ابر روان کننده بتن چیست؟ آشنایی با کاربردها و انواع آن

کاربرد و استفاده از بتن در ساخت و ساز ، باعث شده است تا هر روز به فکر بهتر کردن و باکیفیت کردن این محصول باشیم. تولید بتن ، فوم بتن و محصولات دیگر بتن نیاز به مواد اولیه ای دارد تا کاربرد آن را مفید تر و آسانتر نماید. برای ساخت بتن در صنعت بتن و فوم بتن از محصولات دیگری مانند مواد کفزا ، ابر روان کننده بتن و غیره استفاده می شود تا محصول نهایی کاربردی تر شود. در تولید بتن و فوم بتن از افزودنی‌های مختلفی برای افزایش مقاومت بتن یا کاهش آب مصرفی استفاده می‌شود که در بین آن‌ها ابر روان کننده بتن جزو بهترین و پرکاربردترین گزینه‌ها است.این نوع روان کننده‌ها در مواردی استفاده می‌شود که نمی‌توان از روان کننده‌های معمولی استفاده کرد. در ادامه همراه عمران بتن باشید تا بیشتر با ابر روان کننده بتن کربوکسیلاتی و اهمیت آن در صنعت بتن آشنا شویم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

روان کننده بتن چیست؟

پیش از آن که به سؤال ابر روان کننده بتن چیست پاسخ دهیم، می‌خواهیم ابتدا اطلاعات بیشتری در مورد روان کننده‌ها و دلیل استفاده از آن‌ها در صنعت بتن به دست آوریم. روان کننده‌ها یکی از انواع افزودنی‌های بتن هستند که به آن‌ها مواد کاهنده آب نیز گفت می‌شود. این افزودنی‌های شیمیایی بتن در واقع با کاهش آب به بالابردن عدد اسلامپ بتن کمک می‌کنند. در نتیجه بتن روان‌تر شده و می‌تواند به راحتی خلل و فرج محل بتن ریزی را پر کند. مزیت این مواد روان کننده که انواع متفاوتی دارند این است که در عین کاهش درصد قابل توجهی از آب مصرفی، خواص بتن را کاهش نمی‌دهند و حتی باعث افزایش مقاومت فشاری، پر کردن قالب‌های نازک و افزایش قابلیت پمپاژ بتن می‌شوند.

کاربرد ابر روان کننده بتن

به این ترتیب کاربردهای زیادی دارند و برای مثال در زمان نماسازی که قالب‌ها فضای اندکی دارند، این افزودنی‌ها کاربرد فوق العاده ای پیدا می‌کنند. شما می‌توانید برای نماسازی‌ها و تعمیرات نمای ساختمان‌های بلند مرتبه از کلایمر و یک دستگاه فوم بتن کوچک استفاده کنید. از طریق تماس با پشتیبانی سایت می‌توانید از قیمت کلایمر و سایر محصولات عمران داتام نیز آگاه شوید.

انواع روان کننده بتن

روان کننده‌ها بر اساس ماده پایه سازنده آن‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که ابر روان کننده بتن نیز یکی از آن‌ها است. روان کننده‌های معمولی از نوع لیگنوسولفانات ها هستند که تا 12 درصد در کاهش آب بتن نقش دارند. نوع دیگری از روان کننده بتن از جنس آلدئید نفتالین سولفوناته است که در دسته فوق روان کننده‌ها قرار می‌گیرد و می‌توان مصرف آب را بین 12 تا 22 درصد کاهش دهد.

ابر روان کننده بتن که معمولاً از نوع پلی کربوکسیلات ها است، نوع دیگری از فوق روان کننده‌هاست که تأثیر بیشتری نسبت به سایر انواع دارد و می‌تواند به کاهش 12 تا 35 درصدی مصرف آب منجر شود. از انواع روان کننده برای کاربردهای متعددی در صنعت بتن استفاده می‌شود. برای مثال می‌توان از روان کننده‌های مختلف حتی برای خط تولید بلوک سبک نیز استفاده کرد.

ابر روان کننده بتن چیست؟

ابر روان کننده بتن، ماده‌ای پلیمری برپایه کروبوکسیلات ها و خصوصاً کربوکسیلات اتر است که باعث افزایش روانی و کارایی در بتن می‌شود. ابر روان کننده‌ها جدیدترین نسل از روان کننده‌های بتن به حساب می‌آیند. مکانیزم عملکردی ابر روان کننده به این صورت است که ذرات سیمان را از طریق ممانعت فضایی و دافعه الکتروستاتیکی پر می‌شوند.

از این طریق حتی کلوخه‌های بزرگی از ذرات سیمان را نیز می‌توان با این روان کننده‌ها باز می‌شود. در نتیجه آب به تله افتاده در کلوخه‌ها آزاده شده و واکنش‌های هیدراتاسیون به شکل بهتری انجام خواهد گرفت. به این ترتیب بتنی روان‌تر با مصرف آب کمتر و البته مقاومت بیشتر به دست خواهد آمد. ابر روان کننده را می‌توان بر حسب نیاز و در روش‌های مختلف ساخت بتن با انواع دستگاه‌ها از جمله دستگاه فوم بتن نیسانی به کار برد.

کاربردهای ابر روان کننده بتن در بتن ریزی قالب‌های پرمیلگرد

کاربردهای ابر روان کننده بتن، افزایش اسلامپ و مقاومت با کاهش آب مصرفی

کاربرد اصلی ابر روان کننده‌ی بتن تولید بتن‌های پر مقاومت است. کاربرد دیگر این افزودنی استفاده در بتن‌های خودتراکم یا خودمتراکم شونده می‌باشد، نمی‌توان از روان کننده‌های معمولی بر پایه لیگنو و یا نفتالین برای تولید بتن‌های خودتراکم استفاده کرد و برای تولید این نوع بتن حتماً باید از ابر روان کننده‌ی پایه‌ی پلی کربوکسیلات استفاده کرد. با استفاده از ابر روان کننده بتن و کمک دستگاه‌هایی مانند دستگاه فوم بتن سه فاز می‌توان بتی روان‌تر، مقاوم‌تر و از لحاظ کارایی بسیار بهتر از سایر روان کننده‌ها تولید نمود. به طور کلی کاربردهای ابر روان کننده بتن را می‌توان به شکل زیر خلاصه کرد:

  1. در آب به سیمان ثابت، باعث افزایش روانی و کارایی بتن شده و بتن را بدون کاهش مقاومت (به شرط حباب زا نبودن افزودنی)، روان‌تر می‌کنند.
  2. در بتن با روانی (اسلامپ) ثابت، باعث افزایش مقاومت بتن می‌شوند.
  3. در مقاومت ثابت، باعث کاهش مصرف سیمان می‌گردد.

انواع ابر روان کننده ، از کاهنده آب تا حفظ کننده اسلامپ

به طور کلی ابر روان کننده را بر اساس نوع کاربرد آن‌ها به دو دسته زیر تقسیم می‌کنند:

  • کاهنده آب (Water reducer)
  • حفظ کننده اسلامپ (Slump retention)

به طور اختصاری به کاهنده آب WR و به حفظ کننده اسلامپ (روانی بتن) WR می گویند. از SR ها در فصول گرم سال مانند تابستان و در مسافت‌های طولانی استفاده می‌شود. در مقابل از WR ها برای بتن‌هایی که نسبت آب به سیمان در آن‌ها پایین است مانند بتن‌های پیش ساخته استفاده می‌شود. با کمک کلایمر مکانیکی می‌توان بتن‌های پیش ساخته را در مقادیر مختلف به نقاط مختلف فضای محیطی ساختمان‌های بلند مرتبه منتقل کرد.

تصویر بتن حاوی ابر روان کننده زیر میکروسکوپ

مزیت‌های استفاده از ابر روان کننده در مقابل فوق روان کننده‌ها

یکی از سوالاتی پرتکرار، تفاوت ابر روان کننده و فوق روان کننده‌ها است. از آنجایی که عملکرد هردو این روان کننده‌ها شباهت زیادی به هم دارد باعث می‌شود بسیاری از افراد نتوانند تفاوت آن‌ها را تشخیص دهند. اما در واقعیت، ابر روان کننده مزیت‌های فراوانی نسبت به فوق روان کننده‌ها دارد. از مزایای ابر روان کننده نسبت به فوق روان کننده‌ها این است که فوق روان کننده‌ها تنها دارای دافعه الکتروستاتیکی هستند اما ابر روان کننده علاوه بر دافعه الکتروستاتتیکی قابلیت ممانعت فضایی است که به روان شدن بیشتر بتن کمک می‌کند.

از طرفی مقدار کمتر ابر روان کننده نسبت به فوق روان کننده‌های دیگر تأثیر بیشتری در افزایش اسلامپ بتن دارد. برای مثال ممکن است برای افزایش اسلامپ بتن از 10 به 20 به یک کیلوگرم ابر روان کننده بتن نیاز دارید در حالی که این میزان برای فوق روان کننده‌ها حداقل 2 کیلو خواهد بود. برتری دیگر ابر روان کننده کاهش مؤثرتر آب مصرفی است. ابر روان کننده تنها افزودنی بتن است که می‌تواند مصرف آب را تا 35 درصد کاهش دهد.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم به سؤال ابر روان کننده بتن چیست پاسخ دهیم و با کاربردها و مزیت‌های آن آشنا شویم. شما می‌توانید با استفاده از این روان کننده‌ها علاوه بر کاهش مصرف آب، بتنی روان‌تر و مقام‌تر تولید کنید. شرکت عمران داتام با ارائه بهترین دستگاه‌های فوم بتن در انواع مختلف به شما کمک می‌کند تا به راحتی بتن‌هایی با کیفیت بسیار بالا تولید نمایید. برای کسب مشاوره کافی است تا با شماره 09122129034 تماس بگیرید. مشاوران ما مشتاق شنیدن صدای شما و پاسخ گویی به سؤالات هستند.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *