استفاده از فوم بتن

فوم بتن ، به دلیل خواص و ویژگی های منحصر بفرد فیزیکی و مکانیکی ، یک ماده همه کاره و پرکاربرد می باشد. موارد استفاده از فوم بتن بسیار زیاد است و در زمینه های مختلف ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. فوم بتن را می توان از طریق دستگاه فوم بتن در محل تولید و استفاده کرد و یا به صورت بلوک هایی در کارخانه آنها را تهیه و در محل کار استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم موارد استفاده از فوم بتن و کاربردهای آن را بررسی کنیم.

موارد استفاده از فوم بتن

فوم بتن ، به عنوان یک ماده مستحکم و مقاوم در برابر حرارت و صوت و بادوام و قیمت مناسب در ساخت و سازها استفاده می شود. فوم بتن از ماسه ، آب ، سیمان پرتلند و ماده کفزا که در درون دستگاه فوم بتن میکس می شود، تشکیل شده است. موارد استفاده از فوم بتن در ساخت و تعمیر :

  • پانل ها و بلوک ها برای دیوارها
  • پر کردن فضای خالی و اضطراری
  • عایق سقف
  • تکیه گاه پل و تعمیرات
  • بازگرداندن ترانشه

و موارد دیگر می باشد.

استفاده از فوم بتن

بلوک ها و پانل های سبک فوم بتن (CLC)

یکی از موارد استفاده از فوم بتن، برای ساخت بلوک های سبک در بسیاری از کشورها استفاده می شود. بلوک های سبک فوم بتن عمدتاً برای ساخت دیوارها استفاده می شوند. ماهیت سبک وزن بلوک ها به این معنی است که آنها حداقل بار را به ساختمان تحمیل می کنند. بلوک های فوم بتنی همچنین عایق حرارتی و عایق صوتی خوبی می باشند. از بلوک های بک فوم بتن ، برای ساخت دیوارهای غیر سازه ای در یک ساختمان چند طبقه استفاده می شود.

بلوک های فوم پیش ساخته بتنی

در کارخانه بلوک های  فوم بتنی ، در قالب های مربعی با اضلاع تقریباً 1.2 متر ریخته می شود. کارخانه‌های بلوک‌های فوم بتن مدرن و خودکار از یک دستگاه سیم برش برای برش کارآمد بلوک‌های بزرگ به بلوک‌های کوچک استفاده می‌کنند. بلوک ها را می توان تقریباً با هر ابعادی ساخت. اندازه های رایج شامل 100 x 200 x (400 / 500 / 600 میلی متر) می باشد.

پانل های پیش ساخته را می توان از فوم بتن نیز ساخت. جدیدترین نوآوری‌ها پانل‌های به هم پیوسته 60 در 50 سانتی‌متر و پانل‌های توخالی 1.2 متری هستند. اینها را می توان به مراتب سریعتر از بلوکهای کوچک در دیوارهای غیر باربر تعبیه کرد و در عین حال بار کلی ساختمان را کاهش داد. فوم بتن دارای جذب آب کم و ساختار سلول بسته است. وقتی باران می بارد، آب از بلوک فوم بتن عبور نمی کند.

روش سنتی ساخت بلوک های سبک وزن شامل افزودن پودر آلومینیوم به مخلوط ملات مرطوب و به دنبال آن اتوکلاو است. این به دلیل آلودگی که ایجاد می کند محبوب نیست. اما روش های نوین ساخت فوم بتن و استفاده از دستگاه فوم بتن  ،یک جایگزین سازگار با محیط زیست است، زیرا هیچ گونه مواد زائد در تولید آن وجود ندارد و تمام مواد تشکیل دهنده آن غیر خطرناک هستند.

فوم بتن برای پر کردن فضای خالی

فوم بتن تولید شده در دستگاه فوم بتن ، توسط یک دهانه کوچک در مکان ها و فضاهای خالی ریخته شده و آنها را پر می کند. از موارد استفاده فوم بتن تولید شده توسط دستگاه فوم بتن ، برای پر کردن فضای خالی است. از آنجایی که بسیار سیال است، حتی به غیرقابل دسترس ترین مکان ها می ریزد. می توان از آن برای کارهای برنامه ریزی شده استفاده کرد. از فوم بتن ، برای پرکردن فاضلاب های قدیمی، معادن، زیرزمین ها، مخازن ذخیره سازی، مترو، سوراخ های سینک و حفره های زیر جاده ها که ناشی از باران شدید است، استفاده می شود. می توان آن را حتی از طریق دهانه های کوچک دستگاه فوم بتن در محل تزریق کرد که کار را بسیار آسان تر و ارزان تر از روش های دیگر می کند. در صورت لزوم، می توان آن را در فاصله قابل توجهی نیز در موقعیت خود پمپ کرد.

فوم بتن برای عایق سقف

سال هاست که از فوم بتن برای عایق کاری سقف استفاده می شود. ترکیبی با چگالی کم انتخاب می شود و محتوای هوای حاصل به ماده خواص عایق حرارتی عالی می دهد. چگالی کم این مزیت را نیز دارد که به طور قابل توجهی به وزن کلی سقف اضافه نمی کند.

عایق سقف احتمالاً گسترده ترین کاربرد بتن فوم دار است. فوم بتن زمانی که برای سقف استفاده می شود دو مزیت دارد. اولین مزیت این است که درجه بالایی از عایق حرارتی را فراهم می کند. مزیت دوم این است که می توان از آن برای گذاشتن یک سقف مسطح برای سقوط، یعنی ایجاد شیب برای زهکشی استفاده کرد. در کشورهایی که سقف‌ها مسطح هستند و از سطوح سقف به عنوان بخشی از زندگی روزمره استفاده می‌شود، بتن فوم‌دار به اندازه‌ای استحکام دارد که از تردد پا یا حتی وسایل نقلیه روی سقف پشتیبانی می کند. بتن فوم شده نیز بسیار سبک تر از شیب های ساخته شده از ملات است. این بدان معنی است که سقف با شیب ساخته شده از فوم بتن بار کمتری را بر ساختار ساختمان تحمیل می کند.

فوم بتن ، تکیه گاه پل بتنی

در مکانی که شکم پل تشکیل شده ، می توان از فوم بتن استفاده کرد. فوم بتن برای تکیه گاه پل ها مناسب است زیرا بارهای جانبی زیادی را تحمیل نمی کند، که می تواند در هنگام استفاده از مواد دانه ای سنتی مشکل ساز باشد. در تکیه گاه های سنتی، فشار جانبی زیادی به دیواره های پل ناشی از مصالح استفاده شده و فشردگی آنها وارد می شود. اما با استفاده از فوم بتن ، بار جانبی عملا حذف می شود، بنابراین لازم نیست دیواره های پل ضخیم باشند. این به نوبه خود بدان معنی است که پایه های دیوار را می توان کم حجم ساخت. با کاهش ضخامت دیوارها و اندازه فونداسیون ها می توان به صرفه جویی زیادی در هزینه ها دست یافت.

به دلیل متراکم شدن سنگدانه ها  و همچنین فرورفتن کل سازه به داخل زمین در صورت نرم بودن زیرزمین،تکیه گاه های سنتی نشست را تجربه می کنند. این نشست و فرورفتگی باعث فرونشست جاده می شود که نیاز به تعمیرات پرهزینه دارد. هنگامی که از فوم بتن استفاده می شود، ته نشینی وجود ندارد و با تنظیم وزن تکیه گاه با انتخاب طرح مخلوط مناسب، فرورفتگی کاهش می یابد.

پل ها را می توان با استفاده از فوم بتن تقویت کرد، به عنوان مثال، با پر کردن تکیه گاه های داخلی روی پل های قوسی بنایی، با پوشش تیرهای فولادی یا حتی زیر پر کردن تمام بخش های پل، می توان به استحکام آنها کمک کرد.

فوم بتن برای بازسازی ترانشه

فوم بتن ، یک ماده ایده آل برای بازیابی ترانشه است (پر کردن ترانشه های حفر شده در جاده ها در هنگام لوله گذاری یا تعمیرات). روش‌های سنتی پر کردن ترانشه‌ها در جاده‌ها، یعنی استفاده از مواد پرکننده دانه‌ای، منجر به نشست و آسیب به جاده و احتمالاً به لوله‌ها می‌شود. با بتن فوم شده هیچ نشستی وجود ندارد. و از آنجایی که بتن فوم شده بسیار روان است، هر حفره ای را در کناره های ترانشه پر می کند.دهمچنین، ویژگی های پخش بار عالی بتن فوم شده، به این معنی است که بارهای محوری مستقیماً به سرویس های موجود در ترانشه منتقل نمی شوند، بنابراین لوله ها در اثر وزن ترافیک آسیب نمی بینند. مواد پرکننده گرانولی سنتی نیاز به تراکم دارند. فوم بتن نیازی به تراکم ندارد. فوم بتن به دلیل خاصیت عایق بودن، یک ماده عالی برای پرکردن پشت لوله های آب گرم است که در سیستم های گرمایش عمومی یا سیستم های حرارت و برقی استفاده می شود.

فوم بتن برای ساخت جاده

فوم بتن را می توان برای کاهش وزن سازه های جاده استفاده کرد. سازه های جاده ای به طور سنتی سنگین است که باعث نشست شدید جاده ها، به ویژه در مناطقی با زمین نرم می شود. با ساخت زیرپایه جاده از مواد سبک وزن می توان وزن کلی سازه را تا حد زیادی کاهش داد. از آنجایی که فوم بتن بسیار همه کاره است، با طیف گسترده ای از چگالی، ثابت کرده است که یک ماده ایده آل و مقرون به صرفه برای حل این مشکل است.

دیوار سازی

فوم بتن یک روش سریع و ارزان برای ساخت و ساز با مزایایی مانند عایق حرارتی و صوتی است. دیوار ساخته شده از بتن فوم دار با چگالی 1200 کیلوگرم بر متر مکعب همان سطح عایق حرارتی دیوار ساخته شده از بتن معمولی (متراکم) را فراهم می کند که ضخامت آن 5 برابر و از مقدار 10 برابر مواد بتن فوم شده است.

فوم بتن و کاربرد آنکلام آخر

عمران داتام ،  خدمات تخصصی شاتکریت و دستگاه شاتکریت و سایر تجهیزات عمرانی ساخت و ساز از جمله کلایمر ، دستگاه فوم بتن ، اجاره کلایمر و … را ارائه می دهد.  شرکت مهندسی توسعه عمران داتام ، به عنوان یک شرکت پیشرو و مستقل، با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ارائه خدمات کلایمر و اجاره کلایمر ، انواع دستگاه فوم بتن ، دستگاه شاتکریت ، دستگاه انتقال مصالح ، دستگاه گچ پاش و غیره فعالیت می نماید. رسالت اصلی شرکت عمران داتام ، ارائه محصولات و تجهیزات عمرانی و ساخت و ساز به روز ، مطمئن ، ایمن با قیمت مناسب و کیفیت بالاست و مشارکت مسئولانه در حفظ سلامت و ایمنی پرسنل و ساخت و سازها دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول و دریافت مشاوره یا ثبت سفارش خرید کافی است ، با شماره ۰۹۱۲۲۱۲۹۰۳۴ تماس بگیرید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *