انواع فوم بتن

یکی از انواع بتن که در کارهای ساختمانی و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد، فوم بتن می باشد که توسط یک معمار سوئدی در قرن بیستم مورد استفاده قرار گرفت. فوم بتن پوششی نسبتا مدرن می باشد که به علت خواص فیزیکی منحصر به فرد خود مانند سبکی و عایق و مقاومت بالا و کیفیت مطلوب نسبت در ساخت و سازها مورد استفاده قرار می گیرد. فوم بتن از ترکیب سیمان، ماسه بادی، آب و فوم تشکیل می‌شود. انواع فوم بتن با توجه به نوع ماده ساخته شده آنها مشخص می شوند.

اولین استفاده فوم بتن

در سال 1924، فوم بتن یک اختراع بین المللی بود که به طور رسمی، رسمیت پیدا کرد. تولید صنعتی بتن سلولی اتوکلاو شده در سال 1929 در سوئد آغاز شد. از آن زمان استفاده از فوم بتن در ساختمان سازی آغاز شده است. امروزه در جهان بیش از 250 کارخانه تولید بتن هوادهی اتوکلاو شده در بیش از 40 کشور جهان وجود دارد. که انواع فوم بتن را تولید می کنند. حجم خروجی بیش از 51 میلیون متر مکعب است.میزان بالایی از محصولات فوم بتن در ساختمان سازی و به عنوان یکی از مصالح ساختمانی، در حال توسعه است که در شرایط رقابت شدید منجر به ایجاد مصالح ساختمانی با کیفیت بالا شد که تقاضای زیادی در سراسر جهان دارد. استفاده از فوم بتن در ساخت و ساز، در اوایل دهه 90 مورد استفاده قرار گرفت. خانه های مسکونی، که در آنها از انواع فوم بتن استفاده می شود، با سطح بالایی از راحتی متمایز می شوند.

ماده کف‌زا در ضمن اختلاط با آب در دستگاه مخصوص با سرعت زیادی حباب‌های هوا را تولید و تثبیت و کف کاملا پایداری را تولید می کند. همچنین اختلاط با ملات سیمان و ماسه بادی در دستگاه تولید فوم بتن، خمیری روان تشکیل می‌دهد، که به صورت درجا در قالب‌های فلزی یا پلاستیکی قابل استفاده می‌باشد. این خمیر پس از خشک شدن با توجه به درصد سیمان و ماسه بادی دارای وزن فضایی از ۳۰۰ الی ۱۶۰۰ کیلوگرم در متر مربع خواهد بود. ماده ای با نام “فوم بتن” در ساخت و ساز برای اهداف مختلفی استفاده می شود.

انواع فوم بتنانواع فوم بتن

فوم یک بتن سلولی سبک وزن است که در نتیجه سخت شدن ملات به دست می آید که از سیمان، ماسه، آب و فوم تشکیل شده است. فوم محتوای لازم و توزیع یکنواخت حباب های هوا را در بتن فراهم می کند. فوم معمولاً از کنسانتره فوم (عامل کف کننده) به دست می آید. به عنوان یک عامل دمنده از ترکیبات آلی و معدنی مختلف استفاده می کند. مواد کفزا از پروتئین طبیعی یا مواد شیمیایی به دست می آیند.

فوم بتن ارزان، مقرون به صرفه، بادوام، سازگار با محیط زیست، مقاوم ، سازگار با محیط زیست است، اما در عین حال قابل اشتعال بوده و بادوام نیست. در بسیاری از کشورها بلوک های فوم “بیوبلاک” نامیده می شوند، زیرا فقط مواد سازگار با محیط زیست و طبیعی به عنوان مواد اولیه برای تولید آنها استفاده می شود. فوم بتن مزایای سنگ و چوب را ترکیب می کند:

  • استحکام
  • سبکی
  • مقاومت در برابر حرارت

و نیازی به سازگاری با سایر مصالح ساختمانی را ندارد. پس از استفاده از بلوک بتن سبک ساخته شده از فوم بتن می توان این بلوک ها را ، گچ کاری کرد، با آستر و سایر مواد تکمیلی تمام کرد، نما های داخلی را رنگ کرد. توانایی تولید فوم بتن با وزن مخصوص مورد نیاز، استحکام داده شده، مقاومت حرارتی لازم، شکل و حجم مطلوب آن را برای تولید انواع عظیمی از محصولات ساختمانی جذاب می کند. انواع فوم بتن را می توان به عنوان ماده عایق سازه ای یا حرارتی استفاده کرد. از نقطه نظر دوام، فوم بتن بر خلاف پشم معدنی یا فوم، با از دست دادن خواص خود به مرور زمان، عایق و ویژگی های مکانیکی آن را بهبود می بخشد.

انواع فوم بتن بر اساس ویژگی ها

فوم بتن با توجه به عملکردش به سه دسته تقسیم بندی می شود:

  • با توجه به اهداف عملکردی، آنها به سه گروه تقسیم می‌شوند: عایق حرارتی؛ عایق حرارتی-سازه‌ای و ساختمانی.
  • بر اساس نوع چسبندگی ، در فن آوری تولید فوم بتن، عمدتا از سیمان و آهک به عنوان چسب استفاده می‌شود و کمتر از گچ استفاده می شود.
  • با توجه به نوع ماده سیلیکانی، شن و ماسه کوارتزی، و همچنین خاکستر ،پس از احتراق زغال سنگ، خاکستر فلزی و ضایعات تولید آلومینیوم به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • روش تحکیم به دسته بندی غیر اتوکلاو، تهیه بخار، گرمایش الکتریکی یا انواع دیگر روش‌های گرم شدن در فشار عادی و اتوکلاو که در فشار و درجه حرارت بالا انجام می‌شود، تقسیم بندی می‌شود.

چسب فوم بتن، معمولاً سیمان پرتلند است. در تولید بتن فوم اتوکلاو از آهک زنده نیز استفاده می شود. در جزء سیلیسی، هزینه های چسباننده، جمع شدگی بتن فوم را کاهش می دهد و کیفیت محصول نهایی را بهبود می بخشد. ماسه کوارتز معمولاً به روش مرطوب آسیاب می شود و به صورت دوغاب شن و ماسه استفاده می شود. آسیاب کردن سطح ویژه جزء سیلیسی را افزایش می دهد و فعالیت شیمیایی آن را افزایش می دهد. انواع فوم بتن با مخلوط کردن مخلوط های آماده شده جداگانه از محلول ها و فوم که حباب های هوا است تولید می شود.

مزایای فوم بتن

استفاده از فوم بتن در ساخت و سازها چه به صورت بلوک بتنی سبک و چه به صورت ریخته شدن در کف سازه و یا به هر شکل دیگری در موارد بسیاری از جمله، هزینه و مقاومت و کارایی و غیره کاربرد فراوان دارد، از مزایای فوم بتن و ویژگی های فوم بتن در ساختمان ها و سازه ها و سایر مکان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم هزینه و اقتصادی بودن فوم بتن
  • قابلیت برش خوردن راحت ، جهن تولید بلوک بتنی سبک
  • مقاوم در برابرسرما و گرما
  • عایقی ایده‌آل برای تأسیسات
  • مقاومت مطلوب با توجه به وزن مخصوص آن
  • خاصیت عایقی بالا در برابر صوت و گرما و سرما
  • افزايش حجم و تشکيل بتن سبک کفی
  • سهولت نصب و جابجايي قطعات پيش ساخته
  • ارزش اقتصادي بالا با توجه به حجم زياد آن
  • سازگار با طبيعت و محيط زيست
  • عایق صوتی عالی تا 60 دسی بل
  • صرفه جویی در انرژی برای گرمایش
  • صرفه جویی در انرژی برای تهویه مطبوع
  • سطح کاملاً صاف برای هر نوع پرداخت
  • مقاومت در برابر دمای بالا
  • کارایی عالی

برای تولید فوم بتن از چه موادی استفاده می شود؟

استفاده از سیمان و آب از اجزاء مهم در تولید فوم بتن می باشد که در دستگاه فوم بتن با هم ترکیب می شوند. پس از ترکیب سیمان و آب با یکدیگر،سپس مواد کفزا در فوم ژنراتور دستگاه با آب مخلوط شده و توسط پمپ هوا از لوله مخصوص که دارای ساچمه‌های ریز می‌باشد با فشار عبور داده می‌شود این عمل باعث بدست آمدن کف می‌شود. سپس ماده فوم کف حاصل در میکسر با ملات سیمان و آب مخلوط می‌شود که در حین اختلاط حباب‌های بسیار ریز در سر تا سر ملات بوجود می‌آید. بعد از عمل آمدن، توسط پمپ به طبقات پمپاژ و روی سطح ریخته می‌شود و یا بلوک بتنی سبک ساخته می شود. مهمترین خاصیت فوم این است که حباب‌های هوا را تا گیرایش بتن در ملات پایدار نگه دارد. وزن بتن حاصله به پایداری این حباب‌ها بستگی دارد.

فوم در مولدهای فوم یا به وسیله پمپ هایی با مکانیزم گریز از مرکز از مخلوط آب و عامل کف ساز تهیه می شود. عامل کف کننده حاوی سورفاکتانت است. فقط فوم را می توان مستقیماً با استفاده از نصب فوم بتن به دست آورد. انواع مختلف فوم بتن حاوی مواد دمنده چسب نایفول، تاروساپوئین یا آلومینوسولفونفتنیک، آلی و مصنوعی است.

انواع فوم بتندر پایان

با خواند این مقاله و آشنایی با انواع فوم بتن، شما درک خواهید کرد که فوم بتن در ساخت و ساز در طی سالهای اخیر به واسطه مزایا و ویژگی های منحصر بفردی که دارد، محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. با این وجود بخش زیادی از مردم اطلاعات زیادی در مورد فوم بتن و اجرای فوم بتن و کاربرد آن ندارند. شما می توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان توسعه عمران داتام اطلاعات خود را در مورد فوم بتن و کاربرد آن افزایش داده و با تهیه انواع دستگاه فوم بتن در ساخت و سازهایتان از فوم بتن و بلوک بتنب سبک استفاده نمائید تا از مزایای فوم بتن بهره بگیرید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *