، کف ناپایدار می شود. در صورت خشک شدن بیش از حد، پیش فوم به سختی مخلوط می شود.

مواد مورد نیاز برای تولید فوم بتن

  • سیمان

سیمان پرتلند معمولی به طور منظم مورد استفاده قرار می گیرد، اما سیمان سریع انجماد نیز می تواند در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرد. بتن فوم یا بتن سبک می تواند محدوده وسیعی از سیمان و سایر مخلوط ها را یکپارچه کند.

  • شن و ماسه

حداکثر اندازه ماسه مورد استفاده می تواند 0.5 میلی متر باشد. استفاده از ماسه های ریزتر تا 0.2 میلی متر با مجموع عبور از غربال 600 میکرون از 60٪ تا 95٪ است.

  • فوم

پروتئین‌های هیدرولیز شده یا سورفکتانت‌های مصنوعی شناخته‌شده‌ترین ساختارهایی هستند که وابسته به آن‌ها فوم‌ها هستند. فوم های مبتنی بر مصنوعی ساده تر هستند و ساده تر هستند. آنها را می توان برای مدت طولانی تری کنار گذاشت. برای تولید این فوم ها به انرژی کمتری نیاز است. فوم مبتنی بر پروتئین بسیار زیاد است، اما استحکام و عملکرد بالایی دارد.

دو نوع فوم وجود دارد، فوم خشک و فوم مرطوب. فوم های مرطوب با چگالی کمتر از 100 کیلوگرم بر متر مکعب برای مونتاژ بتن فوم پیشنهاد نمی شوند. آنها دارای یک ساختار حباب بزرگ آزادانه هستند. عامل و آب در یک توری ریز اسپری می شوند. این فعل و انفعال فومی را تولید می کند که دارای حباب هایی با اندازه 2 تا 5 میلی متر است.

فوم خشک طبیعتاً پایدار است. پاسخ آب و عامل کف کننده به دلیل محدودیت ها به وسیله هوای کمپرسور وارد محفظه اختلاط می شود. فوم تولید شده دارای اندازه حباب است که نسبت به فوم مرطوب کمتر است. که کمتر از 1 میلی متر است. اینها طرحی از حباب ها را به وجود می آورند که به یک اندازه هماهنگ شده اند. مواد افزودنی کف کننده در BS 8443: 2005 پوشش داده شده است.

  • پوزولانا

مواد سیمانی مفید مانند خاکستر بادی و سرباره کوره بلند دانه بندی شده به طور گسترده در تولید بتن فوم یا بتن سبک استفاده شده است. اندازه گیری خاکستر بادی استفاده شده از 30٪ تا 70٪ می رسد. GGBFS سفید بین 10 تا نصف است. این میزان سیمان مصرفی و محتاطانه را کاهش می دهد. دوده سیلیس را می توان برای ایجاد استحکام در مقیاس 10 بر حسب جرم اضافه کرد.

در پایان

بتن فوم یا مخلوط بتن سبک ته نشین نمی شود. بنابراین، نیازی به فشرده سازی ندارد. فوم بتن یا بتن سبک دارای قابلیت پخش خوب و پخش بار است. خاصیت نگهداری آب دارد. فوم بتن حفاظت بالاتری در برابر ذوب و یخ زدگی دارد. مقرون به صرفه است و نگهداری آن بسیار کمتر است. تمامی این ویژگی ها باعث می شود تا فوم بتن به طور فراگیر و گسترده مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت مهندسی توسعه عمران داتام ، به عنوان یک شرکت پیشرو و مستقل، با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ارائه خدمات کلایمر و اجاره کلایمر ، انواع دستگاه فوم بتن ، دستگاه شاتکریت ، دستگاه انتقال مصالح ، دستگاه گچ پاش و غیره فعالیت می نماید. رسالت اصلی شرکت عمران داتام ، ارائه محصولات و تجهیزات عمرانی و ساخت و ساز به روز ، مطمئن ، ایمن با قیمت مناسب و کیفیت بالاست و مشارکت مسئولانه در حفظ سلامت و ایمنی پرسنل و ساخت و سازها دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول و دریافت مشاوره یا ثبت سفارش خرید کافی است ، با شماره ۰۹۱۲۲۱۲۹۰۳۴ تماس بگیرید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *