فوم بتن و کاربرد آن

فوم بتن

فوم بتن معمولاً از اختلاط آب، سیمان و فوم ساخته می شود. حاوی مواد شیمیایی کمتری است و جایگزینی غیرسمی، سازگار با محیط زیست و سبک وزن برای بتن استاندارد است. محتوای بالای هوا و ویژگی‌های مقاوم در برابر آتش آن را برای عایق‌سازی، عایق‌سازی صدا و پر کردن شکاف‌های ناخوشایند اطراف لوله‌های قدیمی و بلااستفاده یا فضای خالی بین آجرها ایده‌آل می‌کند. همچنین برای عناصر سازه‌ای مانند پارتیشن‌ها و پانل‌های کف، در ساخت خانه‌ها با هدف سازگاری بیشتر با محیط‌ زیست استفاده شده است. فوم بتن و کاربرد آن در ساخت و سازها امروزه به علت ویژگی های و مزایای بسیاری که فوم بتن دارد، فراگیر شده است.

فوم بتن شبیه یک اکسی مورون به نظر می رسد، اما به طور گسترده در پروژه های خانگی بزرگ و کوچک استفاده می شود. فوم بتن مقاوم در برابر آتش و عایق یک محصول همه کاره است که می تواند برای یک پروژه ساختمانی بسیار مفید باشد. مخلوط کردن به یک دستگاه فوم بتن و مهارت یک فرد معمولی نیاز دارد و مزایای آن بسیار زیاد است.

اصول اولیه فوم بتن

دوغاب پایه سیمانی که فوم بتن را ایجاد می کند از یک عامل کف کننده و ملات معمولی تشکیل شده است. فوم بتن در ابتدا به عنوان عایق در دهه 1920 مورد استفاده قرار گرفت. این ماده در دهه 80 به پروژه های ساخت و ساز خانه وارد شد و در آنجا به عنوان یک جایگزین ارزان قیمت برای ساخت راهروها و دیوارها استفاده شد. همچنین به راحتی قابل دستکاری و شکل دادن قالب هایی بود که ساخت آن ارزان و به اندازه کافی سبک برای حرکت در اطراف بود. فوم بتن و کاربرد آن و مزایای بالای آن و همجنین استفاده از مواد شیمیایی کمتر باعث شده است تا پیمانکاران برای پروژه های کوچک و حتی بزرگ از آن استفاده کنند.

فوم بتن که به دلیل نسبت استحکام به وزن بالا و مقاومت در برابر ترک خوردگی و انقباض ارزشمند است، اغلب می تواند هزینه های ساختمان و نیروی کار را کاهش دهد. حمل و نقل آن آسان تر است، خود تراز می شود و معمولاً انعطاف پذیرتر از بتن استاندارد است. همچنین در برابر تغییرات دما و سرما یا گرمای شدید مقاومت بیشتری دارد. کارهای ساختمانی تکمیل شده با فوم بتن عموماً به نگهداری بسیار کمتری نسبت به زمانی که از بتن معمولی استفاده می شود دارد.

اما در کنار این ویژگی های مثبت، به اندازه بتن معمولی قوی نیست. بتن معمولی از سنگ شکسته یا شن، ماسه، سیمان و آب ساخته شده است و به راحتی می تواند وزن بیشتری را نگه دارد و انتخاب ایمن تری برای حمایت از تیرها و پایه های ساختمان است. در همین حال، ملات معمولاً نسبت آب به سیمان بالاتری دارد تا به آن کمک کند بلوک‌های ساختمانی مانند آجر یا اسلب را به هم بچسباند.با این حال باز هم فوم بتن و کاربرد آن نسبت به بتن معمولی بیشتر می باشد.

فوم بتن و کاربرد آن

مقاومت فوم بتن چگونه مشخص می شود؟

مقاومت و دوام فوم بتن با اجزای مخلوط شده در آن تعیین می شود. به عنوان مثال، اگر شن و ماسه گنجانده شود، مخلوط قوی تر خواهد شد. برخی از مخلوط‌های فوم بتن عبارتند از :

  • سیمان پرتلند
  • سنگ آهک
  • خاکستر بادی پودر شده (خاکستر سبک‌تری که به‌جای جمع شدن در کف کوره در هوا پخش می‌شود).

خواص سبک وزن فوم بتن آن را در مواقعی که به مقادیر زیاد مورد نیاز است ایده آل می کند ، زیرا برای جابجایی آن بین مکان ها انرژی و نیروی انسانی کمتری نیاز است. همچنین برش آن نسبت به بتن استاندارد آسان تر است، بنابراین در شرایطی که سوراخ هایی برای سیم کشی و لوله باید در بتن ایجاد شود، عالی است. بتن فوم فاقد مواد سمی است که ممکن است برای محیط زیست مضر باشد و آن را به یک مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست نیز تبدیل می کند. از آنجایی که تا 80 درصد از هوا تشکیل شده است، دارای خواص عایق، جذب صدا و مقاوم در برابر آتش عالی است.

فوم بتن و کاربرد آن

بلوک های پیش ساخته فوم بتن اغلب به عنوان مواد عایق در سقف ها، دیوارها و کف ساختمان های مسکونی و تجاری استفاده می شود. فرم های متراکم تر و از نظر ساختاری سالم تر ساخته شده از ماسه، سیمان و فوم در این ظرفیت بهترین عملکرد را دارند. از آنجایی که فوم بتن آزادانه جریان دارد و به راحتی پخش می شود، راه حلی مبتکرانه برای پر کردن شکاف ها و فضاهای خالی تقریباً در هر اندازه ای است. فوم بتن می تواند برای پر کردن هر درز و شکافی استفاده شود ، از زیرزمین های پرکاربرد یا زیرزمین بلااستفاده گرفته تا لوله های قدیمی که باید پر شوند.

فوم بتن همچنین می تواند به عنوان پرکننده برای اصلاح پاسیوهای آجری شکسته یا پر کردن لوله های استفاده نشده بسیار عمیق یا گران قیمت برای حفاری استفاده شود. انواع و سبک های زیادی از قالب ها برای ریخته گری وجود دارد که می توانند پروژه شما را در چند ساعت پس از خشک شدن فوم بتن حداقل یک شبه به پایان برسانند.

تزئینات سنتی، مانند سنگ قبرها، سنگ های حیاط  یا گلدان های بزرگ در فضای باز ، فوم بتن کاربرد دارد. می تواند رنگ آمیزی یا تزئین شود تا در برابر عناصر بیرونی مقاوم باشد. همچنین می توان از آن برای عایق کاری اطراف حوضچه های بیرونی، ساخت دیوارهای حائل در باغ و ساخت پانل های کف سازگار با محیط زیست، مقاوم در برابر آب و هوا و انعطاف پذیر استفاده کرد.

مخلوط فوم بتن خود از ماسه ریز، سیمان، آب و فوم تثبیت کننده ساخته شده است. یک دستور استاندارد عبارت است از:

<2 قسمت سیمان و ماسه ریز و خشک به 1 قسمت آب و فوم مولد>

یک دستگاه میکسر فوم بتن ، مواد را به هم می زند و هوادهی مورد نیاز را به شما می دهد. قبل از اضافه کردن آب به مقدار کم، مواد خشک را کاملا با هم مخلوط کنید. هنگامی که آب به مخلوط آغشته شد، فوم مولد را اضافه کنید. قبل از وزن کردن آن را خوب مخلوط کنید تا مطمئن شوید که یک ترکیب جامد دارید. یک ترازو آشپزخانه بزرگ می تواند به راحتی وزن فوم شما را که تقریباً 3 اونس در هر لیتر وزن دارد، ارزیابی کند. همیشه هنگام دست زدن به مواد تشکیل دهنده برای ساخت فوم بتن از محافظ چشم و دستکش های مناسب استفاده کنید. شلوارهای بلند و پیراهن های آستین بلند از چسبیدن ملات چسبنده به پوست شما جلوگیری می کند.

فوم بتن و کاربرد آن

و در آخر

فوم بتن و کاربرد آن ، با توجه به مزایای بسیاری که به تعدادی از آنها در بالا اشاره شد، می تواند برای کارفرمایان و سازندگان بسیار مفید و کم هزینه و ایمن باشد. مواد تشکیل دهنده فوم بتن باید با استفاده از دستگاه فوم بتن و میکسر بتن ، باید به خوبی و درستی مخلوط شود تا مخلوطی یکدست و روان بتوان داشت تا از در ساخت بلوک ها و یا پر کردن منافظ و سوراخ ها بتوان از آن استفاده کرد. شرکت توسعه عمران داتام تولید کننده دستگاه فوم بتن در سایزها و انواع مختلف می تواند به شما در تهیه و خرید دستگاه فوم بتن و سایر تجهیزات مورد نیاز در ساختمان مانند خرید و اجاره کلایمر ، بلوک سبک گازی و غیره کمک کند، تا پروژه های خود را با ایمنی و سرعت بالایی به اتمام برسانید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *