نشست فوم بتن

استفاده از انواع تجهیزات و مصالح ساختمانی و ماشین آلات ساختمانی مانند بالابرها، دستگاه ساخت فوم بتن، تولید بلوک ساختمانی سبک، کلایمر ها و غیره باعث می شود تا روز به روز ساخت و سازها راحت تر ، ایمن تر ، سریعتر و مقاوم تر می باشد. از مهمترین ابزار و محصولاتی که در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد، مصالح ساختمانی می باشد. مصالح به کار برده شده در ساخت و ساز عامل تعیین کننده در کیفیت و مقاومت ساختمان ها می باشد. یکی از انواع مصالحی که امروز در ساختمان ها استفاده می شود، فوم بتن است. اجرای فوم بتن در ساختمان ها و تولید فوم بتن توسط دستگاه ساخت فوم بتن صورت می گیرد. استفاده از فوم بتن گاهی اوقات شما را با چالش هایی روبه رو می کند که باید پاسخ مناسبی برای آن پیدا کنید. یکی از چالش هایی که در اجرای فوم بتن پیش می آید نشست فوم بتن است. اما علت این امر چیست و چرا این اتفاق می افتد. در این مطلب این موضوع را بررسی می کنیم.

فوم بتن

فوم بتن (FC)  از مخلوط کردن فوم در ملات ساخته می شود. ملات مخلوط سیمان با ماسه و آب است. در نتیجه شما با مخلوطی مواجه می شوید که سبک تر از بتن معمولی است. جرم یا چگالی که در اینجا به آن می گوییم (وزن در متر مکعب) بستگی به مقدار فوم اضافه شده به ملات دارد. هرچه فوم بیشتری اضافه کنیم فوم بتن سبک تر و همچنین ضعیف تر می شود. هر چه FC سبک تر باشد، عایق حرارتی بهتری می شود. ترکیبی از استحکام و ارزش عایق، فوم بتن را به یک مصالح ساختمانی ایده آل تبدیل می کند.

فوم بتن به دلیل قیمت به‌صرفه‌ای که دارد محبوبیت بسیاری دارد و در کفسازی، ساخت دیوار‌های بلند، ساخت دیوار‌های باربر، بلوک‌های پیش ساخته و دیوار‌های جدا‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. فوم بتن در چگالی‌های مختلفی ساخته می‌شود و کاربردهای متفاوتی دارد. توجه داشته باشید که اگر در ساخت و سازها از فوم بتن استاندارد‌ها استفاده نشود، به مرور زمان نشست می‌کند.

فوم بتن چیست

اجزای تشکیل دهنده فوم بتن

فوم بتن از دوغاب سیمانی و فوم (حباب هوا) تشکیل شده است. در واقع برای ساخت فوم بتن از سه ماده استفاده می‌شود :

  • سیمان
  • آب
  • پروتئین یا رزین عامل کفزا

در حین ساخت فوم بتن سیمان نقش اتصال‌دهنده را داشته و رزین و آب را در کنار هم در قالب خاصی نگه می‌دارد. هنگامی که در ملات حباب‌ها به دام می‌افتند می‌توان بتنی با چگالی پایین را ساخت. امروزه فوم بتن با نام‌ها دیگری از جمله بتن سبک، بتن اسفنجی، بتن هوادار و بتن کفی نیز شناخته می‌شود. اگر پیمانکار هستید، پیشنهاد می‌کنیم که برای پروژه‌های ساختمانی خود از فوم بتن ساز استفاده کنید، قیمت دستگاه فوم بتن بسیار مقرون به‌صرفه است و هزینه‌های ساخت و ساز را به مراتب کاهش می‌دهد.

 

کفسازی با استفاده از فوم بتن

علت نشست فوم بتن

برای ساخت فوم بتن باید استاندارد‌هایی که در این زمینه وجود دارد رعایت شود تا فوم بتن با چگالی مشخص تولید شود. چنانچه دستگاه تولید فوم بتن با ایراداتی همراه باشد ممکن است فوم بتن کیفیت مطلوبی نداشته باشد و به مرور زمان نشست کند. به همین دلیل اگر پیمانکار یا شخصی هستید که می‌خواهید ساختمان خود را با فوم بتن بسازید مطمئن شوید کارگروهی که برای خانه‌سازی انتخاب کرده‌اید از دستگاه فوم بتن ساز استانداردی استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که فوم بتن زمانی که به‌صورت کامل خشک می‌شود 20 درصد سایز آن کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل باید هنگام ساخت دیوار‌های بلند یا بلوک‌های پیش ساخته به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

فوم بتن استاندارد

ویژگی های فوم بتن ایده آل

در ساخت‌و‌ساز اگر به کیفیت مواد و مصالح ساختمانی که مورد استفاده قرار می گیرد، توجه نشود در آینده خسارت‌های سنگینی را متحمل خواهیم شد. برای جلوگیری از نشست فوم بتن باید، ویژگی‌های فوم بتن خوب و باکیفیت را بیشتر بشناسی. ویژگی های منحصر به فرد یک فوم بتن خوب عبارتند از:

  • فوم بتن استاندارد وزن پایینی دارد

فوم بتن استاندارد وزن کمی دارد. به دلیل اینکه به مرور زمان دیوار ترک برندارد و از طرفی نیز ساختمان نسبت به زلزله مقاوم‌تر شود استفاده از فوم بتن سبک الزامی است. چراکه هر چه وزن فوم بتن بالاتر باشد در هنگام وقوع زلزله بنا ناپایدارتر است و تخریب بیشتری را به همراه خواهد شد. به همین دلیل الزامی است که برای ساخت و ساز از فوم بتن استانداردی استفاده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دستگاه‌های فوم بتن ساز استاندارد  پیشنهاد می‌کنیم که مقاله معرفی دستگاه فوم بتن تحت فشار نیسانی را مطالعه کنید.

  • فوم بتن باید طبق استاندارد تولید شود

برای تولید فوم بتن بادوام باید از سیمان طبق استانداردی که وجود دارد استفاده کنیم؛ چراکه انواع فوم بتن با چگالی‌های متفاوتی ساخته می‌شود و در هر نوع میزان سیمان در فوم بتن به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ به همین دلیل باید برای هر مکانی باتوجه به مقاومت فشاری که دارد از فوم بتن خاصی استفاده کرد. به‌طور مثال برای واحد‌های مسکونی مقاومت فشاری 12 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و برای پارکینگ25 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

  • فوم بتن استحکام و دوام بالایی دارد

فوم بتن باکیفیت باید استحکام، دوام و مقاومت بالایی داشته باشد. چراکه اگر از فوم بتن پفکی استفاده شود باید از ملات بیشتری استفاده کرد و و قبل از اجرای سنگ، سرامیک و کاشی دوباره باید کف سازی را تکرار کرد؛ چراکه فوم بتن پفکی مناسب کف سازی نیست! در هر مرحله از ساخت و ساز باید به نکات ایمنی توجه کنیم که در فرایند اجرای پروژه ساختمانی آسیبی به شخصی وارد نشود؛ به خصوص برای پروژه‌هایی که کلایمر استفاده می شود باید حتما  توجه داشته باشیم که نکات ایمنی استفاده از کلایمر رعایت شده باشد.

  • فوم بتن باکیفیت افت سطحی ندارد و نشست نمی کند!

فوم بتن خوب نباید افت سطحی داشته باشد. اگر از فوم بتن غیراستاندارد استفاده شود 2 تا 3 سانتی‌متر نشست می‌کند! به همین دلیل هنگامی‌که می‌خواهیم کف را با سنگ تکمیل کنیم، به 3 تا 6 سانتی متر ملات نیاز داریم که هزینه‌ها را به مراتب بالا می‌برد و صرفه اقتصادی ندارد.

  • فوم بتن جذب آب متعادلی باید داشته باشد

فوم بتن مرغوب جذب آبی معادلی 22 درصد دارد که در این صورت چسبندگی ملات به سنگ و کف بسیار مطلوب و بادوام خواهد بود. اما اگر فوم بتن جذب آب متعادلی نداشته باشد به درستی خشک نمی شود و در ادامه چسبندگی مناسبی نخواهد داشت.

عامل کفزا از مواد اصلی تشکیل دهنده فوم بتن

کلام آخر

برای ساخت خانه‌های امن و مقاومتر مهندسان استفاده از مصالح استاندارد و راهکار‌های جدید همچون فوم بتن سبک را پیشنهاد می‌کنند. فوم بتن به دلیل قیمت به‌صرفه و ایمنی بالایی که ایجاد می‌کند طرفداران داشته و  در برابر صدا، حرارت، حشرات و رطوبت مقاومت بالایی دارد. اگر می‌خواهید ساخت و ساز‌های‌تان با نشست همراه نشود باید از دستگاه‌های فوم بتن ساز استانداردی استفاده کنید. در این راستا شرکت عمران داتام بزرگ‌ترین تولید‌کننده انواع دستگاه تولید فوم بتن در ایران است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت دستگاه فوم بتن باید با شرکت عمران داتام تماس بگیرید چراکه قیمت دستگاه‌ها باتوجه به ویژگی‌ها و امکاناتی که دارند متفاوت است. به همین دلیل اگر پیمانکار هستید و برای توسعه کسب و کار خود به دستگاه تولید فوم بتن نیاز دارید با کارشناسان عمران داتام به شماره تلفن 76218992-021 تماس بگیرید و مشاوره‌های لازم را دریافت کنید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *