مقایسه فوم بتن و پوکه

فوم بتن (FC)  از مخلوط کردن فوم در ملات ساخته می شود. ملات مخلوط سیمان با ماسه و آب است. در نتیجه شما با مخلوطی مواجه می شوید که سبک تر از بتن معمولی است. ایرکریت، فوم بتن، سیمان فوم دار، بتن سبک سلولی، بتن کم چگالی، بتن سبک، سلول کریت، گازبتون، فومکریت، بتن سبک با هوا، بتن گازی، بتن سبک سلولی عایق، بتن عایق، بتن سلولی سنگدانه سبک، کم وزن – بتن چگالی، ملات فوم دار، فوم ملات ، این ها نام هایی است که فوم بتن با آنها شناخته می شود. پوکه سنگی متخلخل است که در اثر فعالیت های آتشفشانی به وجود می آید و فاقد آب کریستالی است. در این بخش، به مقایسه هزینه های اجرای کفسازی، بوسیله پوکه و فوم بتن می پردازیم. جهت انجام این مقایسه، هزینه های کفسازی 10 متر مربع (که تقریباً معادل اجرای یک متر مکعب فوم بتن به ارتفاع 10 سانتی متر است) را بررسی می کنیم .

فوم بتن و پوکه

ساختار متخلخل آن را سبک وزن می کند و به عنوان عایق حرارت و صدا عمل می کند. فوم بتن نوعی بتن سبک است. فوم بتن با افزودن فوم به مخلوط سیمان، آب و سنگدانه به دست می آید. فوم بتن یک سازه و مواد عایق سازگار با محیط زیست است که عایق صوتی نور، گرما و ضربه را فراهم می کند که می تواند به جای عناصر ساختمانی مورد استفاده در دیوارها و کف داخلی و خارجی همه ساختمان ها استفاده شود. به دلیل عدم وجود سنگدانه درشت در مخلوط فوم بتن، مشکلات ساختاری دارد و همین امر باعث محدود شدن محدوده استفاده از آن می شود. در این مطالعه از چهار نوع مختلف سنگدانه های پوکه و پودر سنگ برای غلبه بر مشکلات ساختاری فوم استفاده شد. دوزهای سیمان (250 کیلوگرم بر مترمربع)، مقادیر سنگدانه (250 کیلوگرم بر مترمربع (3))، تراکم بتن تازه و نسبت w/c (0.45) در تمام مخلوط‌های بتن فوم شده ثابت نگه داشته شدند. سپس خواص فیزیکی، مکانیکی و رسانایی حرارتی بتن های فوم به دست آمده مورد بررسی قرار گرفت. هنگامی که یافته ها مورد ارزیابی قرار گرفتند، مناسب ترین نوع سنگدانه های سبک برای استفاده در بتن فوم از نظر مقاومت فشاری و خواص هدایت حرارتی تعیین شدند. در تمامی گروه های سنگدانه، پوکه نوشهیر دارای بالاترین مقاومت فشاری و پوکه کارامان کمترین رسانایی حرارتی را دارد.

کف سازی با روش سنتی (پوکه)

جهت کفسازی 10 متر مربع، به کمتر از یک متر مکعب (تقریباً درحدود 0.9 متر مکعب) پوکه نیاز است. قیمت هر مترمکعب پوکه مخلوط درحدود 34000 تومان می باشد.پس    
بر روی پوکه، ملاتی از شن، ماسه و سیمان، ریخته و سپس ماله کشی می شود. شن و ماسه مورد نیاز جهت 10 مترمربع، در حدود 0.3 متر مکعب برآورد می گردد. پس    
جهت تولید ملات مذکور معمولاً به حداقل یک کیسه سیمان نیاز است. با فرض میانگین قیمت هر کیسه سیمان معادل 6000 تومان جهت حمل پوکه، سیمان و شن و ماسه مورد نیاز به طبقات، بطور متوسط 5000 تومان دستمزد پرداخت می گردد. (هزینه حمل به طبقات مختلف، متفاوت بوده و این رقم بطور میانگین، محاسبه گردیده است)
جهت ماهیچه کشی روه لوله ها نیز، برای هر 10 متر مربع بطور متوسط 500 تومان هزینه خواهد شد. (در اینجا از سیمان مصرف شده جهت ماهیچه کشی، صرف نظر می کنیم)
عملیات اجرای کف سازی بوسیله ی پوکه که شامل پخش پوکه بر روی سطح ، پخش ملات ماسه و سیمان، بر روی پوکه، و ماله کشی ملات می باشد، بطور متوسط برای هر 10 متر مربع، 20000 تومان می باشد.پس در مجموع خواهیم داشت :

کف سازی با روش بتن سبک (فوم بتن)

جهت کف سازی 10 متر مربع، با فرض ضخامت متوسط 10 سانتیمتر، به یک مترمکعب فوم بتن، نیاز است. جهت تولید هر مترمکعب فوم بتن، بطور متوسط 5 کیسه سیمان مصرف می شود. (درصورت استفاده از فوم مرغوب، مصرف سیمان، به 4 کیسه نیز قابل تعدیل است) با فرض قیمت فوق برای هر کیسه سیمان، خواهیم داشت :    
دستمزد اجرای فوم بتن، بسته به شرایط مختلف، مانند مساحت پروژه، محل پروژه، فصل کاری و … متفاوت است. دراینجا متوسط دستمزد اجرای هر متر مکعب، 18000 تومان فرض می شود.
با توجه به اینکه هزینه سایر مواد مورد نیاز جهت تولید فوم بتن (کارگر، فوم و …) بعهده مجری فوم بتن است، بنابراین عملیات کف سازی با استفاده از فوم بتن، هزینه ی دیگری دربر نخواهد داشت. پس در مجموع خواهیم داشت :    
بسادگی می توان دید:    
یعنی کف سازی با روش پوکه، درحدود 30 درصد، گرانتر از کف سازی با فوم بتن می باشد. پس هزینه انجام کف سازی با استفاده از فوم بتن (با صرف نظر از مزایای فراوان این روش) از لحاظ اقتصادی نیز کمتر از روش پوکه ریزی می باشد. خلاصه ای از محاسبات فوق، در جدول ذیل، آمده است:

 

جدول مقایسه فوم بتن و پوکه ريزی در یک متر مکعب
قيمت به ازاء هر متر مکعب (ریال)فاکتور هزينه
اجرای فوم بتن با خريد دستگاهفوم بتنپوکه ريزیمصالح مورد استفاده
نداردندارد30/000پوکه معدنی
(250 کیلوگرم بر مترمکعب) 30/000250(کیلوگرم بر مترمکعب) 30/000100(کیلوگرم بر مترمکعب) 6/000سيمان
نداردندارد1500شن و ماسه
نداردندارد5/000حمل به طبقات
نداردندارد500ماهیچه کشی
300001800020000دستمزد اجرا
2500نداردفوم
355004800063000هزينه کل

مزایای فوم بتن نسبت به پوکه ريزی

فوم بتن نسبت به پوکه دارای مزایایی می باشد که باعث می شود تا استفاده از فوم بتن بر پوکه ارجحیت داشته باشد:

  • وزن فوم بتن 250 کیلوگرم در هر مترمکعب و پوکه 550 کیلوگرم در هر متر مکعب می باشد.
  • اجرای فوم بتن 60 مترمکعب در روز می باشد در حالی که اجرای پوکه 20 متر مکعب در روز می باشد.
  • فوم بتن عایق صوتی ، حرارتی و رطوبتیبهتری نسبت به پوکه می باشد.
  • فوم بتن اصطلاحاً خاصیت Self Leveling دارد، که تمامی سوراخ ها و درزها را گرفته و سطحی کاملاً ‌صاف ایجاد می کند. در حالی که اختلاط پوکه و سیمان کاملاً یکدست نمی باشد و پوکه هایی که به سیمان آغشته نشده اند می لغزند و فضای خالی ایجاد می کنند.
  • در زمان وقوع زلزله فوم بتن به دلیل سبک تر بودن خسارت کمتری نسبت به پوکه وارد می کند.
  •  حمل پوکه و رفت و آمد اغلب باعث آسیب در تأسیسات می شود که این موضوع در مورد فوم بتن وجود ندارد .
  • هزینه های فونداسیون در فوم بتن وجود دارد و در پوکه این هزینه ها وجود ندارند.

نکات مربوط به اجرای فوم بتن و پوکه

نکاتی که در اجرای فوم بتن باید توجه کنید:

  •  وزن هر متر مکعب فوم بتن، در حدود 300 الی 400 کیلوگرم است.
  • هر دستگاه فوم بتن، روزانه به طور متوسط، 50 مترمکعب فوم بتن را اجرا می کند.
  • ملات فوم بتن،سیال بوده و توسط خود دستگاه،به طبقات بالا،پمپاژ می شود.
  • نیاز به دپوی محصول نداشته و اختلاط مواد، درون دستگاه انجام می شود.
  • در این روش نیازی به ماهیچه کشی روی لوله ها، وجود ندارد.
  • روان بودن فوم بتن، باعث پرشدن کلیه درزها و منفذهای موجود در کف ساختمان شده و فوم بتن،به صورت مستقل، عایق لوله های تاسیساتی، به حساب می آید.

نکاتی که در اجرای پوکه باید توجه کنید:

  • وزن هر مترمکعب پوکه ی اجرا شده به طور میانگین،600 الی 1000 کیلوگرم می باشد.
  • قابلیت اجرای پوکه، روزانه حدود 10 مترمکعب است.
  • جهت بالابردن پوکه و مصالح مربوطه، نیاز به اجاره کلایمر یا خرید کلایمر و بالابر است.
  • نیاز به فضایی جهت دپوی پوکه و مخلوط کردن ماسه و سیمان دارد.
  • نیاز به ماهیچه کشی دارد.
  • اختلاط پوکه،ماسه و سیمان کاملا یکدست نیست و با وارد شدن نیرو، احتمال لغزش پوکه ها و آسیب به تاسیسات، وجود دارد.

 سخن پایانی

مقایسه فوم بتن و پوکه از نظر هزینه ، اجرای فوم بتن و پوکه، مزایای فوم بتن نسبت به پوکه و تمامی مواردی که در مورد فوم بتن و پوکه گفته شد می تواند به شما کمک کند تا در انتخاب فوم بتن تردید نکنید و آن را به عنوان یکی از تجهیزات عمرانی در ساخت و ساز استفاده می نمایند. شرکت توسعه عمران داتام به عنوان یکی از شرکت های تولید کننده و فروشنده دستگاه فوم بتن در سایزها و مدل های مختلف و همچنین سایز تجهیزات مانند کلایمر ، بلوک سبک ، فوم بتن ، بالابرها و غیره در خدمت مشتریان گرامی می باشد. با ما در تماس باشید تا بهترینها را تجربه نمایید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *