تجهیزات مورد نیاز در ساخت و سازها

مهندسین عمران و فارغ التحصیلان این رشته از دانشگاه شغلی فراگیر دارند. آنان در پروژه های مختلف ساخت و ساز مانند سدسازی، پل سازی، ساختمان سازی، ساخت سکوهای نفتی و راه سازی و غیره فعالیت می نمایند. مهندسین عمران برای کار در ساخت و ساز ها نیاز به تجهیزات، ابزار و لوازم  تخصصی ساختمانی مانند کلایمر، بالابر، بیل مکانیکی، جرثقیل و غیره استفاده می کنند. همچنین آنان به تجهیزات نقشه برداری، تجهیزات جابجایی زمین، ماشین آلات سنگین و سایر ابزارها متکی است تا کار خود را راحت تر و کارآمدتر انجام دهند. بدون استفاده از تجهیزات سنگین و ماشین آلات، سازه‌هایی که می‌سازند و طراحی می‌کنند ایمنی لازم را ندارد. مهندسان عمران در ساخت و سازهای ساختمانی از نرم افزاری استفاده می کنند تا به آنها کمک کند تا سازه هایی را که باید در آن مکان ساخته شوند طراحی کنند. در مقاله زیر نگاهی دقیق تر به ماشین آلات سنگین، کلایمرها ، بالابرها که مورد استفاده در پروژه های عمرانی می باشد می پردازیم.

انواع تجهیزات ساختمانی در ساخت و ساز

کلایمر

در هر پروژه ساخت و ساز و هر نوع پروژه دیگر مهمترین نکته حفاظت از جان پرسنل و ایمنی آنها می باشد. تمامی کارفرمایان باید تجهیزاتی را که فراهم می نمایند، ایمنی و امنیت کافی را داشته باشد تا افرادی که از انها استفاده می کنند با اطمینان عمل نمایند. از دغدغه ها و فعالیت های ساختمانی، کار در ارتفاعات می باشد، این موضوع نیازمند داشتن تجهیزاتی است که بتوان به وسیله آنها به ارتفاعات صعود کرده و کارها و فعالیت های خود را انجام دهند. از دیرباز و به طور سنتی داربست ها مهمترین تجهیزاتی بودند که افراد برای صعود به ارتفاعات از آنها استفاده می نمودند. داربست های فلزی از لوله های آهنی که توسط بست ها به یکدیگر متصل می شوند، تشکیل شده است. اما این نوع تجهیزات ایمنی لازم برای حفاظت از افراد را ندارد و بسیاری از افراد هنگام فعالیت از روی داربست ها سقوط میکنند. کلایمر یا بالابرها از تجهیزات بالابر مدرن می باشند که از یک جعبه فلزی و طناب های مقاوم و موتور تشکیل شده است و به صورت پرتابل یا ثابت در ساخت و سازها مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه کلایمر امنی لازم جهت حفاظت از جان کارگران، مهندسان و سایر پرسنل را دارد و استفاده از کلاینرها یا بالابرها سبب می شود که علاوه بر ایمنی و امنیت افراد مصالح و ابزار الات نیز به راحتی حمل شده و نیاز افراد در ارتفاع را برطرف نماید. از اینرو لسیاری از کارفرمایان بدای حفظ ایمنی و امنیت پرسنل خود و همچنین راحتی و سرعت کار کلایمرها را خریداری می نمایند. همچنین برخی افراد برای صرفه جویی در هزینه ها از شرکت های اجاره دهنده کلایمر، کلایمر را اجاره کرده و استفاده می نمایند. پس هم خرید کلایمر و هم اجاره کلایمر هر دو می تواند امنیت و ایمنی را برای استفاده کنندگان فراهم نماید.

بیل مکانیکی

بیل مکانیکی تجهیزات ضروری ساختمانی هستند که به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز عمرانی استفاده می شود. هدف کلی آنها حفاری است، اما به غیر از آن، برای مصارف زیادی مانند باربری، تخریب، لایروبی رودخانه و غیره نیز استفاده می شود. بیل مکانیکی دارای یک بازوی بلند است که در انتهای آن یک سطل حفاری وصل شده است. اپراتور تجهیزات سنگین را از کابین بیل مکانیکی در سراسر محل ساخت و ساز حرکت  می دهد. چیدمان کابین می تواند تا 360 درجه بچرخد.

بکهو

بکهو یا لودر یکی دیگر از تجهیزات پرکاربردی است که در ساخت و ساز استفاده می شود و می تواند اهداف متعددی را برآورده کند. همانطور که می دانید، تجهیزات حفاری در پشت و سطل بارگیری در جلو قرار دارد. بکهو لودرها یکی از پرکاربردترین تجهیزات ساختمانی هستند. آنها کاربردهای بسیار متنوعی در صنعت ساختمان دارند. از انها می توان در موارد زیر استفاده کرد:

  • تجهیزات حرکت زمین
  • تخریب های کوچک در محل ساخت و ساز
  • حفر چاله
  • حفاری
  • محوطه سازی
  • شکستن بتن یا آسفالت
  • حفر سنگر
  • بارگیری و تخلیه مواد

بیل مکانیکی یک قطعه مفید از تجهیزات سنگین در صنعت ساختمان است. با کاربردهای فراوان، یک قطعه جدایی ناپذیر از تجهیزات برای استفاده در پروژه های ساختمانی هستند.

بولدوزر

بولدوزرها تجهیزاتی هستند که معمولاً در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. بولدوزرها می‌تواند بدون توجه به محل ساخت و ساز در زمین‌های سخت مانور دهند، و حتی با وجود تجهیزات سنگین و وزن بولدوزر در سطح وسیعی مورد استفاده قرار گیرند. بولدوزر در درجه اول به عنوان تجهیزات حمل و نقل زمین استفاده می شود. تیغه جلوی بولدوزر برای فشار دادن یا حذف خاک، ماسه و زباله در محل های ساختمانی استفاده می شود. این صفحه با استفاده از پیستون های هیدرولیک حرکت می کند. بولدوزرها همچنین می توانند به یک ضمیمه به نام چاک دهنده مجهز شوند. چاک دهنده در پشت بولدوزر قرار دارد و برای شکستن سنگ های سطحی، روسازی، آسفالت یا بتن استفاده می شود.

گریدر

گریدر یا موتور گریدر نوعی تجهیزات سنگین است که برای ساخت جاده ها استفاده می شود. آنها عمدتاً برای تسطیح سطح خاک استفاده می شوند. گریدرها شامل یک تیغه افقی بین چرخ های جلو و عقب هستند و این تیغه هنگام کار به داخل زمین فرو می رود. موتور گریدرها تجهیزاتی برای جابجایی زمین هستند و همچنین می توانند برای حذف برف یا خاک از جاده ها، صاف کردن سطح خاک قبل از آسفالت ریزی و یا حذف لایه خاک غیر ضروری از سطح زمین استفاده می شوند.

لودر

لودرها قطعه ای از تجهیزاتی هستند که در محل ساخت و ساز برای بارگیری مواد روی جعبه های کمپرسی، کامیون های کمپرسی و غیره استفاده می شوند. از لودرها در صنعت ساخت و ساز برای کمک به حذف مصالح از محل ساخت و ساز استفاده می شود. برخی از موادی که لودر جابجا می کند ممکن است خاک حفاری، زباله های تخریب، مواد اولیه و غیره باشد. یک لودر شامل یک سطل بزرگ در جلوی خود با یک بازوی متحرک کوتاه است. لودر ممکن است ردیاب یا چرخدار باشد. لودرهای چرخدار در کارگاه‌های ساختمانی دیده می‌شوند، در حالی که لودرهای ردیابی یا خزنده در مکان‌هایی که به وسایل نقلیه چرخ‌دار دسترسی ندارند مورد نیاز است.

تاور کرین

تاور کرین ها جرثقیل های ثابتی هستند که برای اهداف بالا بردن در ساخت سازه های بلند مورد نیاز هستند. مواد سنگین مانند بلوک های بتنی، تجهیرات فولادی و قاب ها را می توان به راحتی تا ارتفاع مورد نیاز بالا برد. آنها شامل بخش های زیر می باشند:

  • یک بازو که با نام بازوی عملیاتی جرثقیل است،
  • یک مهار که بازوی دیگر است که وزنه تعادلی را در سمت عقب جرثقیل حمل می کند
  • یک کابین اپراتور که در آن جرثقیل قابل استفاده است.

سنگفرش

سنگفرش یا سنگفرش آسفالت تجهیزاتی برای روسازی است که در راهسازی مورد نیاز است. یک سنگفرش حاوی یک سطل تغذیه است که آسفالت به طور مداوم توسط کامیون کمپرسی بارگیری می شود. سنگفرش، آسفالت را به طور مساوی روی سطح جاده با تراکم جزئی توزیع می کند. برای تراکم کامل، پس از گذاشتن لایه آسفالت به غلتک نیاز است.

در پایان

اینها تنها تعدادی از تجهیزات مورد استفاده مهندسان عمران در صنعت ساختمان هستند. تجهیزات بسیار دیگری مانند بلوک های بتونی، ماشین آلات تولید فوم بتن و انواع کلایمرها و بالابرها وجود دارد که برای ایجاد یک سازه قدرتمند و ایمن مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت توسعه عمران داتام به عنوان یکی از تولید کنندگان و فروشندگان پیشرو در زمینه ساخت و فروش کلایمر، بلوک سبک گازی، دستگاه فوم بتن و دیگر تجهیزات پیشرو می باشد و سعی کرده تا با فروش کلایمر، بلک سبک گازی، دستگاه فوم بتن، اجاره کلایمر و سایر فعالیتهای دیگر نظر مساعد مشتریان را به خود جلب نماید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *