آیا با انواع فوم بتن آشنایی دارید؟

ساخت ساختمان ها و سازه ها نیاز به مصالح و موادی دارد که استحکام و ایمنی ساخت و سازها را تامین کند. علاوه بر ایمنی صرفه جویی در هزینه و بودجه نیز مد نظر کارفرمایان می باشد. استفاده از ماده ای با نام “فوم بتن” در ساخت و ساز برای اهداف مختلفی استفاده می شود که انواع مختلفی دارد. در این پست با ما همراه باشید تا با انواع فوم بتن و چگونگی پیدایش فوم بتن آشنا شوید.

تاریخچه فوم بتن

یک معمار از سوئد، A. Eriksson، ایده فناوری ساخت بتن با پارامترهای ذاتی چوب را در آغاز قرن بیستم بنا کرد. در سال 1924، این فناوری یک اختراع بین المللی شد و در سطح جهانی به رسمیت شناخته شد. تولید صنعتی بتن سلولی اتوکلاو شده در سال 1929 در سوئد آغاز شد. از آن زمان استفاده از فوم بتن در ساختمان سازی آغاز شده است. امروزه در جهان بیش از 250 کارخانه تولید بتن هوادهی اتوکلاو شده در بیش از 40 کشور جهان وجود دارد. که انواع فوم بتن را تولید می کنند. حجم خروجی فوم سالانه بیش از 51 میلیون متر مکعب است. این میزان از تولید یک محصول در سال ، این شاخه از مصالح ساختمانی کاملاً پویا در حال توسعه است که در شرایط رقابت شدید منجر به ایجاد مصالح ساختمانی با کیفیت بالا شد که تقاضای زیادی در سراسر جهان دارد.

فوم بتن در اواسط دهه پنجاه قرن گذشته در روسیه مورد استفاده قرار گرفت. اما تا همین اواخر، این ماده در روسیه عمدتاً به عنوان بخاری برای سقف ها و کمتر در ساخت و سازهای صنعتی استفاده می شد. و در ساخت و ساز مسکن خصوصی، فوم بتن فقط در اوایل دهه 90 مورد استفاده قرار گرفت. خانه های مسکونی، که در آنها از انواع فوم بتن استفاده می شود، با سطح بالایی از ایمنی و سرعت ساخته می شوند که آنها را از ستاخن و سازهای دیگر متمایز می کند.

آیا با انواع فوم بتن آشنایی دارید؟

انواع فوم بتن

فوم بتن تک سلولی

فوم بتن تک سلولی ، سبک وزن است که در نتیجه باعث سخت شدن ملات به دست آمده می شود. این نوع فوم بتن از سیمان، ماسه، آب و فوم تشکیل شده است. فوم محتوای لازم و توزیع یکنواخت حباب های هوا را در بتن فراهم می کند. فوم معمولاً از کنسانتره فوم (عامل کف کننده) به دست می آید و به عنوان یک عامل دمنده از ترکیبات آلی و معدنی مختلف استفاده می شود. آنها بر اساس پروتئین طبیعی یا از تولید مواد شوینده به دست می آیند.

فوم بتن ارزان

یکی دیگر از انواع فوم بتن ،فوم بتن ارزان می باشد که  مقرون به صرفه، بادوام، سازگار با محیط زیست، مقاوم در برابر عوامل بیولوژیکی، سازگار با محیط زیست و چوب است، اما در عین حال غیر قابل اشتعال و بادوام نیست. در بسیاری از کشورها این نوع فوم بتن با نام بلوک های فوم “بیوبلاک” نامیده می شوند، زیرا فقط مواد سازگار با محیط زیست و طبیعی به عنوان مواد اولیه برای تولید آنها استفاده می شود. این نوع از انواع فوم بتن مزایای سنگ و چوب را ترکیب می کند. فوم بتن ارزان استحکام، سبکی و مقاومت در برابر حرارت را دارد و نیازی به سازگاری با سایر مصالح ساختمانی ندارد. پس از استفاده از فوم بتن به راحتی گچ کاری ، آستر و سایر مواد تکمیلی انجام شده ، نما و رنگ های داخلی انجام میشود. توانایی تولید فوم بتن با وزن مخصوص مورد نیاز، استحکام داده شده، مقاومت حرارتی لازم، شکل و حجم مطلوب، آن را برای تولید انواع عظیمی از محصولات ساختمانی جذاب می کند. انواع فوم بتن را می توان به عنوان ماده عایق سازه ای یا حرارتی استفاده کرد. از نقطه نظر دوام، فوم بتن بر خلاف پشم معدنی یا فوم، با از دست دادن خواص خود به مرور زمان، عایق و ویژگی های مکانیکی آن را بهبود می بخشد.

تقسیم بندی فوم بتن بر چه اساسی انجام می شود؟

انواع فوم بتن بر اساس ویژگی های زیر تقسیم می شوند:

  • با توجه به هدف عملکردی : آنها به سه گروه تقسیم می شود: عایق حرارت. عایق حرارتی سازه ای و ساختمانی.
  • بر اساس نوع چسب: در فناوری تولید فوم بتن به عنوان چسب، عمدتاً از سیمان و آهک و کمتر از گچ استفاده می شود.
  • با توجه به نوع جزء سیلیسی: بیشترین استفاده از ماسه کوارتز و همچنین خاکستر بادی – پس از احتراق زغال سنگ، خاکستر فلزی و ضایعات تولید آلومینا.
    روش انجماد به غیر اتوکلاو، ارائه بخار، گرمایش الکتریکی یا سایر انواع گرم شدن در فشار معمولی و اتوکلاو، که در فشار و دمای بالا سخت می شود، تقسیم می شود.

مزایای فوم بتن

ساخت خانه ها و ساختمان ها با استفاده از فوم بتن باعث افزایش راحتی و ویژگی های عملکردی زیرمی شود:

  • در خانه دیوارها “نفس می کشند” و عرق نمی کنند.
  • در زمستان دیوارها گرم می شوند، در تابستان و در تابستان خنک است.
  • عایق صوتی عالی تا 60 دسی بل
  • صرفه جویی در انرژی برای گرمایش
  • صرفه جویی در انرژی برای تهویه مطبوع
  • سطح کاملاً صاف برای هر نوع پرداخت
  • مقاومت در برابر دمای بالا
  • کارایی عالی

مواد مورد نیاز برای تولید فوم بتن

چسب فوم بتن سیمانی، معمولاً سیمان پرتلند است. در تولید فوم بتن اتوکلاو از آهک زنده نیز استفاده می شود. جزء سیلیسی (شن و ماسه کوارتز آسیاب شده، خاکستر قدرت حرارتی و سرباره کوره بلند دانه بندی شده زمینی) هزینه های چسباننده، جمع شدگی فوم بتن را کاهش می دهد و کیفیت محصول نهایی را بهبود می بخشد. ماسه کوارتز معمولاً به روش مرطوب آسیاب می شود و به صورت دوغاب به شن و ماسه اعمال می شود. آسیاب کردن سطح ویژه جزء سیلیسی را افزایش می دهد و فعالیت شیمیایی آن را افزایش می دهد. انواع فوم بتن با مخلوط کردن مخلوط های آماده شده جداگانه از محلول ها و فوم که حباب های هوا است تولید می شود. فوم در مولدهای فوم یا به وسیله پمپ هایی با مکانیزم گریز از مرکز از مخلوط آب و عامل کف ساز تهیه می شود. عامل کف کننده حاوی سورفاکتانت است. فقط فوم را می توان مستقیماً با استفاده از نصب فوم بتن به دست آورد. انواع مختلف فوم بتن حاوی مواد دمنده چسب نایفول، تاروساپوئین یا آلومینوسولفونفتنیک، آلی و مصنوعی است.

آیا با انواع فوم بتن آشنایی دارید؟در پایان، خرید از عمران داتام

تولید مصالح ساختمانی مدرن لزوماً یک سالن تولید بزرگ، لوله های بلند و ابرهای آلاینده نیست. و تجهیزات این تولید نیز لزوماً توسط غول‌های صنعت ماشین‌سازی تولید نمی‌شوند… بدون کاهش مزایای سایر مصالح ساختمانی، می‌خواهم توجه را به انواع فوم بتن جلب کنم. این ماده که در اوایل دهه 30 قرن گذشته توسعه یافت، اکنون تولد دوم را تجربه می کند. برای تولید و ساخت فوم بتن ، ما در عمران داتام دستگاه تولید فوم بتن را در سایزها و مدل های مختلف تولید می کنیم. کیفیت و کارایی، عملکرد آسان، قیمت مناسب ، دلایل بیشتری برای تضمین قابلیت اطمینان تجهیزات ما ارائه می دهد که استفاده از این تجهیزات باعث تولید فوم بتن بادوام می شود. ما خوشحال خواهیم شد که به تمام سوالات و پیشنهادات شما پاسخ دهیم.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *