فوم بتن چیست؟

فوم بتن معمولاً از اختلاط آب، سیمان و فوم ساخته می شود، که حاوی مواد شیمیایی کمتری است و جایگزینی غیر سمی، سازگار با محیط زیست و سبک وزن برای بتن استاندارد است. محتوای عدم ترکیب با هوا و ویژگی‌های مقاوم در برابر آتش آن را برای عایق‌سازی، عایق‌سازی صدا و پر کردن شکاف‌ها و درزهای اطراف لوله‌های قدیمی و بلااستفاده یا فضای خالی بین آجرها ایده‌آل می‌کند. همچنین برای عناصر ساختاری، مانند پارتیشن ها و پانل های کف، در ساخت خانه ها با هدف سازگاری بیشتر با محیط زیست استفاده می شود. اما فوم بتن چیست و چه کاربردی در عمران و ساختمان سازی دارد؟

فوم بتن چیست؟

دوغاب پایه سیمانی که فوم بتن را ایجاد می کند از یک عامل کف کننده و ملات معمولی تشکیل شده است. فوم بتن در ابتدا به عنوان عایق در دهه 1920 مورد استفاده قرار گرفت. این ماده در دهه 80 به پروژه های ساخت و ساز خانه وارد شد و در آنجا به عنوان یک جایگزین ارزان قیمت برای راهروها و دیوارها استفاده شد. همچنین به راحتی قابل دستکاری و شکل دادن بود که ساخت آن ارزان و به اندازه کافی سبک بود. مزایای ساخت آن بدون استرس است و حاوی مواد شیمیایی کمتری است که صنعتگران برای پروژه های مختلف آنرا ترجیح می دهند. فوم بتن شبیه یک اکسی مورون به نظر می رسد، اما به طور گسترده در پروژه های خانگی بزرگ و کوچک استفاده می شود. فوم بتن مقاوم در برابر آتش و عایق یک محصول همه کاره است که می تواند برای یک پروژه ساختمانی مفید باشد. مخلوط کردن آن به حداقل ابزار و مهارت برای یک فرد معمولی نیاز دارد و مزایای بسیاری است.

فوم بتن چیست؟مزایای فوم بتن

فوم بتن به دلیل استحکام و مقاومت در وزن بالا و همچنین مقاومت در برابر ترک خوردگی و انقباض ارزشمند است . علاوه بر این ها اغلب می تواند هزینه های ساختمان و نیروی کار را کاهش دهد. حمل و نقل آن آسان تر است، خود تراز است و معمولاً انعطاف پذیرتر از بتن استاندارد است. همچنین در برابر تغییرات دما و سرما یا گرمای شدید مقاومت بیشتری دارد. کارهای ساختمانی ساخته شده با فوم بتن معمولاً نسبت به زمانی که از بتن معمولی استفاده می شود به تعمیر و نگهداری بسیار کمتری نیاز دارد.

معایب فوم بتن

فوم بتن در برابر ویژگی های مثبتی که دارد، دارای معایبی نیز می باشد که باعث می شود تا برخی آنرا ترجیح ندهند. فوم بتن به اندازه بتن معمولی قوی نیست. بتن معمولی از سنگ شکسته یا شن، ماسه، سیمان و آب ساخته شده است و به سادگی می تواند وزن بیشتری را نگه دارد و انتخاب ایمن تری برای حمایت از تیرها و پایه های ساختمان است. همچنین، ملات آن معمولاً نسبت آب به سیمان بالاتری دارد تا به آن کمک کند بلوک‌های ساختمانی مانند آجر یا اسلب را به هم بچسباند.

ترکیبات فوم بتن

مقاومت و دوام فوم بتن با اجزای مخلوط شده در آن تعیین می شود. به عنوان مثال، اگر ماسه در آن گنجانده شود، مخلوط قوی تر خواهد بود. برخی از مخلوط‌های فوم بتن عبارتند از : سیمان ، سنگ آهک یا خاکستر بادی پودر شده (خاکستر سبک‌تری که به‌جای جمع‌آوری در کف کوره در هوا سرازیر می‌شود).

مخلوط فوم بتن خود از ماسه ریز، سیمان، آب و فوم تثبیت کننده ساخته شده است. یک دستور استاندارد برای ساخت فوم بتن  عبارت است از 2 قسمت سیمان و ماسه ریز و خشک به 1 قسمت آب و فوم مولد. یک میکسر بتن مواد را به هم می زند و هوادهی مورد نیاز را به شما می دهد. اگر شما می خواهید یک فوم بتن با کیفیت داشته باشید و بهترین نتیجه را بگیرید، قبل از اضافه کردن آب به مقدار کم، مواد خشک را کاملا با هم مخلوط کنید. هنگامی که آب به مخلوط آغشته شد، فوم مولد را اضافه کنید. قبل از وزن کردن آن را خوب مخلوط کنید تا مطمئن شوید که یک ترکیب جامد دارید. یک ترازو بزرگ  می تواند به راحتی وزن فوم شما را که باید تقریباً 3 اونس در هر لیتر باشد، را ارزیابی کند.

کاربردهای فوم بتن

بلوک های پیش ساخته فوم بتن اغلب به عنوان مواد عایق در سقف ها، دیوارها و کف ساختمان های مسکونی و تجاری استفاده می شود. فرم های متراکم تر و از نظر ساختاری سالم تر ساخته شده از ماسه، سیمان و فوم در این ظرفیت بهترین عملکرد را دارند. از آنجایی که فوم بتن آزادانه جریان دارد و به راحتی پخش می شود، راه حلی مبتکرانه برای پر کردن شکاف ها و فضاهای خالی تقریباً در هر اندازه است. از زیرزمین بلااستفاده گرفته تا لوله های قدیمی که باید پر شوند، می توانندتوسط این نوع فوم بتن پر شوند.

این محصول به دلیل خواص فیزیکی منحصر به فرد به عنوان بتنی سبک با مقاومت بالا و کیفیت مطلوب کاربردهای مختلفی دارد. کف سازی طبقات از مهمترین و وسیع ترین کاربردهای فوم بتن می باشد. با جایگزینی فوم بتن به جای پوکه معدنی حدود 30 کیلوگرم سبک سازی در هر مترمربع و سه برابر عایق بندی حرارتی و صوتی در کف طبقات صورت می پذیرد. به دلیل روان بودن بالا جهت پر نمودن حفره ها و پایدارسازی آنها در روی انواع لوله ها، تونل ها، مخازن و نقاطی که نیاز به پرکننده سبک به عنوان جایگزین خاک باشد کاربرد دارد. با فوم بتن می توان سیستم قالب بندی ، خانه ها و دیوارهای یکپارچه با سرعت بالا و ارزان تولید نمود. فوم بتن بدلیل مقاومت بالا و عدم نفوذ حرارت و رطوبت بهترین روش برای شیب بندی و سبک سازی پشت بام می باشد.

از دیگر کاربردهای فوم بتن می توان گفت که، فوم بتن برای تزئینات فصلی مانند سنگ قبرها یا گلدان های بزرگ در فضای باز کاربرد دارند. این تزئینات می تواند رنگ آمیزی یا تزئین شود و در برابر عناصر بیرونی مقاوم است. همچنین می توان از آن برای عایق کاری اطراف حوضچه های فضای باز، ساخت دیوارهای حائل در باغ و ساخت پانل های کف سازگار با محیط زیست، مقاوم در برابر آب و هوا و ارتجاعی استفاده کرد.

فوم بتن همچنین می تواند به عنوان پرکننده برای اصلاح پاسیوهای آجری شکسته یا پر کردن لوله های استفاده نشده بسیار عمیق یا گران قیمت برای حفاری استفاده شود. انواع و سبک های زیادی از قالب ها برای ریخته گری وجود دارد که می توانند پروژه شما را در چند ساعت پس از خشک شدن فوم بتن به پایان برسانند.

فوم بتن چیست؟در پایان

جهت تولید و ساخت فوم بتن می توان از انواع دستگاه فوم بتن استفاده کرد. به خاطر داشته باشید که، هنگام دست زدن به مواد تشکیل دهنده فوم بتن، همیشه از لباس محافظ چشم و دستکش مناسب استفاده کنید. شلوارهای بلند و پیراهن های آستین بلند از چسبیدن ملات چسبنده به پوست شما جلوگیری می کند.

خواص سبک وزن فوم بتن آن را در مواقعی که به مقادیر زیاد مورد نیاز است ایده آل می کند زیرا برای جابجایی آن بین مکان ها انرژی و نیروی انسانی کمتری نیاز است. همچنین برش آن نسبت به بتن استاندارد آسان تر است، بنابراین در شرایطی که سوراخ هایی برای سیم کشی و لوله باید در بتن ایجاد شود، عالی است. فوم بتن فاقد مواد سمی است که ممکن است برای محیط زیست مضر باشد و آن را به یک مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست نیز تبدیل می کند. از آنجایی که تا 80 درصد آن از هوا تشکیل شده است، دارای خواص عایق، جذب صدا و مقاوم در برابر آتش است. تمامی این ویژگی ها سبب شده است تا شرکت توسعه عمران داتام عرضه کننده دستگاه کلایمر ، اجاره کلایمر، دستگاه فوم بتن ، بلوک سبک گازی و سایر تجهیزات عمرانی ساخت و ساز این مقاله را در راستای افزایش دانش شما در مورد فوم بتن ارائه دهد.

 

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *