کلایمر ها از جمله تجهیزات عمرانی و ساختمانی می باشد که جهت کار در ارتفاعات مورد استفاده قرار می گیرد. در روش سنتی، جهت کار در ارتفاع از داربست استفاده میشد. هزینه اجاره و نصب و زمان بر بودن نصب داربست و جدا کردن آن، همچنین به علت عدم تامین ایمنی ، باعث شد تا کارفرمایان و پیمانکاران به فکر راه حل دیگری باشند تا بنوانند پروژه های خود را در زمان کمتر و با ایمنی بیشتر انجام دهند. کلایمر یکی از راه حل هایی بود که به کارفرمایان در اجرای این امر کمک کرد. خریو کلایمر یا اجاره کلایمر ، شاید کمی هزینه بیشتری نسبت به داربست داشت، اما ایمنی، آسایش، سرعت و حمل و نقل آسان آن باعث شد تا کاربرد و استفاده از کلایمر چه خرید و چه اجاره کلایمر افزایش چشم گیری داشته باشد. ایمنی در کلایمر ، که مهمترین موضوعی است که کاربرد کلایمر را افزایش داده در این مقاله بررسی شده است.

ایمنی در کلایمر

ایمنی و حفظ جان پرسنل در هر پروژه کاری ، از مهمترین موضوعات می باشد. کار در ارتفاع ، از خطرناک ترین کارها می باشد که جان انشان های زیادی را به خطر انداخته است. در نتیجه ایمنی کار در ارتفاع موضوع مهمی‌ است که توجه به آن ضروری است. از اینرو خرید کلایمر یا اجاره کلایمر به دلیلی ایمنی در کلایمر باعث می شود تا شما بهترین ایمنی و امنیت را بای پرسنل فراهم آورید. ایمنی در کلایمر به دو بخش مهم و اساسی تقسیم بندی می شود :

  • آیین نامه مربوط به کار در ارتفاع و ایمنی عمومی
  • ایمنی دستگاه و تجهیزات و متعلقات آن و بازرسی آن ها

در ادامه این دو بخش مهم را خدمتتان معرفی میکنیم تا آشنایی مختصری با آنها داشته باشید :

بخش ایمنی عمومی و آیین نامه

الف) رعایت نکات ایمنی شخصی:

هر شخصی که روی کلایمر قرار گرفته است می بایست از وسایل حفاظت جان خود مانند کفش ایمنی، دستکش ضد برش، کلاه ایمنی، کمربند فول بادی و … استفاده کند.

ب) استفاده از طناب جلوگیری از سقوط :

این سیستم علاوه بر تجهیزات ایمن در کلایمر برای حفظ جان شخص می باشد و ترتیب قرار گیری آن به اینصورت است که یک طناب از روی بام(بالاترین نقطه) تا پایین ترین نقطه کشیده میشود. این طناب باید در راستای حرکت سبد کلایمر باشد که به ساختمان فیکس می شود و از مهم ترین ویژگی های این سیستم تحمل بار تا 300 کیلو گرم است. افرادی که فول بادی را بسته اند به طناب مذکور وصل می کنند و این سیستم مانع از سقوط افراد از ارتفاع می شود.

پ) نصب و راه ندازی

کلایمر می بایست حتما توسط افراد خبره که دوره های نصب و راه اندازی آن را گذرانده اند، راه اندازی شود و نکته بسیار مهم از کار کردن با کلایمر در زمان خواب آلودگی یا در زمانی که دارو های خواب آور استفاده کرده اید جدا خودداری کنید زیرا کار کردن با کلایمر نیازمند هوشیاری بسیار بالایی می باشد.

ت) چک کردن

قبل از استفاده از کلایمر حتما تمام اتصالات ،وزنه ها ، بست ها ،سیستم برق (با کمک افراد واجد شرایط) و … مورد بررسی قرار بدهید.

ث) آشنایی با علائم

اپراتور می بایستی با تمام علائم روی تابلو برق اشنایی داشته مخصوصا تابلو محدودیت حمل بار و ظرفیت دستگاه

نباید اپراتور بیشتر از بار مجاز به دستگاه فشار بیاورد و باید مطابق با مشخصات مندرج روی پلاک دستگاه وزن تحمیل کند.

ج) ممنوعیت در شرایط خاص

استفاده از دستگاه در شرایط طوفان، برف، باران یا تند باد (سرعت باد بیشتر از 12 کیلومتر بر ساعت)

استفاده از دستگاه در زمان رعد و برق ممنوع می باشد.

استفاده از نردبان و چهار پایه و … که برای دسترسی به نقاط بالاتر است مجاز نمی باشد.

چ) پیاده یا سوار شدن

پیاده یا سوار شدن به کلایمر فقط باید زمانی که سبد روی زمین قرار می گیرد انجام گیرد و از پیاده شدن در ارتفاع یا ورود از طریق پنجره یا جابه جایی از یک سبد به سبد دیگر در ارتفاع جدا خودداری کنید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *